Актуальні проблеми та завдання шкільного МО щодо підвищення якості та ефективності сучасного уроку української мови і літератури (Голик О.В.)
Голик О.В.
Актуальні проблеми та завдання шкільного МО щодо підвищення якості та ефективності сучасного уроку української мови і літератури
Наш педагогічний колектив – творча співдружність однодумців, в якій кожен робить свій індивідуальний внесок у колективну творчість, кожен, духовно збагачуючись завдяки колективу, водночас духовно збагачує своїх товаришів.
В.О.Сухомлинський
Методичне об’єднання – це основний структурний підрозділ методичної служби навчального закладу, що здійснює проведення навчально-виховної, методичної, дослідно-експериментальної й позакласної роботи з одним або кількома спорідненими навчальними предметами.
Уся робота шкільних методичних об’єднань направлена на задоволення потреб учнів в інтелектуальному, культурному й моральному розвитку, організацію й проведення на високому професійному рівні навчально-виховної, методичної роботи, удосконалення методики проведення різних видів занять і їх навчально-методичного й матеріально-технічного забезпечення, підвищення педагогічної кваліфікації вчителів, підвищення якості та ефективності сучасного уроку української мови і літератури тощо.
Тому, плануючи роботу шкільного методичного об’єднання на новий навчальний рік, рекомендується розглядати, зокрема, й такі питання:
- робота з Державними стандартами освіти;
- вивчення й реалізація основних положень нормативних і директивних документів про освіту;
- ознайомлення з новою психолого-педагогічною й методичною літературою, фаховою пресою;
- обговорення досягнень психолого-педагогічної науки та перспективного педагогічного досвіду;
- форми організації самостійної роботи на уроках;
- методи роботи щодо ліквідації прогалин у знаннях, уміннях та навичках учнів;
- методика організації та проведення сучасного уроку й виховного заходу;
- методи стимулювання навчальної діяльності учнів;
- оптимальні методи й прийоми здійснення моніторингових досліджень;
- складання та обговорення тестів для визначення рівня навчальних досягнень учнів;
- аналіз якості знань, умінь і навичок учнів;
- аналіз відвіданих уроків і заходів, обмін досвідом;
- творчі звіти вчителів за навчальний рік;
- звіти вчителів, відповідальних за навчальні кабінети;
- робота з обдарованими дітьми;
- робота з дітьми, що потребують особливої уваги;
- вивчення і впровадження інноваційних технологій;
- сучасні уроки в 5-7 класах, проблеми їх аналізу та самоаналізу;
- діяльнісний, особистісно зорієнтований і компетентнісний підходи як провідні у світовій практиці навчання;
- компетентнісний підхід в освіті. Компетентності й компетенції;
- інноваційні аспекти особистісно зорієнтованого, розвивального навчання;
- оцінювання знань і умінь учнів на уроках: критерії, вимоги, педагогічні умови, методика;
- застосування інтерактивних методів навчання як один із шляхів підвищення ефективності уроків;
- методи проблемного навчання і їх застосування на уроках;
- організація творчої діяльності учнів на уроках української мови і літератури: форми, методи, перспективи.
- застосування інформаційних технологій у процесі викладання предметів;
- навчально-дидактичні ігри як засіб розвитку пізнавальної діяльності учнів.
- роль домашніх завдань в розвитку творчих здібностей учнів;
- робота з підручниками: проблеми, пошуки, результати;
- форми, методи та прийоми роботи з обдарованими учнями;
- форми і методи викладання предметів, спрямовані на розвиток творчих здібностей учнів;
- ознайомлення з інноваційними технологіями – передовим досвідом учителів України, області, міста, району;
- системність у роботі вчителя;
- контроль навчальних досягнень учнів з української мови і літератури;
- нестандартні уроки;
- організація навчально-виховної діяльності учнів і батьківського
колективу;
- розвиток критичного мислення;
- формування ключових і предметних компетентностей
школярів;
- створення ситуації успіху на основі впровадження диференційованого
навчання;
- використання педагогічної спадщини В. Сухомлинського у навчально-
виховному процесі школи;
- роль школи в оволодінні прийомами самостійної навчальної
діяльності;
- сучасні підходи до організації й проведення роботи щодо професійної орієнтації випускників і підготовка їх до складання ДПА та ЗНО, вступу у вищі навчальні заклади;
- моніторинг у навчально-виховному процесі школи тощо.
Плідна робота шкільного МО допоможе вдосконалити структуру й зміст навчальних програм і тематичних планів вивчення предметів, методику проведення уроків та позакласних заходів, підвищить ефективність та якість усіх видів навчальних занять, удосконалить навчально-матеріальну базу, підготовку молодих фахівців, підвищення кваліфікації та інші питання.