Емма Андієвська-українська письменниця і художниця, що живе у Німеччині. Її казки-притчі.
Тема : Емма Андієвська-українська письменниця і художниця, що живе у Німеччині. Її казки-притчі.
Мета : ознайомити із життєвим і творчим шляхом письменниці та художниці,змістом казки-притчі «Говорюща риба», представити учням картини Е.Андієвської, навчити учнів розуміти прихований зміст казок-притч, виробляти в учнів уміння й навички визначати їх головну думку, робити власні висновки з приводу прочитаного; виразно читати та переказувати прозовий твір; виховувати почуття людяності, душевної щедрості, причетності до всього, що діється навколо.
Обладнання : підручник, ілюстрації на тему; портрет письменниці; картини художниці.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку.
Майбутнім ми маримо,
а сучасним гордуємо:
ми прагнемо до того,
чого немає, і нехтуємо тим, що є,
так ніби минуле зможе вернутись назад,
або напевно мусить здійснитися сподіване.
Григорій Сковорода
І. Оголошення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Чи знайоме ім’я письменниці? Де і коли його чули?
- Які твори Е. Андієвської ви знаєте?
ІІІ. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
- 1.Вступне слово вчителя.
Епіграфом до нашого уроку є слова відомого філософа, мислителя, знавця людської душі та життя в загальному Григорія Сковороди. ( вчитель читає епіграф). Подумайте над його словами, а в кінці уроку визначимо, як вони пов’язані з твором, що ми розглянемо. Сьогодні ми познайомимось із ще однією казкою Емми Андієвської. Давайте згадаємо, хто ж вона. (розповідь про письменницю та її творчість (оглядово).
Народилася Емма Андієвська у м. Сталіне 19 березня 1931 року. Під час війни разом з родиною емігрувала на Захід. Спочатку Емма Андієвська мешкала в Німеччині, згодом у Франції, а потім в Америці. Пізніше повернулася знову до Німеччини і там живе понині у місті Мюнхені. Вона авторка поетичних книг, а також збірок прозових творів (оповідань, романів). Знана вона у західному світі і як художниця.
Художниця виставлялася в багатьох країнах світу. Приклад її картин та оформлення збірок на дошці.
Літературна творчість представлена у багатьох збірниках прози й поезії.
Відома її збірка казок, де вміщені твори «Говорюща риба», «Казка про Галайла», «Казка про Яян», «Казка про двох пальців», «Казка про упиреня, що живилося людською волею», «Казка про слимака» та інші. У всіх них розмова між шакалом та бляшанкою. Кожна казка закінчується мораллю, яку кожна людина розуміє по своєму.
- До речі , що таке казка, притча?
Запис у зошитах
При́тча — повчальнаалегоричнаоповідь, в якій хронологічно послідовне зображення подій і пригод у художньому творі підпорядковане моралізаційній частині твору.
Ка́зка— це вид художньої прози, що походить від народних переказів, порівняно коротка розповідь про фантастичні події та персонажі, такі, як феї, гноми, велетні тощо.
Е.Андієвська відома не лише як письменниця та поетеса, вона ще й художниця. В своїх картинах Е.Андієвська створює свій власний світ у високо індивідуальній манері. Основними у творчості письменниці є філософські, духовні та містичні теми. Емма Андієвська є авторкою понад 9 тисяч картин. Ось деякі з них:
(Див. додаток №1)
На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з творчістю Е.Андієвської Казка « Говорюща риба» входить до збірки казок, де , крім неї, є ще 18 казок. Перед самими казками, між ними та після них відбувається розмова між шакалом та консервною бляшанкою. Ці двоє розповідають один одному казки. При цьому шакал розповідає казки із сумним закінченням, а бляшанка – казки із щасливим закінченням. В кінці уроку ми з’ясуємо, хто ж розповідає цю казку – притчу.
- 1.Дослідницька робота в парах
- Дослідіть , чому риби не говорять.
- Дослідіть асоціації, пов’язані з рибою.
- Дослідіть назву твору.
V. Аналіз казки – притчі «Говорюща риба»
1. Схема бінарних опозицій
(протягом уроку учні визначають, до якого світу належить риба)
- В якій родині народилася говорюща риба?
- Як ставилися до риби батьки?
- Чи засмучувало це рибу?
- Як до риби ставилися інші ?
- Чим саме їх дратувала говорюща риба?
- Чи можна судити мовчки?
- Як риби повідомили говорющу рибу про свій вердикт?
- Що простіш зробити, щоб порозумітися – малювати чи говорити?
- Чи був водний світ для говорючої риби своїм?
- А світ її сім’ї?
(учні закреслюють у схемі обидва світи)
- Які зміни відбулися з рибою на суші?
- Які позитиві особливості нового світу відзначила риба?
- Чи знайшла риба собі співрозмовника?
- 2.Галерея портретів.
( Учні складають портрети риби, рибалки, дружини рибалки, відповідаючи на запитання)
- Назвіть основні риси характеру рибалки.
- Чи можна вважати стосунки риби і рибалки справжньою дружбою?Чому?
- Чи справді риба є не такою як інші риби?
- Чи є в сім’ї рибалки взаєморозуміння?
- Охарактеризуйте дружину рибалки.
- Як ставиться дружина до наказів рибалки?
- Про що це говорить?
- Куди постійно звернений погляд дружини?
- Кого вона вам нагадує?
- Може тому наш рибалка і мовчазний?
- Як поставилися діти рибалки до риби?
- А як дружина зустріла гостю?
- Чому , а вашу думку, рибалка сам не зустрів рибу, а втік за ріг по харчі?
- Яка доля спіткала говорючу рибку?
- Чи знайшлося їй місце у світі людей ? А в сім’ї рибалки?(учні закреслюють світ людей і світ рибалки у бінарній схемі)
- Що сталося з рибалкою після зникнення риби?
- Що про нього думають інші люди?
- Кому ж належала казка?
- 3.Творче завдання
- Спрогнозуйте майбутнє життя рибалки.
VI. Підбиття підсумків уроку
- 1.Бесіда
- Чому провина рибалки навіть більша ,ніж його жінки?
- Чому найбільш шкода жінки , яка не почула голосу риби?
- Чому горе рибалки сумніше ,ніж смерть говорючої риби?
- Чому вмирати , не почувши за все життя голосу риби ц справді найгірше?
- Чому шакал і бляшанка говорять про наступне втілення жінки?
VII. Домашнє завдання
1.Написати твір – мініатюру на одну з тем: «Чи почує жінка голос риби в наступному житті?»,« Які пригоди могли статися з рибою», «Як прожив би своє життя чоловік, якби не зустрів рибу?».
2. Намалювати ілюстрації до казки.