Структура еукаріотичних клітин: мітохондрії і пластиди
Тема:Структура еукаріотичних клітин:мітохондрії і пластиди
Мета: ознайомити учнів з будовою мітохондрій і пластид; продовжити формування вміння розпізнавати компоненти клітини на схемах та електронних мікрофотографіях; визначити роль мітохондрій і пластид в процесах життєдіяльності еукаріотичних клітин, взаємозв’язок між будовою і їх функціями; встановити схожість в будові цих органел, можливість їхнього походження. Розвивати вміння самостійно працювати з підручником, ілюстраціями; вміння порівнювати та робити висновки, знаходити правильне рішення шляхом обговорення питання. Виховувати розуміння єдності органічного світу.
Обладнання: підручник, таблиці «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», електронні мікрофотографії органел, картки з тестами для перевірки домашнього завдання.
Основні терміни і поняття: еукаріоти, мітохондрії, пластиди: хлоропласти, хромопласти, лейкопласти.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
► Учитель. Перевірка домашнього завдання: вставте пропущені слова.(Слайд 1)
(теми: цитозоль, немембранні органели, одномембранні органели.)
- Назвіть три складовіцитоплазми:................
- Цитозоль в клітинізнаходиться в двохстанах:................
- Коли цитозользнаходиться в стані.............. ,хімічніреакції і транспорт речовинсповільнюєтьсяабоприпиняється.
- Структури, якіпостійноприсутні в клітинах, називаються ..........
- Немембраннимиорганелами є ................
- Необов’язковий компонент клітини, якийзникаєабоз’являєтьсязалежновідобміннихреакцій, називається............
- Цитоскелетутворений ..............
- Синтез білківвідбувається на ............ ЕПС, тому що на ній розташовані …………
- Комплекс Гольджі виконує різноманітні функції: ………….....
- Вакуолі з клітинним соком наявні в клітинах ………., а травні та скоротливі в клітинах ............
- Органелами руху в клітинах є ……….
- Лізосоми часто порівнюють з «санітарами клітини» тому, що ……….
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Розповідь з елементами бесіди.
З уроків фізики ви знаєте, що жодна робота не буде виконана, якщо відсутня енергія. Які види енергії вам відомі? (теплова, електрична, світлова, хімічна).
Організми використовують енергію для багатьох цілей: для активного транспорту речовин, для синтезу білків та інших біополімерів, для м’язового скорочення, для поділу клітин. Коли припиняється надходження енергії, організми гинуть.
На вашу думку, які види енергії можуть використовувати організми для свого існування? (світлову та хімічну).(Слайд 2)
Джерелом цих енергій є Сонце і поживні речовини. В клітинах є органели, які здатні перетворювати і запасати сонячну і хімічну енергію у формі молекул АТФ. Про цю речовину ви вже згадували, коли вивчали біохімію клітини. Органелами, які здатні утворювати АТФ є мітохондрії та хлоропласти. Саме тому, ці органели називають силовими станціями живої клітини. Вони мають дивовижну будову: площа внутрішньої мембрани мітохондрій серця щура дорівнює 250 м2 ! А якщо розрахувати поверхню мембран літального м’яза мухи, то одержимо фантастичну цифру – 400м2 !
Які особливості мають ці органели? Як це пов’язано з їх функціями? Яке їх походження? Чим подібні мітохондрії та хлоропласти? (Слайд 3)
На ці питання ми й будемо шукати відповіді на уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу
►►Мітохондрії.
Самостійна робота з підручником. За допомогою підручника (стор.5, розділ «Мітохондрії», мал. 66,67) заповніть план-схему:
ü Форма (кулі, палички, нитки).
ü Кількість (від1 до 100000 і більше).
ü Зовнішня мембрана (гладенька).
ü Внутрішня мембрана (має вгини – кристи, АТФ-соми).
ü АТФ-сома (має ферменти, необхідні для синтезу АТФ).
ü Матрикс (напіврідка речовина, яка заповнює простір мітохондрії).
ü Склад матриксу (рибосоми, ДНК, мРНК, тРНК).
ü Основна функція мітохондрій (синтез АТФ).
Розгляньте таблицю на слайді та перевірте правильність своїх відповідей. (Слайд 4)
Обговорення інформації про мітохондрії.(Слайд 5)
Запитання:
1 – від чого залежить кількість мітохондрій в клітині?
2 – в якій структурі мітохондрій відбувається синтез АТФ?
3 – як ви можете прокоментувати такий ланцюжок:
площа внутрішньої мембрани → кількість АТФ-сом → кількість синтезованих молекул АТФ.
4– чому в мітохондріях можуть синтезуватися білки?
►►Пластиди.(Слайд 6)
Пригадайте, в яких організмах є пластиди (рослини), які існують види пластид?
Пластиди
Хлоропласти Лейкопласти Хромопласти
Фронтальна робота з підручником. Стор.52, мал. 68. (Характеристика різних видів пластид.)
Хлоропласти (Слайд 7)
üКолір – зелений, є хлорофіл.
üЗовнішня мембрана – гладенька.
üВнутрішня – має вирости.
üСтрома – речовина, що заповнює хлоропласт.
üТилакоїди – мають пігменти, необхідні для фотосинтезу.
üГрани – декілька тилакоїдів.
üУ стромі є ДНК, РНК, рибосоми.
Запитання для обговорення:
1 – Чим подібні хлоропласти і мітохондрії?
2 – Чим вони відрізняються?
Лейкопласти
üБезбарвні.
üЗапасаються і розщеплюються речовини.
Хромопласти
üМають різні пігменти.
üНадають певного забарвлення різним частинам рослин.
►►Перетворення пластид.(Слайд 8)
►►Автономність мітохондрій і хлоропластів.
Як ви розумієте слово «автономність»? (самостійність, незалежність).
Які особливості мітохондрій і хлоропластів забезпечують їм відносну незалежність від інших структур клітини?(Слайд 9)
üНаявність спадкової інформації.
üЗдатність синтезувати власні білки.
üРозмноження поділом.
V. Узагальнення матеріалу.(Слайд 10)Бесіда за запитаннями на стор. 53.
VІ. Підсумки уроку. Чи знайшли ми з вами відповіді на запитання, які були поставленні на початку уроку? Висловіть свою думку.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §13, відповісти на запитання на стор. 53 (усно), високий рівень – завдання «Поміркуйте» (усно).