Статті до розділу методична скарбничка

Молодь обирає здоровий спосіб життя

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

Мета: поглибити поняття про те, що для людини головне – це здоров’я. Створити умови для закріплення знань учнів з питань здорового способу життя; розширити поняття про те, що від здоров’я дітей залежить здоров’я нації, а значить благополуччя і добробут всієї України, її майбутнє. Розширити знання дітей про особисту гігієну, виникнення різних хвороб. Формувати здоров’язберігаючу компетентність, санітарно-гігієнічні навички догляду за тілом; сприяти зміцненню здоров’я дітей, покращенню настрою. Розвивати вміння берегти здоров’я, слідкувати за собою, дотримуватися правил безпечної поведінки. Виховувати життєву потребу – бути завжди здоровим.

Обладнання. Святково прикрашений клас, костюми лікаря Айболита, Мийдодира, вітамінів,овочів, мікробів, , кошик з овочами, музичний супровід

Зустріч гостей

Діти одягнені в костюми лікаря Айболита, Мийдодира, овочів, вітамінів зустрічають гостей

Ведучий. Дорогі гості, любі друзі! Сьогодні, в цьому залі, ми зібралися на незвичайне свято – це свято здоров’я.

На сцену виходять діти у масках героїв твору «Незнайко в сонячному місті»

Пончик: Знову щось придумали?

Гусля: Ну то й що? Це завжди було цікаво.

Ромашка: О, всі тут, а я спізнилася?

Гусля: Сьогодні, на диво, ні.

Ромашка: А чого це ми сюди прийшли?

Вінтик: таємниця

Шпунтик: Ой, як цікаво!

Ворчун: Поки що цікавого мало. Краще б піти в хокей пограти або снігові кульки покидати.

Заходить Знайко

Діти (разом): О, це ти нас покликав сюди?

Знайка : Я

Діти : А чому саме сюди?

Знайка: Дуже мені подобається тут. Я хочу сказати, що до нас у гості сьогодні прийде …Айболить. От ми і зібралися на цю зустріч. Я думаю учні не будуть заперечувати, що ми до них приєднаємось.

Ведучий: Сідайте, розміщуйтесь, де кому зручніше. Давайте разом з усіма, хто зібрався тут, поговоримо про те, як бути здоровим та сильним. Послухайте поради.

-         Послухайте поради:

Людина сама відповідає за своє здоров’я і тільки сама може його зберегти.

Пончик: Як це сама?

Знайка: Можна, я дам відповідь йому віршем?

Вчитель: Звичайно можна, відповідай.

Знайка: Якщо хочеш бути здоровим,

Правило запам’ятай :

Сам про своє – дбай.

На лікарів цю турботу

Не перекидай.

Лікарі лікують хворих,

Здоров’я вони не творять,

Людина повинна сама

Дисциплінована бути і вольова.

Ворчун: А до чого тут дисциплінована і вольова? Хіба хворіють тільки недисципліновані? А що значить вольова?

Вчитель: На ці питання відповім я. Хворіти можуть безперечно всі, але людина, яка привчила себе виконувати правила, необхідні для збереження здоров’я, хворіє менше або зовсім не хворіє. Хто знає ці правила? (учні називають правила)

Вчитель: Молодці! Знають учні правила! Залишилось тільки дотримуватись їх.

-         А хто це стукає у двері?

Заходить Мийдодір під музичний супровід

Всі Чуковського читали

І мене давно впізнали.

Я—Великий Умивальник,

Знаменитий Мийдодір —

Умивальників начальник

І мочалок командир,

Не один до вас прийшов, помічників привіз з собою. Можливо комусь потрібно помити шию чи вуха?

Головкою із волосся

Вона вміло влазить в рота

І рахує зуби там

З вечора до рання (зубна щітка)

Танец Мийдодіра і Щітки (полька)

Зубна щітка.

Добрий день, діти! Я — Зубна щітка, та, якою ви кожного дня чистите зуби. Зубну щітку знали ще до нашої ери. Довгий час вона була лише у багатих. Замість зубного порошка використовували попіл з горілих рогів оленів, Прості люди протирали зуби крейдою і настоєм м'яти. У різних народів — різні щітки. Французи, наприклад, придумали щітку з музикою, для того, щоб дітям було приємно чистити зуби.

Мийдодір: Діти, а хто нам скаже, для чого потрібно чистити зуби?

Сценка про Зубик

Мийдодір:

Відома з віку рідина,

Усяк її вживає.

Буває хмаркою вона ,

Пушинкою буває,

Бува, як скло , крихка ,тверда –

Звичайна (підкажіть)…(вода)

Виходить під музику Водовоз

Водовоз: Хто вас, діти, знає, коли почали митися люди?

Ще 300 років тому навіть королі не вважали за потрібне митися.   Але ми знаємо, що змити бруд можна тільки водою і милом.

Танець (вальс)

Мило. Змити бруд можна тільки водою та милом.

Мило — це річ, без якої ніколи це миються і не перуть,

Мило — найбільший ворог бруду. А яке мило краще миє: те, що мало піниться, чи те, що дає багато піни?

Добре миє мило з великою піною. Якщо ви уважно роздивитесь піну, то побачите, що вона складається з маленьких .мильних міхурців, у яких є оболонка, зроблена з води. Ці міхурці і збирають бруд, а ваші руки стають чистими.

Шкідниця

Привіт, шмакодявки! Що, давно в халепу не потрапляли? Давно не хворіли? Зараз ми швиденько це влаштуємо.

(співає на мотив „Остров невезения”).

                                           Ставлю все сторчма я,

                                           Добре все псую,

                                           В кожній школі місце

                                           Для бацил знайду.

                                           Всі такі нещасні

                                           Стануть навкруги,

                                           Грипом та ангіною

                                           Захворіють всі.

                                             В бруді розведу тут

                                             Безліч я хвороб,

                                             Руки лиш не мийте,

                                             суньте пальці в рот.

                                             Вдома залишайте

                                             Зміннеє взуття,

                                             І я вам гарантую

                                           Карантин на все життя!

1-й учень. Треба тікати звідси, бо ж він нас заразить зараз. Чи ще якусь капость нам заподіє! ( Тікає, але спотикається об Пил, який лежить на лавці і загрузає в ньому). Дивись, хто це тут ще валяється?

Пил. Ой, не стрясайте повітря! Бо я розпилюся! Ну, не дають поспати. Знову ти, Шкіднице, когось притягла?!

(Співає на мотив пісні „Про Черепаху та Левенятко”_.

                                       Я на сонечку лежу!

                                       І без сонечка лежу!

                                      Все лежу і лежу,

                                       Чи в повітрі я вишу!

                                       Хто мене трохи вдихне,

                                       Зразу ж кашляти почне.

                                       Ну, а я – все лежу,

                                       Всі легені вам заб’ю!

1-й учень. Дивись, який він сірий, м’який пухнастий, - так і клубочиться.

2-й учень. Так це ж пил! Закривай швидше рота, а то надихаєшся всякої гидоти!

Пил. Так уже й гидота! Я Пил – чистий, стерильний. Ну, подумаєш, по смітниках політав, на дорозі повалявся. Ви друзів моїх не бачили. Ось це - справжня гидота.

Гребінець

Друзі! Чи знаєте ви. що коли люди не будуть користуватися гребінкою, то їх волосся стане кошлатим, почне швидко сіктися, а людина з нерозчесаним волоссям завжди виглядає неохайно, навіть тоді, коли вона буде одягнена в святковий одяг. Гребінець люди знають дуже давно. Вони бувають найрізноманітніших форм і кольорів. Розчісуючи волосся, ми робимо масаж голови, і від цього наше волосся стає красивим. А щоб з вами не трапилась історія, яка трапилась з однією дівчинкою.

Сценка про дівчинку з заплутаним волоссям

Звучить музика-танго. Танцюють Попелюшка і Буратіно.

Буратіно: Я втік втік від Мальвіни. Вона хотіла навчити мене бути охайним, бути чистеньким. А це, уявляєте: вранці вставай, вмивайся, ще ліжко після себе прибери. Може, ще й їсти готувати для себе, прибирати на столі. О, ні, це вже занадто! Ну, Попелюшка, будь ласка. Бач, я вже і так ввічливі слова почав говорити.

Попелюшка: Я, Буратіно, замість тебе, нічого робити не буду. Пройшов той час, коли я працювала на свою мачуху та її дочок. Хоч назвали мене Попелюшкою, але я не бруднуля. Я- борець за чистоту і не дозволю собі навіть товаришувати з людьми, які неохайні, брудні! Запитай дітей, чи будуть вони дружити з тобою.

Діти : Ні

Попелюшка: Я заспіваю тобі пісеньку, а ти уважно її послухай і зроби висновок для себе на майбутнє.

Частівки.

Буратіно: Я завжди буду охайним і гарним хлопчиком

Під музику заходить Айболить

Айболить: Добрий день, мої дітки! Я той самий Айболить, що завжди лікує. Та прийшов до вас не тому, що шукаю в класі хворих, серед вас тут всі тут здорові. Правда?

-         Дужу радий, дужу радий вас вітати в цьому в класі. Бачить вас здоровими. Щоб озон ви всі вдихали, організм загартували, хай сміється дітвора, фізкульт- ура!

Фізкультурник

Ми у школі всі спортсмени.

Зі спортом дружимо завжди.

І не тому, що в нас гени,

А фізорг у нас такий.

Він навчив нас спорт любити,

З пластік-шоу всім дружити,

Тому в школі ми з Андрійком

Справжні нехворійки.

А тепер проведемо зарядку (учні під музику виконують зарядку)

Айболить:а тепер я милі друзі познайомити хочу вас з представниками групи «Здоров’я»

Доктор Пілюлькін:

Хто дружити з нами буде,

Той хвороби всі забуде,

Виросте міцним, здоровим

І відгонить всі хвороби.

Морква. Я вітаміном А багата,                                                                                                                                              

   Про це усі повинні знати

   Щоб ви веселими були,                          

   Щоб зір ніколи не псувався  

Потрібно моркву споживать.      

Діти називають продукти з вітаміном «А»

Доктор: А ще хотів би я почути, хто з вас не любить чорний хліб, такий потрібний організмові, що вирости сміливим і сильним.

Житний хліб:Хліб! За всіх часів і в усіх народів найбільшою святістю вважався хліб. Про нього писали поети і мислителі, він прославлявся в піснях і думах. Коли його не ставало, приходило лихо. Недаремно людина, творячи щоденну молитву, просить Бога: «Хліб наш насущний дай нам сьогодні». Ота святість, пошана до хліба передавалася з покоління в покоління дітям, внукам.

Діти називають продукти з вітаміном «В»

Айболить: А ти картопля чим багата, ти ж як, і хліб , - основа в хаті?

Картопля: Вітаміни «В» і «С» в картоплі,

В цибулі є і часнику,

В сморидині, шипшині, фруктах,

І в рослинних всіх продуктах.

Мене лиш правильно варіте,

Що вітаміни залишити.

Ведучий: Ото ж бо, друзі, вітаміни завжди усім потрібні нині. Тож їжте моркву і картоплю, і житній хліб і помідори. Щоб все було ситно і смачно, дружіть з молоком і маслом. Бо ж більше нема багатства за це міцне здоровя ваше. На радість всім: здорові ростіть і гарні.

Доктор Пілюлькін:

Хочу з вами я пограти, спортом позайматись, організм загартувати.

Всюди друзів ми знаходим,

З ними як одна сім’я,

Адже нам без друга- спорту,

Не прожити ані дня.

Айболить: Діти! Перед початком змагань я маю усіх вас оглянути. Тих,що сидять, прошу встати і виконувати команди. Всі дихайте... Не дихайте... Все в порядку, спочивайте... Дружно руки піднімайте... Все прекрасно, опускайте... Нахиліться..., розігніться... Станьте прямо…, усміхніться... Всім міряє температуру градусником (жартівливо). Лікар Айболить. Так, я оглядом задоволений, Бо ніхто з дітей не хворий, Всі веселі і здорові, До змагань будьте готові!

Учень 1

Хто здоровий, той сміється

Все йому в житті вдається.

Він долає всі вершини –

Це ж чудово для людин

Учень 2

Хто здоровий, той не плаче,

Жде його в житті удача,

Він уміє працювати,

Вчитись і відпочивати.

Учень 3

Бо здоров’я – це прекрасно,

Здорово, чудово, ясно.

І доступні для людини

Всі дороги і стежини.

Учень 4

Кожен день по розпорядку

Маємо робить зарядку.

Для здоров’я вона – плюс,

Намотай собі на вус

Учень 5

Щоб мати здоров’я, слід правильно їсти,

Вживати поживне і тільки корисне.

Не їсти надміру, не шкодити тілу

І пам’ятати про вітаміни.

Ведучий: Молодці, діти! Гарно ми сьогодні попрацювали, на святі виступали. Подарунки від Мойдодіра.

Фінальна пісня ,,Коли день вже на початку…»

Урок з природознавства на тему "Риби"

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

Урок з природознавства: Риби

Мета : познайомити учнів з різноманітністю риб, особливостями будови; розвивати пізнавальну активність учнів, спостережливість, увагу; виховувати почуття відповідальності і бережного відношення до світу природи, розуміння своєї значимості у вирішення екологічної проблеми.
Обладнання: підручник, презентація, індивідуальні картки.

Хід уроку

І. Організація класу

II. Актуалізація опорних знань

1.Бесіда

- Який розділ розпочали вивчати на попередніх уроках?

- Доведіть, що тварини належать до живої природи.

— Назвіть істотні ознаки комах.

— Які частини тіла є в комах?

— Якою їжею живляться комахи?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ і МЕТИ УРОКУ

-         Уважно роздивіться картинку, можливо вас щось здивувало? (гриби зайві)

-         А чому вони опинились на морському дні? (Бо це ребус)

-         Правильно. І якщо ви його розгадаєте ви дізнаєтесь тему сьогоднішнього уроку.

-         Отже тема сьогоднішнього уроку «Риби»

-         Сьогодні ми вирушаємо у підводну експедицію на ботискафі. Для спостереження за рибами, вивчення їх будови та визначення характерних ознак.

-         А що ви очікуєте від уроку?

-         Вирушаємо…. (Відео про підводний світ)

ІV Вивчення нового матеріалу

-         Ви зустріли морських жителів, а чи всі вони є рибами? Щоб точніше відповісти на це запитання треба ознайомитися з будовою риби.

(Будова риби)

-         Тіло риби вкрите лускою

-         Риба має хвостовий плавець

-         Голову, на якій розташовані зябра, вкриті зябровою кришкою

-         Спинний плавець

-         Та бічні плавці

-         А за що відповідає кожна ця частина тіла риби?

-         Характерні ознаки

-         Зябра, які розташовані на голові під зябровою кришкою, служать для дихання. А хто знає, який орган відповідає у людини за дихання? Легені

-         Хвостовий плавець слугує рибі кермом, щоб коли вона пливе могла повертати.

-         Як я вже сказала тіло риби вкрите лускою, вона росте протягом усього її життя, якщо їжі достатньо – луска росте швидко, якщо ні , ріст сповільнюється. Так на лусці утворюються річні кільця, по них можна підрахувати вік риби.

-         Бічні плавці утримують рибу на воді, врівноважують тіло риби, що вона не потанула.

-         Де можуть жити риби? ( слайд прісноводні-море-акваріум)

-         Якщо рибка живе у ставку, річці, озері її називають прісноводна або річна (карась, щука, сом, карп)

-         Якщо рибка живе в морі – це морські риби (комбала, акула, скат, риба-меч)

-         Риба, яка живе в акваріумі – акваріумна рибка(золота рибка, гуппі, меченосець, телескоп)

-         Ви роздивилися сьогодні багато рибок, всі вони різні за формою, розміром, кольором. Як вважаєте, від чого залежить форма риби? Так від способу життя.

-         Якщо риба живе на самому дні, її тіло сплюснуте, якщо в товщі води-тіло видовжене (слайд морське дно)

-         Також назва риби, досить часто відповідає їх зовнішності (цікаві риби)

-         Рухаються риби зграйками або поодиноко (слайд)

-         У кого є вдома акваріум? Чи усіх рибок можна тримати в одному акваріумі. Ні. Бо одні рибки можуть зїсти інших. Так, таких риб називають тваринноїдні або хижі(щука, акула, сом, судак) слайд

-         А риби, які харчуються тільки рослинами називаються рослинноїдні (чевнонопірка, товстолоб) лайд

-         Є риби, як рослинноїдні так і тваринноїдні – всеїдні (карась, платва, карп)

-         Як багато ви сьогодні дізналися про риб. А яке значення мають риби?

-         Поїдаючи рослини, тим самим вони очищують морське дно, також вони є кормом для риб і людей.

-         Ви трохи втомились тому пропоную вам трохи відпочити

-         Фізкультхвилинка

-         Відпочили, а тепер перевіримо , наскільки ви уважні були під час уроку

-         V Узагальнення матеріалу

-         1. Підписати з яких частин складається риба

-         2.Назвати прісноводних, морських та акваріумних рибок

-         3. Відгадати кросворд

-         Хвилинка-цікавинка

-         4. Китова акула

-         5. Сама маленька риба-

-         VI.Підсумок уроку

-         Звичайно це тільки частина інформації, яку ви довідалися про риб, якщо ви зацікавились, то можна ознайомитися про топ самих гарних риб, риби, які занесені до Червоної книги, риби-лікарі. Всю цю цікаву інформацію ви можете знайти в бібліотеці або в интернеті.

-         Чи сподобався урок?

-         Що саме сподобалось?

-         Дякуємо за урок!!


Подорож з кімнатними рослинами.

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

Тема: Подорож з кімнатними рослинами.

 

Мета: ознайомити учнів з різними кімнатними рослинами, їх історією, особливостями вирощування.

Обладнання: карта світу, вазони з кімнатними рослинами, ілюстрації.

Хід позакласного заходу

 

Ведучий.

Сьогодні у нас дуже дивна мандрівка: за допомогою кімнатних рослин ми з вами побуваємо в різних країнах.

Слово надається головному вченому ботаніку нашої школи.

Ботанік.

Дуже важко знайти квартиру, в якій би на підвіконні не росли б кімнатні рослини. Багато століть назад наші предки здогадалися покласти насінину в ґрунт не в полі , а в горщик. Ця рослина їх радувала, зігрівала душі в довгі зимові холодні дні. Зараз вирощуються в будинках кімнатні рослини, які привезені з різних країн і континентів. І тому прослідкувати шлях більшості із них – це все одно, що подумки об’їхати навколо світу. Відправляємось в подорож! В цьому мені допоможуть мої асистенти.

І асистент.

Моя розповідь буде про рослину, яка прибула до нас із Африки.

Фінікова пальма

Можливо хтось із вас , мої любі друзі, знають про яку рослину на її батьківщині кажуть: „Цариця оази купає ноги свої у воді, а чудову голову – у вогні сонячного проміння”.

Так це фінікова пальма. Для арабів вона багато віків була символом життя. Крокви, стовпи, двері житлах робили із стовбурів фінікових пальм, а дахи вкривали їх листям. Верхівкові бруньки і квіткові обгортки дають так звану „пальмову капусту”. Серцевина молодих фінікових пальм має смак мигдалю. А нам відомі в’ялені плоди фініків, їх араби називають „хлібом пустелі”. Крім того, фінікова пальма рятує арабів від променів сонця, оберігає струмки, водойми від пересихання та занесення піском.

У кімнатних умовах фінікові пальми виростають із насінин, уміщених у горщик із ґрунтом. Горщик повинен стояти в теплі (25 – 30 градусів). Проросток з’явиться тільки через 2-3 місяця.

ІІ асистент.

Моя розповідь також про рослину із Африки.

Алое деревоподібне.

Батьківщина фінікової пальми - Сахара, але в Африці є ще пустелі. Одна із них – пустеля Карру. Серед червоної пустелі де-не-де видно дивні дерева, які надають місцевості сумного і похмурого вигляду. Це – алое.

В природних умовах воно виростає до 20 м.

В Європу алое було завезене в 1700 році. Воно вирощується всюди як кімнатна рослина. В народі алое отримало іншу назву – столітник – за свої чудодійні лікарські властивості.

Якщо у вас опік або рана, візьміть листок алое, відріжте шматочок, розкрийте вдовж і прикладіть внутрішньою частиною до рани. Вона швидко загоїться. Алое лікує нежить, туберкульоз, повертає зір, загоює виразки.

Розмножується алое вегетативно – паростками і живцями.

ІІІ асистент.

На цьому столі ви бачите земляків алое.

Амариліс.

Амариліси вихідці із пустелі Карру. На батьківщині ці рослини цвітуть і дають плоди тільки протягом двох місяців. У жовтні, коли починається нестерпна спека, вони засихають, їх цибулина „ховається” в сухий розпечений ґрунт і квітуча рівнина перетворюється знову на мертві пустелю.

Розмножується ця рослина переважно дітками - цибулинами.

І асистент.

Я розповім вам про рослини, які приїхали до нас із Америки.

Традесканція.

У північній частині Південної Америки знаходиться великий масив тропічних лісів. На вогкому ґрунті, під покривом інших рослин, при малому освітлені, простягаючи по землі довгі гілочки і закріплюючись у ній корінцями, росте традесканція зелена, або „бабині плітки”.

Є й інші вид – із білими смужками на листі, або з рожево-фіолетовими листками.

Зігокактус.

Зігокактус, „Варварин цвіт”, декабрист – все назви однієї рослини. Ця рослина має яскраві, досить великі квіти і розпускає їх у грудні і січні місці, тоді коли майже всі рослини відпочивають.

Кактуси.

Але все ж таки Америка найбільш відома кактусами.

Кактуси мають гарні квіти. Місцеві мешканці використовують кактуси в їжу і як ліки, живопліт, з яких видобували цінну фарбу – кармін. До 1765 році виробництво цієї фарби трималося в таємниці.

ІІ асистент.

Мені доручили розповісти вам про рослини, які прибули до нас у кімнати із Індії.

Фікус.

Фікус або гумове дерево, молодий сік якого містить каучук.

Щоб ваш фікус добре ріс, йому необхідно створити умови, що відповідають тропічним: у літку рослину треба добре поливати, а взимку – помірно, температура повинна бути не нижче +10 -12 градусів.

Бегонія.

Це також рослина тропічних лісів, але росте вона в нижньому ярусі. Назва цієї рослини походить від прізвища губернатора Сан-Домінго Міхаеля Бегона. В Росії бегонію назвали „вухом Наполеона”. Обриси і нижній бік листка нагадує велике відморожене вухо.

Усі бегонії невибагливі і добре ростуть, легко розмножуються живцями і листками. Узимку їм потрібен відпочинок з помірним поливом.

Ботанік.

Наша віртуальна подорож на сьогодні закінчується. Але всім, кого вона зацікавила, хто хоче взнати про кімнатні рослини більше, ви можете в бібліотеці взяти книгу М. Верзіліна, яка так і називається „Подорож з кімнатними рослинами”, або помандрувати за допомогою Інтернету.

Позакласний захід «ВПЛИВ КУРІННЯ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ»

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

Мета: формування здорового способу життя.

Обладнання: плакати, газети з теми «Вплив паління на організм людини», фото органів дихання людей, що палять.

Форма проведення: прес-конференція.

Тютюн приносить шкоду тілу, руйнує розум,

Притуплює цілі нації.

О. Бальзак

Від куріння тупієш. Воно не сумісне з творчою

працею. Куріння добре тільки для бездіяльних людей.

І. В. Гете

Ведучий.

Сьогодні ми будемо говорити про здоровий спосіб життя: а саме про те, як впливає куріння на організм людини. Людей, які курять дуже багато і шкідливість куріння доведена.

Статистик.

За підрахунками, щороку паління є причиною смерті більш як 350 тисяч американців, від 50 до 100 тисяч англійців і більш ніж 25 тисяч канадців.

Історик.

Розповсюдження тютюну в Європі почалося в 1496 році. Насіння цієї рослини було ввезено в Іспанію і спочатку тютюн вирощували як декоративну рослину. Але в середині 16 століття стали вважати цю рослину лікарською. За допомогою куріння намагалися лікувати головний біль, деякі шкірні захворювання. Але дуже швидко з’ясувалося, що паління не лікує, а отруює людей. Вперше почали боротися з цим злом почали у 1585 році. В Англії переслідували курців, їх було відлучено від церкви. А російській цар М. Романов карав курців палками. У Туреччині на куріння тютюну дивилися як на порушення Корану. А після пожежі, що спалахнула в онстантинополі1663 року, султан Мурад IV запровадив смертну кару за куріння.

Ведучий.

Незважаючи на такі жорсткі заходи, тютюн усе далі і далі проникав на континент.

Історик.

На території нашої країни тютюн почали сіяти1661 року. Заборону курити скасував Петро I, який, будучи у Голландії, сам призвичаївся курити люльку. У 1763 році був виданий маніфест «Про розведення як у Малій Росії, так і у великоруських краях різних чужоземних тютюнів.»

Ведучий.

Куріння швидко поширилося серед усіх верств населення. У другій половиніXIXстоліття з’явилися цигарки й сигарети. Почали будувати тютюнові фабрики. Людство поставилося до тютюну дуже легковажно.

Хімік.

У листках тютюну, що пройшли, спеціальну обробку, є:

9% нікотину, 20% вуглеводів, 13% білків, 14% смол, 2% ефірних масел, а також: синильна кислота, ціаністий водень, амоніак, етилен, сполуки арсену, альдегіди, феноли.

Усі вони утворюють тютюновий дьоготь – клейку суміш, яка надходить до організму. За рік курець поглинає дим у середньому від 6-8 тисяч цигарок, тобто випалює 5 кг тютюну де є 30 г нікотину. Смертельною дозою для людини є 100-200 мг нікотину. Людина, що випалює 20-25 цигарок у день поглинає смертельну дозу нікотину. Нікотин – одна із найсильніших рослинних отрут. У чистому вигляді – це безбарвна оліїста рідина неприємного запаху, гірка на смак.

Ведучий.

Чому ж не настає смерть?

Лікар.

Справа в тому, що нікотин та інші отрути до організму потрапляють поступово, невеликими дозами. Сам організм їх частково знешкоджує, крім того речовини тютюну виводяться з потом, сечею. Отруєння організму відбувається поступово. А у людини, яка вперше взяла цигарку до рук, вже після перших затяжок виникає гостре отруєння: слинотеча, нудота, збліднення, прискорення пульсу, шум у вухах, підвищення потовиділення, задишка, тремтіння рук та ніг.

Статистик.

Із 1000 сигарет можна одержати до 2 мг бензопірену. Такої кількості досить, щоб спричинити ракову пухлину у кроля.

Лікар.

Ракові клітини здатні безупинно рости, можуть метастазувати, проникати в інші органи. Захворювання на рак легенів серед курців у 30 разів більше, ніж серед тих хто не курить.

Внаслідок куріння в організмі руйнується значна кількість вітаміну С.

Статистик.

Встановлено, що одна викурена сигарета позбавляє організм 25 мг аскорбінової кислоти. Така кількість є в одному апельсині. Отже, людина, яка викурює 20 сигарет на день, повинна з’їдати 4 кг апельсин.    

Лікар.

Вчені виявили, що куріння знижує швидкість запам’ятовування, обсяг пам’яті.

Куріння зменшує м’язову силу. Експерименти показали, що через 15 хвилин після викурювання сигарети м’язова сила знижується на 15%, а координація рухів погіршується на 5%.

Під впливом нікотину погіршується гострота зору.

Підліток, який курить, невисокий на зріст, має сіру шкіру, часто хворіє, погано їсть, швидко стомлюється.

Нікотин негативно діє функцію статевих залоз.

Тютюновий дим призводить до підвищення артеріального тиску. Одна викурена сигарета підвищує його на 10 мм рт. ст.

Під час куріння пульс прискорюється на 15-18 ударів на хвилину. Це означає, що у курця серце скорочується за добу на 12000-15000 разів частіше, ніж у людини, що не курить. Якщо вважати нормальним 60 ударів серця на хвилину, то у курця серце щодоби працює на 3-4 години довше.

 У курців знижений вміст кисню в крові, бо частина гемоглобіну блокується чадним газом.

Ймовірність виникнення інфаркту міокарда в курців 12 разів більша, ніж у тих, хто не курить.

Нікотин згубно діє на судини нижніх кінцівок. Вони потовщуються, отвір судин зменшуються. Внаслідок розлади кровопостачання ноги мерзнуть у теплу погоду, легко відморожуються. Якщо захворювання прогресує, судини закриваються цілком, кров не надходить до периферичних відділів ніг, настає змертвіння пальців стопи, що називається гангреною.

Лікар-ендокринолог.

Нікотин діє на різні ендокринні залози. Часто у курців змінюється щитоподібна залоза, вона збільшується, гіпертрофується.

Ведучий.

Мені б хотілось дізнатися, як впливає куріння на органи травлення?

Лікар.

Тютюновий дим подразнює слизову оболонку рота, посилюється слиновиділення, псується зубна емаль, зуби руйнуються, на язиці атрофуються смакові сосочки. Розчинений у слині нікотин людина ковтає, він потрапляє у шлунок, де діє на його стінки.

Статистик.

Серед осіб з виразкою шлунка курці становлять 98%.

Ведучий.

Куріння – це соціальне лихо. Під час куріння в закритому приміщенні скупчується велика кількість тютюнового диму. Перебуваючи в цьому приміщенні, його вдихають і люди, які не курять. У таких людей може спостерігатися нікотинова інтоксикація: виникає головний біль, нудота, нездужання. Тому забороняється курити там, де збирається багато людей: транспорті, лікарнях, кінотеатрах.

Економіст.

Боротьба з курінням – справа складна, вона вимагає зусиль всього суспільства і кожного із нас. Цікавий досвід є у канадських фірмах, які заохочують тих осіб, що перестали курити.

Ведучий.

Після цієї прес-конференції можна зробити єдиний висновок: радикальний спосіб звільнитися від усіх небезпек куріння – це кинути курити!

     

   

Структура еукаріотичних клітин: мітохондрії і пластиди

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

Тема:Структура еукаріотичних клітин:мітохондрії і пластиди

 

Мета: ознайомити учнів з будовою мітохондрій і пластид; продовжити формування вміння розпізнавати компоненти клітини на схемах та електронних мікрофотографіях; визначити роль мітохондрій і пластид в процесах життєдіяльності еукаріотичних клітин, взаємозв’язок між будовою і їх функціями; встановити схожість в будові цих органел, можливість їхнього походження. Розвивати вміння самостійно працювати з підручником, ілюстраціями; вміння порівнювати та робити висновки, знаходити правильне рішення шляхом обговорення питання. Виховувати розуміння єдності органічного світу.

Обладнання: підручник, таблиці «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», електронні мікрофотографії органел, картки з тестами для перевірки домашнього завдання.

Основні терміни і поняття: еукаріоти, мітохондрії, пластиди: хлоропласти, хромопласти, лейкопласти.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

► Учитель. Перевірка домашнього завдання: вставте пропущені слова.(Слайд 1)

 

 

(теми: цитозоль, немембранні органели, одномембранні органели.)

  1. Назвіть три складовіцитоплазми:................
  2. Цитозоль в клітинізнаходиться в двохстанах:................
  3. Коли цитозользнаходиться в стані.............. ,хімічніреакції і транспорт речовинсповільнюєтьсяабоприпиняється.
  4. Структури, якіпостійноприсутні в клітинах, називаються ..........
  5. Немембраннимиорганелами є ................
  6. Необов’язковий компонент клітини, якийзникаєабоз’являєтьсязалежновідобміннихреакцій, називається............
  7. Цитоскелетутворений ..............
  8. Синтез білківвідбувається на ............ ЕПС, тому що на ній розташовані …………
  9. Комплекс Гольджі виконує різноманітні функції: ………….....
  10. Вакуолі з клітинним соком наявні в клітинах ………., а травні та скоротливі в клітинах ............
  11. Органелами руху в клітинах є ……….
  12. Лізосоми часто порівнюють з «санітарами клітини» тому, що ……….

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Розповідь з елементами бесіди.

З уроків фізики ви знаєте, що жодна робота не буде виконана, якщо відсутня енергія. Які види енергії вам відомі? (теплова, електрична, світлова, хімічна).

Організми використовують енергію для багатьох цілей: для активного транспорту речовин, для синтезу білків та інших біополімерів, для м’язового скорочення, для поділу клітин. Коли припиняється надходження енергії, організми гинуть.

                   На вашу думку, які види енергії можуть використовувати організми для свого існування? (світлову та хімічну).(Слайд 2)

Джерелом цих енергій є Сонце і поживні речовини. В клітинах є органели, які здатні перетворювати і запасати сонячну і хімічну енергію у формі молекул АТФ. Про цю речовину ви вже згадували, коли вивчали біохімію клітини. Органелами, які здатні утворювати АТФ є мітохондрії та хлоропласти. Саме тому, ці органели називають силовими станціями живої клітини. Вони мають дивовижну будову: площа внутрішньої мембрани мітохондрій серця щура дорівнює 250 м2 ! А якщо розрахувати поверхню мембран літального м’яза мухи, то одержимо фантастичну цифру – 400м2 !

Які особливості мають ці органели? Як це пов’язано з їх функціями? Яке їх походження? Чим подібні мітохондрії та хлоропласти? (Слайд 3)

На ці питання ми й будемо шукати відповіді на уроці.

ІV. Вивчення нового матеріалу

►►Мітохондрії.

Самостійна робота з підручником. За допомогою підручника (стор.5, розділ «Мітохондрії», мал. 66,67) заповніть план-схему:

ü     Форма       (кулі, палички, нитки).

ü     Кількість    (від1 до 100000 і більше).

ü     Зовнішня мембрана              (гладенька).

ü     Внутрішня мембрана (має вгини – кристи, АТФ-соми).

ü     АТФ-сома (має ферменти, необхідні для синтезу АТФ).

ü     Матрикс    (напіврідка речовина, яка заповнює простір мітохондрії).

ü     Склад матриксу  (рибосоми, ДНК, мРНК, тРНК).

ü     Основна функція мітохондрій       (синтез АТФ).

Розгляньте таблицю на слайді та перевірте правильність своїх відповідей. (Слайд 4)

 

Обговорення інформації про мітохондрії.(Слайд 5)

Запитання:

1 – від чого залежить кількість мітохондрій в клітині?

2       – в якій структурі мітохондрій відбувається синтез АТФ?

3   – як ви можете прокоментувати такий ланцюжок:

площа внутрішньої мембрани → кількість АТФ-сом → кількість синтезованих молекул АТФ.

4– чому в мітохондріях можуть синтезуватися білки?

►►Пластиди.(Слайд 6)

 

Пригадайте, в яких організмах є пластиди (рослини), які існують види пластид?

Пластиди

 

           Хлоропласти            Лейкопласти  Хромопласти     

Фронтальна робота з підручником. Стор.52, мал. 68. (Характеристика різних видів пластид.)

Хлоропласти (Слайд 7)

 

üКолір – зелений, є хлорофіл.

üЗовнішня мембрана – гладенька.

üВнутрішня – має вирости.

üСтрома – речовина, що заповнює хлоропласт.

üТилакоїди – мають пігменти, необхідні для фотосинтезу.

üГрани – декілька тилакоїдів.

üУ стромі є ДНК, РНК, рибосоми.

        Запитання для обговорення:

1     – Чим подібні хлоропласти і мітохондрії?

2     – Чим вони відрізняються?

Лейкопласти

üБезбарвні.

üЗапасаються і розщеплюються речовини.

Хромопласти

üМають різні пігменти.

üНадають певного забарвлення різним частинам рослин.

►►Перетворення пластид.(Слайд 8)

 

►►Автономність мітохондрій і хлоропластів.

Як ви розумієте слово «автономність»? (самостійність, незалежність).               

Які особливості мітохондрій і хлоропластів забезпечують їм відносну незалежність від інших структур клітини?(Слайд 9)

 

üНаявність спадкової інформації.

üЗдатність синтезувати власні білки.

üРозмноження поділом.

 

V. Узагальнення матеріалу.(Слайд 10)Бесіда за запитаннями на стор. 53.

 

VІ. Підсумки уроку. Чи знайшли ми з вами відповіді на запитання, які були поставленні на початку уроку? Висловіть свою думку.

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати §13, відповісти на запитання на стор. 53 (усно), високий рівень – завдання «Поміркуйте» (усно).

Зорова сенсорна система. Око

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

Тема: Зорова сенсорна система. Око.

Мета: ознайомити учнів із будовою зорової сенсорної системи, визначити значення кожної частини зорового аналізатора, сформувати знання про особливості будови ока, розкрити зв’язок між будовою та функціями частин ока, поглибити знання учнів про значення сенсорних систем для людини.

Розвивати вміння самостійно працювати з підручником, ілюстраціями; вміння порівнювати та робити висновки, знаходити правильне рішення шляхом обговорення питання.

Виховувати інтерес до вивчення будови людини, свідоме ставлення до здоров’я.

Обладнання: таблиці, ілюстрації, модель ока.

Основні поняття: зорова сенсорна система, око, складові частини ока.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.

І. Організаційний етап.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Дайте короткі відповіді на запитання (письмово):

  1. Назвіть складові аналізатора (послідовно).
  2. Яка частина аналізатора передає збудження від органу чуття до кори головного мозку?
  3. Назвіть частину сенсорної системи, де аналізується інформація.
  4. В якій частині аналізатора відбувається перетворення різних подразнень на нервовий імпульс?
  5. Назвіть п’ять основних сенсорних систем.
  6. Які вам відомі типи рецепторів?
  7. Яка частина аналізатора є головною? Відповідь обґрунтуйте.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і завдання уроку.

Можна сперечатися про те, скільки у людини органів чуття, але точно відомо, яке з них найголовніше. ЗІР! Німецький вчений Г. Гельмгольц сказав: «З усіх органів чуття людини око – найвищий дар і чудовий витвір природи. Поети оспівували його, філософи прославляли, а фізики намагалися наслідувати йому, як неперевершеному зразку оптичних приладів». Але цей досконалий інструмент має свою довгу історію. Пригадайте, як в живій природі різні організми сприймають світло (рослини – тропізми, у тварин різні органи, які сприймають світло: вічко – у евглени, складні і прості очі у комах, очі головоногих молюсків, … ). Для людини ОКО – це вікно у світ, в якому ми живемо. 90 % інформації дає нам «сонячний орган». Його будову ми й маємо сьогодні вивчити.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Будова зорового аналізатора.

? Назвіть три складові любого аналізатора (периферична частина, провідникова, центральна).  

За допомогою підручника (сторінка 167, ІІ абзац) визначте складові зорової сенсорної системи.

Рецептори ока – зоровий нерв – зорова зона в потиличній частці кори головного мозку.

? Які процеси відбуваються в органі зору (світлове подразнення в рецепторах перетворюється на нервовий імпульс).

? Призначення зорового нерву (проведення нервового імпульсу в кору головного мозку).

? Де відбувається сприйняття відчуття? (в корі головного мозку).

  1. 2.Значення зору:
  • надходження інформації про довкілля;
  • навчання, письмова мова;
  • орієнтовне значення;
  • емоційне, естетичне, розвиток образотворчого мистецтва;
  • забезпечення трудової діяльності.
  1. 3.Розташування очей – очна ямка черепа – орбіти.

4. Будова органа зору. Стор. 167 іл. 111.

І. Білкова оболонка (зовнішня) – склера (форма, захист, розмір):

*рогівка – прозора (пропускає і заломлює світло),

*окорухові м’язи ( рух очей),

*нервові закінчення.

ІІ. Судинна оболонка (середня):

*райдужна оболонка із зіницею (захист і регуляція кількості світла),

* війковий м’яз (змінюють форму кришталика),

* власне судина оболонка (обмін речовин, чорний пігмент),

* передня і задня камери.

ІІІ. Сітківка (внутрішня оболонка) - має рецептори: колбочки і палички.

Функція – перетворення енергії світла в нервовий імпульс.

ІV. Кришталик – двоопукла лінза. Змінює силу заломлення променів.

V. Склисте тіло – прозора драглиста речовина усередині очного яблука.

5. Допоміжний апарат (стор. 168, іл. 112, ):

  • Брови.
  • Повіки.
  • Вії.
  • Слізні залози.
  • М’язи ока.
  • Коньюктива.

Визначте значення кожної частини.

  1. V. Узагальнення і систематизація.

Знайдіть відповіді на запитання:

 

Відповіді:

1 – кришталик,            2 – сітківка,                 3 – рецептори,

4 – зіниця,                     5 – склисте тіло,                   6 – зоровий нерв,

7 – склера,                    8 – райдужка,              9 – судина оболонка,

10 – жовта пляма,      11 – сліпа пляма,                   12 – рогівка,

13 – зорова зона кори півкуль головного мозку.

Запитання:

1. Три частини зорового аналізатора (послідовно).

2. Сприймають зорове подразнення.

3. Частина зорового аналізатора, де виникають зорові відчуття.

4. До складу цієї оболонки входять палички і колбочки.

5. В цих частинах ока відбувається заломлення світла.

6. Захисні оболонки ока.

7. Отвір у райдужній оболонці.

8. Оболонка, що забезпечує живлення тканин ока.

VІ. Підсумки уроку.

VІІ. Домашнє завдання.

Повідомлення про профілактику хвороб очей.

Грайтесь так, щоб усім було весело. В. Сухомлинський «Про що думала Марійка».

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

Тема: Грайтесь так, щоб усім було весело. В. Сухомлинський «Про що думала

           Марійка».

Мета: удосконалювати техніку свідомого виразного читання прозових творів;

           вчити переказувати близько до тексту, знаходити в тексті зміну

           душевного стану героя, формулювати оцінні судження; збагачувати

           словниковий запас учнів; виховувати бажання співчувати друзям та

           радіти за них.

Обладнання: таблиці

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організація початку уроку

Вже дзвінок нам дав сигнал –

Працювати час настав.

То ж і ми часу не гаймо,

Працювати починаймо!

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.  Перевірка д/з

Робота в парах

Гра «Обличчям до обличчя»

2. Мовленнєва розминка

 1. Робота над чистомовкою

Ра-ра-ра — у дворі весела гра.

Ру-ру-ру — ми продовжуємо гру.

Ло-ло-ло — все навкруг розцвіло.

Лі-лі-лі — кури ходять по землі.

 2. Читайте, думайте, доповнюйте!

Росте — дерево, дитина,. (кущ, квітка, саджанець).

Пливе — пароплав, човен,. (качка, хмара,риба, пліт, кит).

Висить — рушник, картина,. (портрет, павутиння, лампочка, яблуко).

Хрумтить — морква, огірок,. (цукор, капуста, сухар).

Дзижчить — комар, муха,. (оса, бджола, джміль).

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні ми продовжимо працювати з новим «Оповідання про світ дитинства» і знайомитись з творчістю В.О. Сухомлинського.

Що ж таке оповідання? Чим оповідання відрізняється від вірша?

— Оповідання — це розповідний, прозовий твір, у якому розповідається, оповідається про різні події, вчинки з життя людей, тварин. На відміну від вір­шів, слова в оповіданні не римуються.

Що з минулого уроку, ви запам’ятали про життя і творчість В.Сухомлинського?

1.   Біографічна довідка

— Василь Олександрович Сухомлинський — видатний український пе­дагог, письменник і публіцист.

Народився 28 вересня 1918 р. в селі Василівка Онуфріївського району Кіро­воградської області у незаможній селянській родині. Батько столяр. Мати —вела домашнє господарство, ткала полотно, фарбувала його і шила одяг не лише для своєї сім'ї, а й односельцям. Гарно ви­шивала. Багато уваги приділяла вихованню дітей: Івана, Василя, Сергія, Меланії. Вчила добра, чесності, людяності. Довгими зимовими вечорами за пря­дивом чи шитвом розповідала дітям казки, цікаві історії, читала книжки.

У 1926-1933 рр. В. О. Сухомлинський навчався у Василівській семирічній школі, де був одним з кращих учнів. Вчився добре, старанно, любив читати, гарно малював. Щоб зібрати гроші на книги, фарби, зошити, разом з одноліт­ками та братами ходив на Новий рік посівати та щедрувати, а літом працював у колгоспі. У дитячому садку, який діяв у колгоспі на період літніх канікул, йому доручали бути помічником вихователя. Він доглядав малюків, розпо­відав їм казки, читав книжки, проводив веселі ігри. Тому і вибір професії був не випадковий. Багато років був директором і вчителем Павлиської школи.

2. Фізкультхвилинка

3. Робота над лічилкою

Я жмурюсь, заплющу очі,

Всі ховайтесь, хто де хоче!

Вмить розбіглась дітвора — йти шукать мені пора.

Більш не буду я чекать:

Раз, два, три — іду шукать.

Раз — за Петра.

Два — за Дмитра.

Три — за Тетянку.

Чотири — за Оксанку.

Я усіх уже знайшов,

Сам ховатися пішов.

В.Гринько

— Яка гра згадується у лічилці?

— Сьогодні ми прочитаємо оповідання про те, як діти грали у цю чудову гру.

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

 1. Опрацювання оповідання Василя Сухомлинського «Про що думала Марійка»

1)Робота над заголовком оповідання.

— Прочитайте заголовок. Пофантазуйте! Про що може думати дівчинка під час гри?

Вправа «Мікрофон»

Учні по черзі висловлюють свої припущення.

2) Читання оповідання вчителем.

— Чи справдилися ваші припущення?

— Про що насправді думала Марійка?

3) Читання тексту учнями. Гра «Квіточка».

Читає учень, на парту якого впала квіточка.

— Який настрій був у Марійки в кінці оповідання?

4) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.

— Хто грався у піжмурки?

— Прочитайте опис гри.

— Де заховалася Марійка?

— Хто шукав дітей?

— Що робили діти, коли їх знаходили?

— Чому сумувала Марійка? Прочитайте, про що вона думала?

— Чи справді Микола не шукав Марійку? Прочитайте.

— Де поділися сумні думки дівчинки?

— Із чим порівнює автор думки Марійки?

6) Вправи для розвитку техніки читання.

Гра «Слідопити»

Учитель читає початок речення, решта учнів мають відшукати його кінцівку і прочитати.

Гра «Хто що робить?» (запис на дошці)

Лариса    злетіли, полетіли

Птахи    шукає, знайшов

Миколка    скрикнула, засміялася,побігла

Петрик    заховалася

Марійка    скрикнув, засміявся, побіг

Робота в групах.

— Знайдіть у тексті по п’ять слів:

1-ша група — назв предметів;

2-га група — назв ознак предмета;

3-тя група — назв дій предмета.

7) Розвиток мовлення.

— Чи знайомі вам почуття, які переживала Марійка?

— Якою ви собі уявляєте Марійку? Скільки їй років?

8) Робота в парах

Дайте відповіді на запитання (тести)

V. Підсумок уроку

— Чи сподобався вам урок?

— Коли ви співчували Марійці?

— Коли раділи за неї?

— Чого нас учить це оповідання?

Водойми рідного краю

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

Тема:"Водойми рідного краю"

Мета: дати учням поняття про водойми рідного краю; учити називати їх; з'ясувати значення водойм рідного краю; формувати пізнавальний інтерес, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; виховувати любов до природи та бережливе ставлення до її багатств.

Обладнання: демонстраційний матеріал —картинки, відео.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Вправа «Погода»

—    Яка зараз пора року?

—    Який місяць?

—    Яке число?

—    Тепло чи холодно надворі?

—    Який стан неба?

—    Яка температура повітря?

—    Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

—    Знайдіть зайве слово.

Річка, гора, океан, озеро, струмок, море, ставок.

—    Якою назвою можна об’єднати решту слів?

—    Тема нашого уроку — «Водойми рідного краю».

—    Що належить до водойм?

—    Яких з цих водойм немає в нашому краї?

—    Яка із цих водойм найменша, а яка — найбільша? 

III. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь про водойми рідного краю

—    Нумо відгадайте загадку

Що таке, тече і ллється,

З каменем не раз зіткнеться,

Як не має , все всихає

Все від спраги потерпає. ( Вода)

Води на землі дуже багато, всі місця де зібрана вода називається водоймами. А познайомитися з ними, нам допоможе великий Капітошка. Допоможемо йому скажемо чарівні слова Капітошка раз…два…три..із джерельця попливи.

Де ж ми з вами опинилися разом з Капітошкою. Як називається ця водойма, ану відгадаймо:

Тече,тече не витече,

Біжить,біжить не вибіжить.

Ллється синя стрічка,

Повноводна (річка)

Так дітки річка. Річка це природний потік постійної води. Великих і маленьких річок в Україні є дуже багато. Найбільша із них, є річка Дніпро.

А тепер допоможемо Капітошці подорожувати далі. Скажемо разом Капітошка раз…два..три…ти із річки поплеви.

Куди тепер ми потрапили з Капітошкою:

Серед поля лежить дзеркало

Скло голубе, а рама зелена, це водойма Озеро

Озеро дітки це водойма, яка утворилася в природній западині на поверхні землі. В Україні налічується понад 3000 озер. Озера бувають великі і малі, глибокі і мілкі, солоні і прісні.

Так діти Капітошка втомився та запрошує відпочити.

2. Фізкультхвилинка

« Подивись на небо»

Відпочили, а тепер ми пливемо далі, Капітошка раз…два…три із озерця попливи

З права вода і з ліва вода

Пливуть пароплави, туди і сюди

Захочеш напитись, дружок

Солоним буде кожний ковток

Це дітки море.

Море це частина океану, яка заходить у сушу. Море завжди з’єднане з океаном. Вода у морі є гірко-солоною. Україну омивають води Чорного та Азовського морів.

IV. Узагальнення й систематизація знань тмінь учнів

1. Розповідь учителя про значення водойм рідного краю

—    Яке значення в природі та в житті людини мають водойми? Водойма — це місце відпочинку людей.

Водойма — це будинок для рослин і тварин.

Люди беруть із водойм воду для питва і приготування їжі.

З водойм беруть воду для господарських потреб.

По воді перевозять вантажі.

Воду для роботи беруть заводи і фабрики.

2. Гра «Розшифруй!»

—   Назви рослин і тварин водойм сховалися. Знайдіть їх та обведіть. 

Ю Р А К П Д Б Й К Л А Т А Т Т Я
О Ч Е Р Е Т Е В О Д О М І Р К А
Б А Р Р О Г І З Г Г Р Е Ж А Б А
Р И Б А Ж Р Я С К А Ц Е Ш З Ї У

 3. Гра «Відгадай»

—    Відгадайте, про яку водойму написала дівчинка.

Далеко внизу, оточене віковими ялинами, виблискує воно, кругле, немов чаша. Воно незвичайне не лише формою, але понад усе кольором води. Зеленувато-блакитна вона дійсно нагадує собою колір морської хвилі. Повітря, просочене ароматом, настільки чисте, що, здається, їм неможливо надихатися. (Озеро)

4. Читання пам'ятки

Пам’ятайте! Водойма — це не просто вода. Це дім, у якому мешкають різні незвичайні істоти. їм необхідний дім, і вони йому потрібні.

Слід оберігати водойми від забруднення, будувати очисні споруди, саджати на берегах водойм дерева, що зміцнюватимуть береги; розчищати джерела; виготовляти та розміщувати на берегах водойм заборонні знаки, роз’яснювальні написи.

5. Виконання малюнка

—    Намалюйте заборонні знаки щодо поведінки біля водойм.

V. Підсумок уроку

—    Що належить до водойм?

—    Які водойми є в нашому краї?

—    Яке значення в природі та в житті людини мають водойми

Отже річки, озера, моря, а ще джерельце, криниці, ставки, струмочки це все водойми нашого краю. Пийте джерельну водичку, відпочивайте на берегах водойм, купайтеся, плавайте, оздоровляйтесь і шануйте водні ресурси України.

Капітошка вам дуже вдячний за подорож і на згадку дарує казку про Хмаринку.

( Перегляд казки про Хмаринку).

Активні та пасивні дієприкметники

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

Тема:   Активні та пасивні дієприкметники. Творення активних і пасивних                            дієприкметників теперішнього та минулого часу.

Мета:   поглибити знання учнів про дієприкметник, пояснити відмінності між  

активними та пасивними дієприкметниками, формувати вміння розрізняти їх, утворювати активні й пасивні дієприкметники теперішнього та минулого часу; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, творчі вміння використовувати дієприкметники у власних висловлюваннях; виховувати позитивне ставлення до української мови та народної культури, викликати інтерес до навчання, стимулювати бажання досліджувати мовні явища.

Цілі уроку:

Учні знатимуть: значення дієприкметника, його морфологічні ознаки; відмінність дієприкметника від прикметника та дієслова; відмінність активних і пасивних дієприкметників.

Учні вмітимуть: визначати стан дієприкметників; утворювати активні й пасивні дієприкметники; пояснювати зміни приголосних при творенні дієприкметників; добирати паралельні форми пасивних дієприкметників від певних дієслів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: комп’ютер, презентація, учнівські проекти.                            

Епіграф:

                                             Казки, розказані бабусею,

                                            Пісні, наспівані матусею,

                                             І загадки, й прислів’я –

                                             Все живе в мені

                                               І розквіта в душі, мов квіти.

                                                             С. Травнева

                                                       Хід уроку

І. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Учитель:         Любі діти, у наш клас

                        Завітали гості щирі.

                           Привітайте в добрий час

                           Гостей посмішкою й миром.

Учениця:        Всіх гостей ми привітаймо,

                           Щастя й долі побажаймо.

                           Українська традиція є недарма:

                           Гречно вітатись завжди з усіма.

                           Добрий день вам, люди добрі,

                           Будьте ви завжди здорові.

                           Раді вам, що прийшли,

                           Дякуєм красненько!

                           Ось яка чарівна мова радує серденько.

                           Ми запрошуємо вас

                           У наш дружний 7 клас!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогоднішній наш урок проходить на початку зими, тому свої очікування від уроку напишіть, будь ласка, на паперових сніжинках, які лежать у вас на партах, і прикріпіть їх до нашого символічного дерева.

(Очікування: здобути нові знання, збагатити словниковий запас, навчитися знаходити дієприкметники, вміти розрізняти активні та пасивні дієприкметники, вміти використовувати дієприкметники у мовленні, отримати гарну оцінку, почути щось нове, дізнатися про щось цікаве, відкрити для себе щось нове)                          

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Гра «Відірви пелюстку».

   - Яка форма дієслова називається дієприкметником?

   - Які спільні морфологічні ознаки має дієприкметник із дієсловом?

   - Назвіть ознаки прикметника у дієприкметнику.

   - Яку синтаксичну роль виконує дієприкметник?

IV. Оголошення теми й мети уроку.

     Діти , сьогодні ми з вами продовжимо своє знайомство із дієприкметником, тому тема нашого уроку « Активні й пасивні дієприкметники. Творення активних і пасивних дієприкметників теперішнього та минулого часу».                                 (Слайд 1)

Розгорніть свої зошити і запишіть сьогоднішню дату і тему уроку.                                                                                                  

(Слайд 2)

     Сьогодні на уроці ми поглибимо знання про дієприкметник, навчимося пояснювати відмінності між активними та пасивними дієприкметниками, розрізняти їх, утворювати активні й пасивні дієприкметники теперішнього та минулого часу; використовувати дієприкметники у власних висловлюваннях.      

(Слайд 3)

Отже, перед нами таке завдання:                                                        

                   Не просто слухати, а чути.

                    Не просто дивитися, а бачити.

                   Не просто відповідати, а міркувати.

                   Дружно і плідно працювати.

Епіграфом нашого уроку будуть слова Світлани Травневої                                          

( Слайд 4)

               Епіграф:

                                             Казки, розказані бабусею,

                                             Пісні, наспівані матусею,

                                             І загадки, й прислів’я –

                                            Все живе в мені

                                               І розквіта в душі, мов квіти.

                                                             С. Травнева

-         Як ви розумієте зміст цих слів? Що автор хотіла нам сказати ними?

- Знайдіть у епіграфі дієприкметники. На яку ознаку вони вказують?

V. Пояснення нового матеріалу.

(Слайд 5)                               Активні дієприкметники                          

     Називають ознаку предмета за дією, яку він сам виконує.

                                                     Міркуй!                          

Зів’яле листя. Листя ( що зробило?) – зів’яло (саме), тому (яке воно?) зів’яле.

     Отже, цей дієприкметник вказує на ознаку предмета за дією, зумовлену дією самого предмета.

( Слайд 6)                                       Пасивні дієприкметники

Називають ознаку предмета за дією, яку виконує над ним інший предмет.

                                                  Міркуй!

Зірваний листок. Листок ( який?)- зірваний     кимось.

   Отже, цей дієприкметник вказує на ознаку предмета за дією, яку виконує над ним   інший предмет.

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

(Слайд 7) Спишіть, визначте стан дієприкметників. Свою думку обґрунтуйте.

Почорнілий, темніючий, зів’ялий, жовтіючий, змокрілий, зірваний, захмарений, в’янучий, змерзлий, пломеніючий.

       ( перевірка виконаного завдання)

(Слайд 8)

     Активні дієприкметники теперішнього часу бувають лише недоконаного виду і творяться від основи дієслова теперішнього часу недоконаного виду за допомогою суфіксів –уч, -юч, -ач, -яч.   Наприклад : в’януть - в’янучий, жовтіють - жовтіючий, лежать – лежачий, свистять - свистячий.  

Подивіться, як утворюються активні дієприкметники минулого часу.                      

(Слайд 9)

     Активні дієприкметники минулого часу бувають лише доконаного видую Вони творяться від основи інфінітива дієслів доконаного виду за допомогою суфікса - л-.

Наприклад: посивіти - посивілий, Змокріти – змокрілий, промокнути - промоклий( суфікс –ну- найчастіше випадає).

( Слайд 10)  

     Діти, зверніть увагу! В українській мові є кілька активних дієприкметників минулого часу, утворених за допомогою суфікса –ш-

Перемігший, допомігший, помігший.

   ( Слайд 11)

Активні дієприкметники запишіть у дві колонки: теперішнього та минулого часу, позначте суфікси.

     Змарнілий, згасаючий, пожовклий, змерзлий, жовтіючий, опалий, темніючий, в’янучий, дозрілий.

( перевірка виконаного завдання)

       Діти, запам’ятайте, що активні дієприкметники в українській мові творяться не від усіх дієслів і вживаються (особливо дієприкметники недоконаного виду) дуже рідко. Утворюються такі дієприкметники переважно від дієслів, пов’язаних із явищами природи ( зеленіючий, згасаючий). Інші ж замінюються описовою формою.

(Слайд 12)

                                                   Міркуйте!

Поважаючий себе – людина, що себе поважає.

Бажаючий – той, хто бажає ( охочий).

Хвилюючі слова – слова, що хвилюють

-         Скажіть, будь ласка, які синоніми можна дібрати до слова хвилюючий, щоб його замінити ( бентежний, зворушливий, збудливий …)

Наступне наше завдання – виправити граматичні помилки.

(Слайд 13)                               Я редактор.

Запишіть речення, виправте граматичні помилки.

Під вечір осінній парк сповнюється поспішаючими додому людьми.

Останнім часом зросла кількість бажаючих збирати гриби.

Особливо захоплююча мандрівка в осінній ліс.

-         А зараз розглянемо, як творяться пасивні дієприкметники.

(Слайд 14)

     Пасивні дієприкметники бувають лише минулого часу. Вони утворюються від основи інфінітива перехідних дієслів за допомогою суфіксів –н-, -ен-, -т-.

Зірвати – зірваний, здійснити – здійснений, терти – тертий.

При творенні пасивних дієприкметників відбувається чергування приголосних звуків. (пекти – печений, скосити – скошений, узгодити – узгоджений)

(Слайд 15)

Від поданих дієслів утворіть пасивні дієприкметники. Позначте суфікси, вибір аргументуйте.

Полоти, кинути, замкнути, пороти.

                                         Зверни увагу!

Полоти – полений, полотий.            

Кинути – кинений, кинутий.

Замкнути – замкнений, замкнутий.

Пороти – порений, поротий.

Якщо в дієслові є буквосполучення – оро-, -оло- або суфікс –ну-, то дієприкметники мають паралельні форми.

-         Як використовуються активні та пасивні дієприкметники у мовленні,зокрема в усній народній творчості, досліджували наші мовознавці. Вони підготували міні-проект.

(Слайд 16)                             «Народ скаже, як зав’яже»

       Ми досліджували, як використовуються дієприкметники у прислів’ях, приказках. Слід зазначити, що найбільше дієприкметників ужито в прислів’ях і приказках, пов’язаних із діяльністю людини, зокрема з її повсякденним життям.

                                     Пригадай!

       Прислів’я – влучний образний вислів, часто ритмічний за будовою, що у стислій формі узагальнює різні явища життя.

       Приказка – стислий народний крилатий вислів близький до прислів’я, але без властивого йому повчального характеру.

( Слайд 17)

Досліджуючи прислів’я і приказки, ми дійшли висновку: найчастіше вживаються пасивні дієприкметники.

Згаяного часу і конем не наздоженеш.

Пролиту воду назад не збереш.

Сказаного й сокирою не вирубаєш.

Під лежачий камінь вода не тече.

Зароблений сухар краще краденого бублика.

Не діли шкуру невбитого ведмедя.                                  

-         Як використовуються активні та пасивні дієприкметники у фольклорі ми з вами дослідили, тож тепер перед вами стоїть завдання: скласти зв’язне висловлювання у художньому стилі.

(Слайд 18)                           Хвилини творчості.

Напишіть твір-мініатюру за картиною « Пропливає осінь на хмаринці сірій». Використайте активні та пасивні дієприкметники.

VII. Підсумок уроку.

   Погляньте на свої кленові листочки. Чи справдилися ваші очікування?

Що найбільше сподобалося?

Незакінчене речення «Чудово було б, якби…».

VІII. Оцінювання.

IX. Домашнє завдання.

Опрацювати теоретичний матеріал підручника,

Обов’язкове: закінчити твір-мініатюру, виписати із календарно-обрядових пісень 5 речень із дієприкметниками, вказати їх стан, позначити суфікси.

За бажанням: підготувати проект «Дієприкметник у народних загадках».