ПОЛОЖЕННЯ ПРО ВНУТРІШНЮ СИСТЕМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

Posted in Діяльність навчального закладу

 

d1d1793bbe65f334595a6c4de8dc9f93_XL.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ЗАТВЕРДЖЕНО



наказом по закладу

від 24.01.2019 №36/о

ПОГОДЖЕНО

на засіданні педагогічної ради

(Протокол №8 від 10.01.2019 року)


Положення

 

ПРО ВНУТРІШНЮ СИСТЕМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

 

 

комунального закладу «Навчально-виховне об’єднання

«Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів № 20 –

дитячий юнацький центр «Сузір’я»

Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»

 

 

 

Зміст

  1. Загальні положення.
  2. Мета та основні завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти школи.
  3. Характеристика внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
  4. Принципи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти.
  5. Планування освітньої діяльності: механізм розробки, затвердження, моніторингу та періодичного перегляду освітніх програм.

 

ПОЛОЖЕННЯ

ПРО ВНУТРІШНЮ СИСТЕМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

комунального закладу „Навчально-виховне об’єднання

„Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів № 20 – дитячий юнацький центр „Сузір’я” Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»

1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

   Положення про забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти у комунальному закладі „Навчально-виховне об’єднання „Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів № 20 – дитячий юнацький центр „Сузір’я” Кіровоградської міської ради Кіровоградської області» (далі − Положення) розроблено відповідно до вимог Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIIІ, який почав діяти з 28 вересня 2017 року(стаття 41. Система забезпечення якості освіти) та інших нормативних документів.

Система забезпечення якості освітньої діяльності в закладі загальної середньої освіти (внутрішня система забезпечення якості освіти) передбачає:

  • стратегію (політику) та процедури забезпечення якості освіти;
  • систему та механізми забезпечення академічної доброчесності;
  • оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти;
  • оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної (науково-педагогічної) діяльності педагогічних та науково-педагогічних працівників;
  • оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти;
  • забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу, в тому числі для самостійної роботи здобувачів освіти;
  • забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освіти;
  • створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування;
  • інші процедури та заходи, що визначаються спеціальними законами або документами закладу освіти.

Внутрішні чинники якості загальної середньої освіти

  • якість основних умов освітнього процесу;
  • якість реалізації освітнього процесу;
  • якість результатів освітнього процесу.

Положення регламентує зміст і порядок забезпечення якості освіти в навчальному закладі загальної середньої освіти.

Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти (ВСЗЯО) погоджується педагогічною радою, яка має право вносити в нього зміни та доповнення.

2. МЕТА ТА ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ВНУТРІШНЬОЇ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ ШКОЛИ

Метою функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти в школі є:

  • гарантування якості освіти;
  • формування довіри суспільства до школи;
  • постійне та послідовне підвищення якості освіти.
  • допомога суб’єктам освітньої діяльності у підвищенні якості освіти.

Завданнями внутрішньої системи забезпечення якості освіти школи є:

  • оновлення нормативно-методичної бази забезпечення якості освіти та освітньої діяльності в школі;
  • постійний моніторинг змісту освіти;
  • спостереження за реалізацією освітнього процесу;
  • моніторинг технологій навчання;
  • моніторинг ресурсного потенціалу школи;
  • моніторинг управління ресурсами та процесами;
  • спостереження за станом соціально-психологічного середовища школи;
  • контроль стану прозорості освітньої діяльності та оприлюднення інформації щодо її результатів;
  • розроблення рекомендацій щодо покращення якості освітньої діяльності та якості освіти, участь у стратегічному плануванні тощо;
  • здійснення контролю виконання чинного законодавства в галузі освіти, нормативних документів управління освіти, наказів відділу освіти та рішень педради школи;
  • експертна оцінка ефективності результатів діяльності педагогічних працівників;
  • вивчення результатів педагогічної діяльності, виявлення позитивних і негативних тенденцій в організації освітнього процесу та розробка на цій основі пропозицій з поширення передового педагогічного досвіду й усунення негативних тенденцій;
  • збір інформації, її обробка й накопичення для підготовки проектів рішень;
  • надання методичної допомоги педагогічним працівникам у процесі контролю.

Зміст контролю адміністрацією школи:

-       виконання Закону "Про освіту";

-       використання методичного забезпечення в освітньому процесі;

-       реалізація затверджених освітніх програм і навчальних планів, дотримання затверджених навчальних графіків;

-       контроль реалізації права учнів на одержання якісної освіти;

-       ведення шкільної документації (плани, класні журнали, щоденники та зошити учнів, журнали позаурочної діяльності тощо);

-       рівень навчальних досягнень учнів, якості освіти;

-       стан викладання шкільних предметів;

-       стан підготовки та проведення олімпіад;

-       стан проведення гурткових, факультативних занять;

-       організація учнівського самоврядування;

-       профілактика правопорушень серед школярів;

-       попередження дитячого травматизму;

-       дотримання статуту, правил внутрішнього трудового розпорядку й інших локальних актів школи;

-       дотримання порядку проведення тематичної та підсумкової атестації учнів і поточного контролю їхньої успішності;

-       робота творчих груп, методоб'єднань, бібліотеки;

-       реалізація виховних програм та їх результативність;

-       організація харчування та медичного обслуговування школярів;

-       охорона життя та здоров'я учасників освітнього процесу;

-       виконання прийнятих колективних рішень, нормативних актів;

-       стан методичної роботи;

-       контроль позакласної роботи.

-       контроль роботи навчальних кабінетів;

-       контроль раціонального використання наочного приладдя, ТНЗ, ІКТ-технологій;

-       контроль стану спільної роботи школи та громадськості;

-       інші питання в рамках компетенції директора школи.

Функції, об'єкти і суб'єкти внутрішньо шкільного контролю.

Основними функціями внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:

-         інформаційно-аналітична;

-         контрольно-діагностична;

-         корективно-регулятивна;

-         стимулююча.

Об'єктами внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:

-         освітній процес (урочна і позаурочна діяльність);

-         результати виховної діяльності (виховна робота, система позакласного і  позашкільного навчання і виховання тощо);

-         методична робота;

-         робота з батьками.

Суб'єктами внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:

-         члени адміністрації: керівник ЗЗСО і його заступники;

-         особи, що мають відповідні повноваження згідно з посадовими інструкціями і/або функціональними обов'язками.

Методи контролю над діяльністю вчителя:

-       анкетування;

-       тестування;

-       моніторинг;

-       спостереження;

-       вивчення документації;

-       відвідування і аналіз уроків;

-       бесіда про діяльність учнів;

-       результати навчальної діяльності учнів.

Методи контролю над результатами навчальної діяльності:

-       спостереження;

-       усне опитування;

-       письмове опитування;

-       письмова перевірка знань (перевірна контрольна робота, тестування);

-       комбінована перевірка;

-       бесіда, анкетування, тестування;

-       перевірка документації.

Види внутрішньої системи забезпечення якості освіти (за змістом):

-       тематичний (глибоке вивчення певного конкретного питання у практиці роботи колективу, підрозділу, групи, МО, ЦМО, одного вчителя або класного керівника);

-       фронтальний (усебічне вивчення колективу, класу, групи або одного вчителя).

Форми внутрішньої системи забезпечення якості освіти:

-       персональний (має місце як при тематичному, так і при фронтальному виді контролю);

-       класно-узагальнюючий (фронтальний);

   Контроль внутрішньої системи забезпечення якості освіти здійснює директор школи, за його доручення заступники з навчально-виховної роботи або створена з цієї метою комісія. Як експерти до участі в контролі можуть залучатися сторонні компетентні організації й окремі фахівці.

   Кожен адміністратор протягом навчального року відвідує таку кількість уроків, яка дозволяє йому знати стан справ у школі, дієво впливати на якість навчально-виховного процесу.

   Стан викладання кожного з навчальних предметів проводиться не рідше одного разу на п’ять років. Контроль за викладанням шкільних курсів основ наук здійснюється в кілька етапів. Відповідно до річного плану роботи школи обираються об'єкти контролю, формулюється його мета, визначається методика перевірки, залучаються помічники зі шкільного методичного активу, збирається інформація про стан навчально-виховної роботи з об'єктів контролю.

Директор видає наказ про строки та мету майбутньої перевірки, установлює термін подання підсумкових матеріалів і план-завдання, що визначає питання конкретної перевірки та необхідність забезпечити достатню поінформованість і порівнянність результатів контролю для підготовки підсумкової довідки, наказу.

Тривалість тематичних чи фронтальних перевірок не повинна перевищувати 20 днів із відвідуванням не менше десяти уроків, занять чи інших заходів.

Підстави для проведення контролю:

-       атестація педагогічних працівників;

-       плановість контролю;

-       перевірка стану справ для підготовки управлінських рішень;

-       звертання фізичних та юридичних осіб із приводу порушень у галузі освіти.

За результатами будь-якого виду перевірки в рамках контролю складається довідка та наказ про результати.

Результати перевірки оформлюються у вигляді аналітичної довідки чи наказу по школі в яких указується:

-       мета контролю;

-       строки;

-       склад комісії;

-       яка робота проведена у процесі перевірки (відвідані уроки, проведені контрольні роботи, переглянута шкільна документація, проведені співбесіди);

-       констатація фактів, що виявлені;

-       висновки;

-       рекомендації або пропозиції;

-       де підбиті підсумки перевірки (засідання методичних об’єднань, нарада при директору, нарада при заступнику директора, індивідуально тощо);

-       дата та підпис відповідального за написання довідки.

Педагогічний працівник, який підлягає контролю, має право:

-       знати строки контролю та критерії оцінки його діяльності;

-       знати мету, зміст, види, форми та методи контролю,

-       вчасно знайомитися з висновками та рекомендаціями адміністрації;

-       звернутись до комісії із спорів профкому школи або вищих органів управління освіти при незгоді з результатами контролю.

За підсумками контролю з метою забезпечення якості освіти у залежності від його форми, цілей і задач, а також з урахуванням реального стану справ:

-       проводяться засідання педагогічної або методичної ради, наради при заступнику директора, робочі наради з педагогічним складом;

-       результати перевірок можуть ураховуватись при проведенні атестації педагогічних працівників.

Директор за результатами контролю з метою забезпечення якості освіти приймає рішення:

-       про видання відповідного наказу;

-       про обговорення підсумкових матеріалів контролю на засіданні педагогічної ради школи;

-       про проведення повторного контролю із залученням певних експертів;

-       про представлення до дисциплінарної відповідальності працівників;

-       про заохочення працівників;

-       інші рішення в межах своєї компетенції.

Періодичність та види контролю визначаються адміністрацією школи самостійно на навчальний рік (відповідно до перспективного плану роботи школи) у міру необхідності отримання об'єктивної інформації про реальний стан справ та результати діяльності працівників і доводяться до відома колективу.

3.ХАРАКТЕРИСТИКА ВНУТРІШНЬОЇ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

3.1.Політика та процедури забезпечення якості освіти

Основні процедури внутрішнього забезпечення якості освіти в школі:

  • побудова системи показників якості освітньої діяльності та якості освіти за пріоритетними напрямами;
  • розробка та проведення моніторингових процедур для визначення динаміки забезпечення якості освітніх процесів і результатів;
  • самооцінка якості освітньої діяльності суб’єктами освітнього процесу на всіх рівнях управління для їх спрямованої самоорганізації;
  • підготовка та проведення соціально-педагогічних та соціально- психологічних досліджень для визначення якості надання освітніх послуг та задоволеності якості освітньої діяльності і якості освіти.

Система внутрішнього забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в школі передбачає здійснення відповідних процедур та заходів за напрямами:

  1. Управлінська діяльність.
  2. Освітнє середовище закладу.
  3. Система оцінювання освітньої діяльності учнів. 
  4. Педагогічна діяльність.

3.2. Система та механізми забезпечення академічної доброчесності визначається спеціальним Положенням про академічну доброчесність.

3.3. Критерії, правила та процедури оцінювання здобувачів освіти

Оцінювання якості знань здобувачів освіти здійснюється відповідно до «Загальних критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти».

Критерії оцінювання та очікувані результати освітньої діяльності учнів є обов’язковою складовою навчальної програми предмета. На початку вивчення теми вчитель повинен ознайомити учнів з системою та критеріями її оцінювання.

Для врахування думки учнів щодо якості та об’єктивності системи

оцінювання проводяться щорічні соціологічні (анонімні) опитування учнів і випускників, а також моніторинг оцінювання ступеня задоволення здобувачів освіти.

Результати оцінювання здобувачів   освіти обговорюються на засіданні педагогічної ради школи.

3.4. Критерії, правила та процедури оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників

Якість педагогічного складу школи регулюється прозорими процедурами відбору, призначення та звільнення з посади, кваліфікаційними вимогами та вимогами до професійної компетентності, системою підвищення кваліфікації. Прийняття на роботу здійснюється за відкритими і прозорими процедурами . Професійний розвиток та підготовка науково-педагогічних працівників реалізується в системі післядипломної освіти на базі обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. В.О Сухомлинського та інших навчальних закладів і освітніх установ. Безперервний професійний розвиток педагогічних та науково-педагогічних працівників забезпечується системою постійно діючих наукових та методичних заходів різного рівня.

   Відповідність фаховості вчителя навчальній дисципліні визначається відповідністю його спеціальності згідно з документами про вищу освіту або про науковий ступінь, або про вчене звання або науковою спеціальністю, або досвідом практичної роботи за відповідним фахом та проходженням відповідного підвищення кваліфікації.

Основними документами планування та обліку роботи педагогічних

працівників є класні журнали, календарне планування з предметів інваріантної і варіативної складової робочого навчального плану та поурочне планування.

3.5. Критерії, правила та процедури оцінювання керівних працівників школи

Управління якістю освіти засновується на таких принципах:

  • орієнтація на підвищення задоволеності усіх користувачів освітніх послуг;
  • провідна роль керівництва при одночасному залученні усіх працівників школи до створення та функціонування системи управління якістю освіти;
  • стратегічне планування якості освіти;
  • постійне удосконалення системи управління якістю освіти на основі системних вимірювань рівня досягнення критеріїв якості;
  • документування.

За результатами моніторингу якості освітньої діяльності суб’єктів освітнього процесу визначаються відхилення фактичних значень від планових, здійснюється самооцінка, приймаються управлінські рішення щодо забезпечення якості освітньої діяльності. Аналіз результатів освітньої діяльності школи висвітлюється у звітах директора та оприлюднюється на персональному сайті школи.

3.6. Забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу, в тому числі для самостійної роботи здобувачів освіти

   Школа створює та розвиває освітнє середовище для забезпечення сприятливих умов щодо навчальної та виховної діяльності, підтримки учнів. Матеріально-технічне забезпечення відповідає вимогам: освітній процес та позакласна діяльність учнів здійснюється у класних кімнатах, предметних кабінетах, бібліотеці, спортивній залі та стадіоні, майстернях. У приміщенні школи є доступ до інтернету через покриття Wi-Fi; наявна сучасна їдальня та буфет. Навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності представлено наявністю документів, визначених нормативно-правовими актами з питань освіти, необхідної кількості підручників та навчально-методичної літератури з усіх навчальних дисциплін. Для самостійної роботи учнів та дистанційного навчання запроваджено використання технологій через мережу Інтернет, застосовуючи платформу Google Apps for Education електронний , який містить навчально-методичні матеріали з навчальних дисциплін та може використовуватися під час карантину, роботи закладу як пункту ЗНО або при роботі з обдарованими дітьми. Вироблення навичок самостійної роботи слухачів відбувається також під час виконання індивідуальних завдань протягом усього навчального .періоду (ділові та рольові ігри, ситуативні задачі, семінарські заняття, круглі столи, участь у конференціях, впровадження інноваційних технологій тощо).

3.7. Інформаційні системи для ефективного управління закладом освіти

   Школа забезпечує збір, аналіз і використання відповідної інформації для ефективного управління освітньою діяльністю та освітніми програмами на основі використання інформаційних систем. В освітньому закладі працює корпоративна мережа, до якої підключені локальні комп’ютери директора, заступників директора, психолога, соціального педагога, педагога-організатора, що дає змогу працювати з корпоративною базою даних і електронною поштою. Корпоративна мережа школи підключена до мережі Інтернет. Ефективному управлінню якістю освітньої діяльності в школі сприяють система   ІСУО, програма КУРС Школа та додатки Google.

     Система документообігу забезпечує єдиний механізм у роботі з документами, унеможливлює їх дублювання, допомагає ефективно здійснювати їх пошук, володіючи мінімальною інформацією про них, надає можливість паралельного виконання операцій, що дозволяє скоротити час руху документів і підвищити оперативність їх виконання. Інформаційні системи дозволяють забезпечити моніторинг якості діяльності школи та приймати ефективні управлінські рішення щодо її вдосконалення.

Відповідальні за впровадження та виконання інженер-електронік, секретар-друкарка і вчителі інформатики.

3.8. Створення в школі інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування

Адміністрація закладу та органи місцевого самоврядування створюють належні умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх рівнях освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.

   Особам з особливими освітніми потребами освіта надається нарівні з іншими особами, у тому числі шляхом створення належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного забезпечення та забезпечення розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби таких осіб, визначені в індивідуальній програмі розвитку.

Категорії осіб з особливими освітніми потребами визначаються актами Кабінету Міністрів України.

   Заклад освіти за потреби утворює інклюзивні класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами. У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків така група або клас утворюється в обов’язковому порядку.

Особи з порушеннями фізичного, психічного, інтелектуального розвитку і сенсорними порушеннями забезпечуються у закладах освіти допоміжними засобами для навчання.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування утворюють інклюзивно-ресурсні центри з метою забезпечення реалізації права на освіту та психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами.

3.9. Забезпечення публічної інформації

   Публічність інформації про діяльність школи забезпечується згідно із Законом України «Про освіту» та іншими нормативно-правовими актами. На офіційному сайті школи та на сторінках соціальних мереж закладу розміщується інформація, яка підлягає обов’язковому оприлюдненню. Інформація, що підлягає оприлюдненню на офіційному сайті школи, систематично оновлюється.

Відповідальний за впровадження та виконання заступники директора школи з навчально-виховної роботи та виховної роботи, секретар школи.

4. ПРИНЦИПИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ЯКОСТІ ОСВІТИ

Внутрішня система забезпечення якості освіти у закладі освіти базується на таких принципах:

  • відповідальності – школа несе первинну відповідальність за якість освіти, що нею надається;
  • відповідності – забезпечення якості спрямовано на відповідність європейським та національним стандартам освітньої діяльності та якості освіти;
  • адекватності – забезпечення якості враховує потреби та очікування здобувачів освіти, інших стейкхолдерів та суспільства;
  • автономності – забезпечення якості здійснюється шляхом самостійного, незалежного і відповідального прийняття рішень стосовно добору процедур, методів, засобів, інструментів для визначення стану та поліпшення якості;
  • вимірюваності – забезпечення якості ґрунтується на кваліметричній основі, здійсненні моніторингових процедур;
  • академічної культури – забезпечення якості сприяє розвитку культури якості у суб’єктів освітнього процесу;
  • відкритості – забезпечення якості супроводжується висвітленням інформації щодо процесів та результатів, залученням зацікавлених осіб;
  • урахування вимог та інтересів усіх учасників процесів із забезпечення якості освіти: держави, засновиника, адміністрації, учнів і вихованців, учителів та допоміжного персоналу;
  • компетентнісного підходу до формування мети, змісту та результатів навчання;
  • упровадження продуктивного навчання, що ґрунтується на інтеграції навчальної та навчально-дослідної діяльності;
  • практичної спрямованості освітнього процесу;
  • сприяння системи внутрішнього моніторингу підвищенню рівня якості освіти в школі;
  • активної участі усіх працівників школи у реалізації стандартів із забезпечення якості освіти;
  • планомірність;
  • обгрунтованість;
  • повнота;
  • теоретична і методична підготовленість суб'єктів контролю;
  • відкритість;
  • результативність;
  • безперервність.

5. ПЛАНУВАННЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: МЕХАНІЗМ РОЗРОБКИ, ЗАТВЕРДЖЕННЯ, МОНІТОРИНГУ ТА ПЕРІОДИЧНОГО ПЕРЕГЛЯДУ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ

Стандарт забезпечення якості освіти - це нормативний документ, який регламентує діяльність адміністрації, учителів і учнів із забезпечення якості освіти та визначає міру їхньої відповідальності.

Стандарти освіти для кожного рівня загальної середньої освіти розробляє і затверджує Міністерство освіти і науки України.

   На підставі Типової освітньої програми школа розробляє освітню програму закладу, до складу якої входять робочі навчальні плани.   Навчальний план є нормативним документом, який визначає зміст навчання та регламентує організацію освітнього процесу. Навчальний план погоджує педагогічна рада школи, затверджує директор і вводить в дію наказом по школі.

Робочі навчальні плани складаються для кожного класу відповідного рівня загальної середньої освіти.

   Робочі навчальні плани розробляють робочі групи у складі заступника директора з навчальної роботи, голів методичних об’єднань.

   Навчальні програми (календарне планування) з навчальних предметів інваріантної і варіативної складової навчального плану розробляють учителі за погодженням із відповідними шкільними методичними об’єднаннями школи згідно з вимогами Типових освітніх програм.