Конспект уроку Турнір знавців української літератури для 5 класів Крупченко М.В.
Турнір знавців української літератури для 5 класів Вчитель: Крупченко М.В.
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з української літератури, зокрема зміст прочитаних творів, відомості про їх авторів, теорію літератури; розвивати логічне мислення, слухову і зорову пам’ять, увагу, комунікативну компетентність; виховувати інтерес до вивчення рідної літератури.
Тип заходу: перевірка знань, умінь та навичок
Обладнання: картки з уривками, мультимедійний проектор, комп’ютер.
Епіграф:
Без пристрасті до книжки людині
недоступна культура сучасного світу,
інтелектуальне та емоційне вдосконалення.
В.О. Сухомлинський
Перебіг турніру
Вступне слово вчителя.
Шановні п’ятикласники! Я рада вітати вас на Турнірі знавців української літератури!
У змаганнях братимуть участь дві команди, які повинні продемонструвати нам свої знання з літератури, довести свою першість та здобути право називатися знавцями української літератури.
Представлення журі.
Перед початком гри дозвольте представити вам членів журі, які визначать переможця турніру.
1.Конкурс «Візитка»
Учні представляють свою команду, оголошують її назву, девіз, емблему.
Конкурс оцінюється за 12 бальною системою.
2.Конкурс «Далі - далі»
Завдання: за 1 хвилину дати якомога більше правильних відповідей.
Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Запитання для першої команди
1.Як ще називають усну народну творчість?(Фольклор)
2.Зіставлення двох предметів чи явищ за спільними ознаками.(Порівняння)
3.Закінчить прислів’я: «Без труда…»(Нема плода)
4.Хто автор цих поетичних рядків та яка його назва:
За сонцем хмаронька пливе,
Червоні поли розстилає
І сонце спатоньки зове
У синє море: покриває…(Т.Шевченко «За сонцем хмаронька пливе»)
5.Співзвучне закінчення рядків.(Рима)
6.Що значить вислів «жити, з правдою не розминаючись»? (Жити чесно)
7.На які три групи поділяються казки? (Про тварин, героїко-фантастичні, побутові)
8.Що таке ідея твору? (Те головне, що хотів сказати автор)
9.Кого з українських письменників називають Кобзарем? (Т.Шевченка)
10.Як називається цей художній засіб: «Розстелилось поле, вкрите снігом, мов білою скатертиною»? (Порівняння)
11.Якого кольору був фарбований лис?(Синього)
12.Стислий і влучний народний вислів з висновком повчального характеру.(Прислів’я)
Запитання для другої команди
1.Людина, яка пише художні твори? (Письменник)
2.Усне народне оповідання, що розповідає про вигадані або фантастичні події.(Казка)
3.Закінчіть прислів’я: «Праця чоловіка годує, а лінь...»(лінь марнує)
4.Хто автор цих поетичних рядків та яка його назва:
Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх;
Сама заснула коло їх…(Т.Шевченко «Садок вишневий коло хати»
5.Що таке портрет?(Опис людини)
6.Як називають казки, складені письменником? (Літературні)
7.Що таке тема твору?(Те про, що розповідається у творі)
8.Що таке епітет?(Художнє означення)
9.Як називається цей художній засіб: «Люблять люди…і свій духмяний хліб ясний, і рідне слово красне»?(Епітет)
10.Зображення в художньому творі картин природи. (Пейзаж)
11.Як звали фарбованого лиса?(Микита)
12.Невеликий за розміром твір, в якому в прихованій формі описується предмет чи явище. (Загадка)
Рекламна пауза
Хочеш дізнатись чимало нового?
Вивчити вірша, з англійської слово?
Вчасно урок підготуй, не забудь –
Це найлегший до знань твоїх путь!
Виконуй домашні завдання, отримуй високі оцінки
– і задоволення від навчання гарантовано!
3.Конкурс «Відгадай загадку»
Завдання: : протягом 5 секунд команда знаходить відповідь, яка оцінюється одним балом.
Загадки для першої команди:
1. Стоїть корито,
Повне води налите.
(Озеро)
2. Він скрізь: у полі і в саду,
Лиш в дім не попаде.
І я тоді лиш з дому йду,
Коли вже він не йде.
(Дощ)
3.У лісі зростав,
У столяра побував,
В кімнаті оселився,
Полотном укрився.
(Стіл)
4. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. (Книга).
5. Чорний Іванчик, дерев'яна сорочка, де носом поведе, замітку кладе. (Олівець).
6. Що іде, не рухаючись із місця? (Час).
Загадки для другої команди:
1. До дітей на кожне свято
Просять в гості завітати,
Бо солодкий і смачний.
Здогадались: хто такий?
(Торт)
2. Книжечки маленькі,
Аркуші біленькі.
В них ми вчимося писати,
І складати, й віднімати.
(Зошит)
3. Він жовтенький і сипучий,
У дворі лежить у кучі.
Якщо хочеш – можеш брати
І фортецю будувати.
Тільки воду мусиш мати.
(Пісок)
4. Мовчить, а сто дурнів навчить (Книга).
5. Не вмію читати, а весь вік пишу (Перо і чорнило).
6. Біжить, біжить, не оглядається (Час).
4.Конкурс «Впізнай героя твору»
Завдання: командам зачитується портретна з твору – потрібно першим відгадати персонажа.
Кожна правильна відповідь – 1 бал.
1. «…одну ногу вбула в драний черевик, а друга боса. Тоді піймала горобця. Взяла гринджоли, запрягла в них цапа. От узяла зайця під руку, одну ногу поставилана санчата, а другою по шляху ступає…(Мудра дівчина).
2. «Якийсь дивний і страшний звір, синій-синій, з препоганим запахом, покритий не то лускою, не то їжаковими колючками, а хвіст у нього – не хвіст, а щось таке величезне, а важке, мов довбня, і також колюче.» (Лис Микита).
3. «Він приходив кожний вечір –
Хай чи дощ іде, чи сніг –
До голодної малечі
І усім приносив сміх.» (Дядько Лоскотон).
4. «З густого листя висунулася голова. Її прикрашав шкіряний капелюшок з півнячою пір’їною збоку…Ніс набік скривлений, губи перекошені. Навіть ямочка на підборідді не на своєму місці, а майже біля вуха» (Недоладько).
5. «А найменший - щось страшне!
Вже з трьох літ боров мене!
…А сердитий!..Тільки слово –
І скипів, і вже готово!
Що підвернеться під руку,
Все потрощить, як макуху!» (Микита Кожум’яка)
6. «…Раптом ні з того ні з сього загуділа на всю долину…Гуділа й гуділа. Тато з головою пірнув під капот. Нарешті гудіння пр ипинилося, але він продовжував копатися…» (Машка)
7. «До Тронної зали зайшов чоловічок, якого вона колись не домалювала у своєму альбомі! Тоді вона стерла йому обличчя гумкою, бо воно здалося їй жорстоким і злим. А інше так і не намалювала…» (Перший Недорадник).
8. «…А бур’яни неходимі…Залізе – до вечора не вибереться…І мандрує мала людина по світу з ранку до вечора, дива всякі на ньому споглядає, розуму набирається. Вийде з бур’янів на поле як Камелюк із лісу…» (Тарас Шевченко)
9. «Так хотілося йому
Царським затем стати,
Що ні разу в ту зиму
Не лягав і спати.
Все ходив, усе він слухав
І нарешті все рознюхав» (Капітан Макака).
10.«Кругленький, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких тонув мало не по пояс…Він, мабуть, також був здивований, що оцей могутній звір лежить на землі…Тримав у руці рушницю, але з таким виглядом ніби збирався від когось захищатись». (Дядько Шпичак)
Рекламна пауза
Коли ви їсте борщ або суп, ваш шлунок наповнений слабо.
Жуйте сало з часником, і тоді ви відчуєте, що наїлись.
Натурпродукти. Ваше здоров’я і довголіття.
5. «Конкурс капітанів»
Завдання: необхідно продовжити прислів'я.
Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Запитання капітанові першої команди
1. Хліб наснажує тіло, а книга ... (розум).
2. Книгу читай, розуму …(набирай).
3. Кому книга — розвага, а кому ... (навчання).
4.В домі без книги, якбез … (вікон, темно).
5.Людина без книги, як риба без … (води).
Запитання капітанові другої команди
1. Будеш книги читати, будеш все … (знати).
2. Книга корисна, коли її … (читати).
3. Хто книгу читає, в того розум … (прибавляє).
4.Дім без книги – деньбез … (сонця).
5. Гарна книга научить, а погана … (намучить).
6.Конкурс «Театральна імпровізація».
Завдання: кожній команді дається уривок з певного твору, а учні повинні інсценізувати його.Час на підготовку до 10 хв. Максимальна кількість балів – 12 б.
А поки команди готуються проводиться конкурс з глядачами.
Загадки-запитання, загадки-жарти для болільників.
1. Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи).
2. На небі одно, на землі нема, у баби двоє, у дівки нема. (Літера „Б").
3. Коли дурень розумний? (Коли мовчить).
4. Що в хаті щодня цілують? (Чашку).
5. Що це за гість, що сам себе їсть? (Свічка).
6. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві).
7. У якому місяці люди найменше хліба їдять? (У лютому).
8. Що в людині найбистріше? (Думка).
9. Що за трава, що й сліпий знає? (Кропива.)
10. На що борошно в млині падає? (На купку).
11. Що посеред землі стоїть? (Літера „М").
12. Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів? (Три).
Підведення підсумків змагання. Заключне слово вчителя.