Філологічна еврика
Тема: "Філологічна еврика"
Мета: розвивати в учнів уміння й навички усного спілкування українською мовою, грамотність; розвивати навички виразного читання й мовлення;виховувати повагу та любов до рідної мови , гордість за її милозвучність та багатство.
Обладнання:пейзажі осені, вишитий рушник, вислови про мову,квіти для інсценізації, картки з завданнями, грамота переможцям, подарунки?музичний супровід,фонограми для конкурсу.
Тип: конкурс знавців української мови.
Вікова категорія:7- 8 класи
Ведучі заходу:вчитель, учениця.
Епіграф
Бринить-співає наша мова, чарує, тішить і п’янить…
Хід заходу
Учениця під музику читає слова:
Яка прекрасна українська мова! Виплекана колоссям, землею, виспівана птахами, звеличена письменниками. Мова… Яка ти багатогранна, ніжна, чиста, як промінчики сонця, що яскравим сяйвом осипають землю добром, радістю, плодами.
Перші слова.. Вони – з матусиної колискової, бабусиної легенди. Саме вони відкривають дитині безмежний світ зеленої діброви – мови. Отже, мова – спів, мова – казка. У мові – сиві віки і юний прийдешній день.
Я – українка і цим пишаюся! Мову рідну шаную і люблю. Що я можу зробити задля її розквіту? Мова для мене є материнською піснею над колискою, радістю кохання. Я черпаю глибини її багатства. Берегтиму цей неоціненний скарб, буду патріотом своєї держави. Завжди згадую слова Тараса Шевченка: «Ну щоб, здавалося, слова… Слова та голос – більш нічого. А серце б’ється-ожива, як їх почує!.. Знать, від Бога і голос той і ті слова…»
Учитель:А звідки ж взялися ті слова? З гірського потічка чи бурхливої річки,з рути-м’яти чи євшан-зілля,від зорі чи місяця народилася?А зараз ми про це і дізнаємося з легенди «Як ростуть слова»
Інсценізація легенди «Як ростуть слова»
Про це вже мало хто пам'ятає, бо минуло відтоді не сто, не двісті, а тисячі років. На щедрих землях серед гір жило плем'я німів. Німі вирощували виноград, персики, апельсини, усіляку городину, були працьовиті, а тому й жили в достатку. Та коли б ми з вами якимось дивом потрапили в ті краї, то не почули б жодного слова. Тільки шум водоспаду й щебетання пташок лунали там. Німі не вміли говорити — тільки губами ворушили й читали слова по вустах. Може, то було й непогано, бо ж не спалахували ні сварки, ні лайки, а тому приятелювали між собою і старий, і малий.
І тільки бабуся Мова жила самотиною за високим муром. Щодня вона поралася у квітнику. Мову вважали чарівницею, адже вона розумілася на травах: яка від кашлю, яка від зубного болю, а яка від лихоманки. Якось до бабусі прийшов юнак. З його тремтячих уст дізналася Мова про горе. Сусідська дівчина, сліпа від народження, почувалася дуже самотньою й марніла, гасла з дня на день. Нім нічим не могли їй зарадити, бо сліпа дівчина не бачила слів утіхи...
— Не можу я повернути дівчині зір, — похитала головою бабуся Мова. —Та є в мене таємниця.
І Мова повела хлопця у свій дивовижний квітник.
— Ми тут... Ми тут... Ми тут... — забриніло зусібіч. Ті звуки линули від квітів.
— Це — слова, — пояснила бабуся. — Зірви найкращі, віднеси дівчині, хай вона почує, хай радість прийде в її засмучену душу.
Який же то був букет! Мінився золотими, синіми, червоними барвами, пахтів, наче персиковий сад, і звучав так чарівно, що завмирало серце.
— Ти... вродлива... ти... потрібна мені... я буду... завжди
поруч... з тобою...
А наступного дня всі німі з'юрмилися біля подвір'я бабусі Мови. Вони прийшли по слова. Благально простягали руки, з надією дивилися на Мову.
— Я навчу вас вирощувати слова, — прошепотіла старенька й винесла кошик із корінчиками. — Кожне слово, наче квітка, має корінь. А з нього виростають листочки — суфікси, пагінці — префікси і пуп'янки — закінчення. З одного кореня може вирости багато слів-квітів. Бережіть свої квітники, виполюйте бур'яни і вирощуйте найкращі слова.
По корінчику розібрали німі щедрий дарунок Мови, обсадили всю землю дивоквітами й передали наступним поколінням таємницю про те, як ростуть слова
Учитель: Увага! Увага! Увага! Розпочинаємо змагання на кращих знавців рідного слова. Отже, хай щастя перемоги випаде тому, хто краще знає українську мову.А тепер про сам конкурс. Він буде налічувати 8завдання, кожне завданя матиме свою кількість балів. Переможе та команда, яка набере найбільшу кількість балів.
Отож ,запрошую команди зайняти ігрові місця.
Представлення команд. У сьогоднішніх змаганнях беруть участь команди учнів 7-го та 8-го класів.
Представте назви та девізи своїх команд.
Представлення команд. Девізи.
1команда «Мовознавці»
Девіз:Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться.
2 команда «Дивослово»
Девіз:Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.
Учитель:Мета нашого конкурсу-поповнити та розширити знання про рідну Україну, її звичаї, мову, показати кмітливість, вміння логічно мислити. А оцінювати наші команди буде компетентне журі у складі:
Учениця: Отже розпочинаємо!
1. «МОВНЕ АСОРТІ»
Завдання: Запитання читаються для двох команд. За кожну правильну відповідь по 1балу.
Запитання для команди «Мовознавці»
1.Державна мова України. (українська)
2.З якого знаку починається діалог? (з тире)
3.Наука, що вивчає знаки мови? (фонетика)
4.Назвіть головні члени речення? (підмет і присудок)
5.Як називаються літери, що записані в певному порядку? (алфавіт)
6.Скільки букв «о» в слові молоко? (3)
7.Слово, що має багато значень? (багатозначне)
8.Остання буква у слові «сім»? («ем»)
9.Назвіть одним словом сталі словосполучення? (фразеологізми)
Запитання для команди «Дивослово»
1.Найменша одиниця мови (звук)
2.Слова, що мают спільний корінь? (спільнокореневі)
3.Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (крапка)
4.Яка буква не має звука? (м`який знак)
5.Словник, з якого дізнаємося значення слів? (тлумачний)
6.Сьомий відмінок нашої мови? ( Кличний)
7.Частина слова перед коренем? ( Префікс)
8.Які знаки ставляться при прямій мові? (Лапки)
9.Розмова двох осіб? (діалог).
- Ну що ж, вітаю вас з першим конкурсом.
- Наступний наш конкурс має назву«ЮНІ ПОЕТИ».
2.«ЮНІ ПОЕТИ»
Завдання: Кожна з команд отримує картки. Ваше завдання заримувати слова. Завдання оціюється 4 балами.
І команда «Мовознавці» ІІ команда «Дивослово»
Сміх, сніг, весна, краса Буває, забуває, мова, діброва
- Тож починаємо!
Конкурс вболівальників
- А поки команди працюють ми спробуємо перевірити, як же наші глядачі знають українську мову. Пропоную вам відгадати загадки про знаки пунктуації та букви:
Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок.
Усіх нас змушує читати,
А сам ні пари з вуст – мовчок… (знак питання)
Вони для речення багато важать:
Турботливо обнімуть, як дружки,
І вставлені слова, й цитату вкажуть.
Тепер скажіть, а хто ж вони? (дужки)
Маленька, менша від мачинки,
Ні з ким не стану на борню,
А при читанні, коли треба,
Людини мову зупиню. (крапка)
Ми, звичайно, не хитруєм;
Нас і бачать, нас і чують.
Це зовсім не дивина.
Відрізняємось ми чим?
Літер дві, а звук один. (дж, дз)
Хто абетку з вас вивчав,
Різні букви зустрічав.
Кожна з них – від А до Я-
Промовля своє ім.`я.
Лиш одна із них німа.
Здогадався,певно,всяк
Звуть цю букву… (м`який знак)
Учениця: Отож надаємо слово командам.Дякуємо. Віддаємо ваші вірші нашому журі.
Учитель: Наступний конкурс нашого змагання має назву «Фразеологізми».
3. «ФРАЗЕОЛОГІЗМИ»
Завдання: Подані фразеологізми ввести у одне речення. Чиє речення виявиться найбільш змістовним, той і перемагає. 1 бал.
Для 1-ї команди «Мовознавці»:ні риба ні м’ясо, крокодилячі сльози.
Для 2-ї команди «Дивослово»:ноги на плечі, нюні розпускати.
Учениця: Молодці. Надаємо слово нашому журі, щоб вони оголосили кількість набраних балів на 3 конкурси.
Учитель: Дякуємо. А ми продовжуємо. Зараз ми перевіримо настільки Ви талановиті в малюванні, тому що наступний конкурс називається «Юні художники».
4. «КОНКУРС ЮНИХ ХУДОЖНИКІВ»
Завдання: Намалюйте прислів’я так,щоб команда суперників змогла його відгадати. Конкурс оцінюється 2 балами.
Для 1-ї команди «Мовознавці»:1.Язик до Києва доведе.
Для 2-ї команди «Дивослово»:2.За двома зайцями поженешся,жодного не піймаєш.
Учениця: Гарні з вас художники вийшли. А зараз ми перевіримо ваші знання на правильне використання слів у мові. Наступний конкурс «Антисуржик».
5. «АНТИСУРЖИК»
Завдання: Командам видається записані два речення, які вони повинні відредагувати. Ви отримаєте 2 бализа правильне виконання.
Для 1-ї команди «Мовознавці»:
1. Я не получаю газет уже дві неділі. (Я не отримую газет уже два тижні).
2. Прочитайте, там все напечатано. (Прочитайте, там все надруковано).
Для 1-ї команди «Дивослово»:
1. У цій столовій навіть стакани брудні. (У цій їдальні навіть склянки брудні).
2. А сливочне масло у вас є? (А вершкове масло у вас є?)
Учитель: Молодці, після цього конкурсу ви вже не будете вживати суржик у своєму мовленні.
Учениця: Чи любите ви слухати українські пісні? Як ви вже зрозуміли наступний конкурс присвячений українській пісні. Але спочатку слово журі.
6. «У РІДНОМУ КРАЇ І СЕРЦЕ СПІВАЄ»
Завдання: Яка команда впізнала пісню піднімає прапорець. Впізнати пісню та назвати виконавця.
- Поезія і пісня – дві великі сили.. Поезія і музика мають багато спільного, тому не дивно, що для багатьох поетів музика є невід’ємною частиною мислення.
Фонограми пісень
1 «Розпрягайте, хлопці коней»
2 «Чорнобривці»
3. «Два кольори»
4. «Червона рута»
5. Юлія Думанска – «Двічі в одну річку не ввійдеш».
6. О.Ельзи «Без бою»
7. Бумбокс – «Люди»
9. О.Ельзи « Все буде добре»
10. Alyosha – Калина
Учитель: А зараз ми з вами відпочинемо і зробимо фізкультхвилинку.
Учениця: Продовжуючи розмову про значущість української мови, оголошуємо наступний конкурс, який має незвичайну назву «Ой».
7.КОНКУРС «ОЙ»
Завдання:Учасникам команд треба скласти з вигуком ОЙ 4 речення. За правильне виконання 4 бали:
1.Дорікання
2.Страх
3.Переляк
4.Здивування
Учениця:Молодці. Переходимо до наступного конкурсу.
8. «ЗАМІНИ БУКВУ, ЩОБ ВИЙШЛО НОВЕ СЛОВО»
Завдання:Ваше завдання замінити букву, щоб вийшло нове слово. Яка команда виконає перша, здає листочок нашому журі. За правильне виконання завдання ви отримаєте 5 балів.
1.Синя соковита на дереві росте, а с на з змінити — великий дощ впаде. (Слива, злива)
2.З о метал, яким паяють, його люди добре знають, і о на сзміни, з ним ти речення склади. (Олово, слово)
3.З н частина я доби, з п я грію щозими, з р предметом стану я, от вам загадка моя. (Ніч, піч, річ)
4.З п уперта тварина, а з р на троні людина. (Цап, цар)
5.Мчу дорогами я з ш, з л я ягода смачна. (Машина, малина)
Учениця: Останній конкурс на нашого заходу, це конкурс капітанів.
9. «КОНКУРС КАПІТАНІВ» - «СКАЖИ БЕЗ ЗАТРИМКИ»
Завдання: Я називаю слова, а ви маєте дібрати до них антоніми без затримки по черзі. У разі затримки відповідає суперник. Переможе той, у кого було найменше пауз та найбільше правильних відповідей.
І команда ІІ команда
сміятися (плакати) активний (пасивний)
корисний (шкідливий) хворіти (видужати)
захід (схід) ганьба (слава)
минуле (сучасне) згадати (забути)
працьовитий (лінивий) прокинутися (заснути)
вітатися (прощатися) світанок (присмерк)
Учениця: Ось наша конкурсна програма і добігає кінця. Наше журі плідно працювало і готове виголосити результат. Слово журі.
Отже, маємо такі результати: у конкурсі юних філологів отримує перемогу команда «….».Вітаємо їх оплесками.
Учитель: Ми до сьогоднішнього дня користуємося словами,які виростила колись для нас бабуся Мова. Але наше з вами завдання, не просто користуватися,а й постійно доглядати той квітник,виполювати бур’ян та та вирощувати нові сорти слів-квітів.
Ще раз вітаю вас зі святом української писемності та мови. Дякуємо вболівальникам, учасникам, гостям за увагу. І до нових зустрічей!!!