Аналіз підсумків та досягнутих результатів роботи шкільної бібліотеки

Posted in Діяльність бібліотеки

 

Аналіз підсумків та досягнутих результатів

роботи шкільної бібліотеки

за 2019-2020 навчальний рік

КЗ «НВО «ЗНЗ I-III ступенів № 20

ДЮЦ «Сузір´я» міської ради м. Кропивницького

Кіровоградської області

Основні статистичні дані роботи

шкільної бібліотеки

за2019-2020 навчальний рік:

 

 

Показники роботи за 2019/2020 н.р. Кількість

1

 

 

Основний бібліотечний фонд

Художня та методична література 8.216
Підручники 18.404
Підручники 1-4 кл. 5.728
Підручники 5-9кл. 9.930
Підручники 10-11кл. 2.746

2

 

Категорія читачів

Всього 698
Учнів 651

Учителів та

інших категорій

76
3 Кількість відвідувань Всього 4.513
4 Читаність   69 %

5

 

 

 

 

Кількість книговидач

Видано всього 7.821

Видано художньої

літератури

7.419
Видано періодичних видань 256
Видано підручників всього 10.343
Видано підручників 1-4 кл. 3.395
Видано підручників 5-9 кл. 6.135
Видано підручників 10-11 кл. 813

6

 

 

 

 

Надходження до фонду

Художня та методична література 11

Одержано підручників

1-4кл.

947

Одержано підручників

5-9кл.

295

Одержано підручників

10-11кл.

1409

7

 

Масова робота

Оформлення літературних викладок, книжкових виставок, відкритих полиць та інформаційних куточків 16
Заходи 14
Бібліотечно-бібліографічні уроки 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На початку грудня була здійснена фахова підписка

та дитячої періодики на навчальний 2020 рік (Iта IIпівріччя)

 

Фахова підписка
Назва періодичного видання 2020 р.
1 Українська мова і література в школах України 1
2 Зарубіжна література в школах України 2
3 Початкове навчання та виховання 1
4 Вихователю ГПД 1

 

 

 

 

 

 

 

Аналіз роботи бібліотеки за 2019 – 2020 навчальний рік

 

Враховуючи навчальні та виховні завдання сучасної школи та інтереси читачів, враховуючи їх вікові особливості, літературу, яка надійшла до шкільних бібліотек, протягом I семестру використовувались різні форми роботи для підвищення інтересу дітей до книги .

Пріоритетним завданням є допомога у вивченні та засвоєнні шкільної програми, організація навчальної діяльності та дозвілля дітей. Створення сприятливих і комфортних умов для організації навчально-виховного процесу, розвитку комплексного навчально-методичного забезпечення предметів. Створення позитивного іміджу бібліотеки через пошук сучасних, найбільш привабливих для читача форм популяризації книги, а також послуг, які пропонує бібліотека.

 

На допомогу вчителям та учням для виконання цих завдань

бібліотека використовувала різноманітні форми роботи:

 

üкнижкові виставки та викладки, бесіди по збереженню підручників;

üбібліотечно-бібліографічні заняття;

üсписки нових надходжень;

üбібліографічні огляди по книжкових виставках;

üвікторини, літературні свята, шоу літературних героїв, книжкові калейдоскопи, диспути, бібліотечні вікторини, голосні читання.

 

 

 

 

 

 

Протягом 2019-2020 н.р. в бібліотеці були оформлені наступні

книжкові виставки :

 

vдо Дня прапора та Дня незалежності України;

vдо Дня знань;

vдо Дня міста;

vдо Дня вшанування пам’яті трагедії у Бабиному Яру;

vдо 150 річчя з дня народження М. Грушевського;

vкнижкова виставка «Підліток і закон»;

vдо Дня працівника освіти;

vдо тижня історії України «Незалежність:1991-назавжди»;

vдо Дня українського козацтва;

vдо Дня української писемності та мови «Мова – духовний скарб нації»;

vдо Дня толерантності;

vдо Дня Гідності і Свободи «Ніхто незабутий, ніщо незабуте…»;

vдо вшанування голодомору «Забуттю не підлягає…»

vдо Тижня права «Обов’язки і права – усьому голова»;

vкнижкова виставка «Не дай СНІДу шанс»;

vоновлення полички «Дитина і інтернет» ;

vдо Дня пам’яті ліквідаторів ЧАЕС;

vкнижкова виставка «Мій рідний край – моя земля»;

vдо дня Святого Миколая та «Як зустрічають Новий рік у різних

країнах».

 

 

В читальному залі шкільної бібліотеки постійно діяли відкриті

тематичні полиці:

 

  • «Перлини народних звичаїв»
  • «Українські письменники - дітям»
  • «Відчиняє двері казка».
  • «Здивуй батьків – прочитай книгу!»
  • «Цікаво знати-прочитай!»
  • «Сторінками дитячої періодики»
  • «Мир і щастя не дива, тільки знай свої права»
  • «Україна від козацьких часів до сьогодення»
  • «Українська мова давня й молода»
  • «Наша планета колиска життя».

 

 

 

Поповнювались картотеки:

  • «Картотека сценаріїв»
  • «На допомогу вчителю»
  • Також поповнювались алфавітний та систематичний каталоги по мірі надходження нових видань.
  • Була створена картотека позакласних заходів.
  • У жовтні проведено «Місячник шкільної бібліотеки». Під час, якого було розроблено та проведено масові заходи, до яких залучили весь учнівський та педагогічний колективи
  • Завдяки акції «Подаруй книгу школі» фонд поповнився художньою літературою, довідниками та підручниками на 54 примірники.

 

 

Робота шкільної бібліотеки у 2019- 2020 навчальному році була

спрямована на вирішення таких завдань:

 

• виховання в учнів національно-патріотичного виховання, любові до

Батьківщини;

• соціальній адаптації учнів;

• соціалізації учнів в освітньому просторі;

• інтеграції особистості в громадському суспільстві;

• інформаційному забезпеченню програмних та факультативних знань,

самоосвіти   школярів;

• вихованню в учнів бережливого ставлення до книги як до одного із

головних джерел знань;

• вихованню в учнів інформаційної культури, формування навичок систематизації та особистої оцінки інформації;

• створення комфортного бібліотечного середовища;

  • робота в режимі дистанційного навчання;

Індивідуальна робота з читачами :

  • Консультації щодо вибору літератури біля книжкових полиць.
  • Бесіди про прочитану книгу

Інформаційно-бібліографічна робота:

Протягом навчального року були проведені наступні бібліотечні уроки:

 

  • «Про книгу і бібліотеку»
  • «Оформлення книги, її структура»
  • «Бібліотека як джерело інформації»
  • «Довідкова література»
  • «У книзі відкриваємо світ»
  • «Ставлення до підручників»
  • «Людина читаюча»
  • «Бібліотечні каталоги»
  • «Книга в нашому житті»
  • «Історія створення книги»
  • « Ставлення до підручників»
  • «Елементи книги» .

Тематика уроків дуже різноманітна:

1. 1 класи – ознайомлення дітей із бібліотекою.

2. 2 класи – як правильно працювати з книгою, виховання бережливого ставлення до книг .

3. 3 класи – основні елементи книги, види художньої літератури.

4. 4 -5 класи – словники, їх класифікація, як правильно з ними працювати.

5. 6-8 класи – уроки-бесіди щодо відзначення річниць і пам’ятних дат (річниця пам’яті жертв Голодомору, День боротьби ВІЛ/ СНІД і т.д.)

  • Регулярно проводились колективні та індивідуальні бесіди з користувачами про правила користування підручниками та художньою літературою.
  • Конкурс малюнків, виготовлення закладинок.
  • Екскурсії для 1-5х класів до бібліотеки.

У нашій школі бібліотекарі і педагоги прагнуть розвивавати пізнавальний інтерес учнів, виховувати особистість гармонійно розвинену, високо ерудовану висококультурну. Крім індивідуальної роботи, в шкільній бібліотеці все більше поширюються масові форми роботи, години спілкування, літературно-мистецькі подорожі, вікторини, уроки реквієми, які сприяють поглибленню знань і умінь, задоволенню творчих інтересів, розвитку здібностей, інтелекту учнів.

Шкільна бібліотека двічі на рік проводить моніторинг читання учнів 2 – 11 класів. Результати моніторингу за Iсеместр навчального року показали, що читачі шкільної бібліотеки – це в основному молодші класи

 

Найактивніші читачі:

 

- початкова ланка - 2-А, 2-Б, 2-Г; 4-А, 4-В;

Нажаль, у дітей 7-8 класів, інтерес до книги зменшується.

14% учнів цієї вікової категорії у цьому році бібліотеку не відвідували.

Учні 9-11 класів відвідують бібліотекувиключно в навчальних цілях

 

 

 

 

 

Обслуговування учнів та популяризація літератури на

допомогу навчально-виховному процесу

Залучення читачів до читання

 

 

1

Обслуговування читачів

протягом навчального

року

1-11 кл. Систематично Бібліотекарі
2

Систематично проводиться

перевірка читацьких

формулярів з метою

виявлення читачів, які

затримують повернення

книг, з ними проводиться

індивідуальна робота.

1-11 кл. 1 раз на місяць Бібліотекарі
3

Оформлення книжкових

виставок та викладок  

1-11 кл. Кожного тижня Бібліотекарі
4

Інформування дітей та

вчителів(через

інформаційні бюлетені)

про нові надходження

літератури

Учні, вчителі

По мірі

надходження

нових видань

Бібліотекарі
5

Оформлення «Календаря

знаменних та пам’ятних

дат»

Учні, вчителі Вересень Бібліотекарі
6

Створення в кожному

класі постів бережливих

1-11 кл.

В процесі

завершенння

Бібліотекарі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Систематичний

контроль за організацією

інформаційного куточка

«Календар знаменних

дат». Постійна

організація книжкових

виставок та викладок

літератури до ювілеїв

Учні,

вчителі

Кожного тижня оновлення Бібліотекарі
2

Координаційна робота з

вчителями-

предметниками до

проведення предметних

тижнів

Вчителі Кожного тижня Бібліотекарі
3

Індивідуальні

рекомендації учням

потрібної літератури для

написання творчих робіт

5-11 кл. Протягом навчального року Бібліотекарі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Систематичне відвідування

методичних семінарів

шкільних бібліотекарів

За планом Бібліотекарі
2

Постійно вивчати та

впроваджувати в роботу

передовий досвід інших

бібліотекарів

Систематично Бібліотекарі
3

Оперативне ведення

документації бібліотеки

Протягом року Бібліотекарі
4

Поповнення тематичних

папок: «Нормативні

документи», «Бібліотечні

заходи», «Свята. Масові

заходи», «Сценарії

шкільних свят»,

«Методичні рекомендації»

Протягом року Бібліотекар

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

АНАЛІЗ РІВНЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

ЗАКЛАДУ

 

Час вносить корективи в діяльність бібліотек. Змінюються завдання, шкільні бібліотеки набувають нового статусу і називаються: «інформаційний центр». Прийшло розуміння, що шкільна бібліотека не тільки місце для видачі книг, вона являється індикатором освіти, вона повинна сформувати політику інформаційної підтримки освіти. Крім того, шкільна бібліотека повинна ще навчати самостійно шукати інформацію.

Адже, учень, ставши незалежним в пошуках знань, може досягти більшого і в школі, і в дорослому житті. Він буде об’єктивно бачити і оцінювати різні точки зору, судити про них розумно. А навчити самостійно думати в першу чергу може тільки бібліотека.

 

Інформаційні технології в шкільній бібліотеці

В умовах інформатизації школи і суспільства першочерговим завданням для шкільної бібліотеки є впровадження в діяльність інформаційно-комунікаційних технологій, які допоможуть зробити бібліотеку більш доступною, та ефективною. Зазначене вище виводить на перший план такі завдання, як:

– накопичення, обробка, розповсюдження інформаційних ресурсів та матеріалів в різних форматах;

– ведення інформаційно-пошукових систем і бібліографічних баз даних, що дозволяють оперативно і повно знаходити необхідну інформацію;

– створення і поповнення баз даних з методики та освіти;

– допомога учням і педагогам у визначенні ресурсів та використанні інформації;

– виховання культурної і громадянської самосвідомості, допомога в соціалізації школярів, розвиток їх творчого потенціалу.

Інформаційні потреби читачів

 

У своїй роботі за 2019/2020 роки використовую діагностику інформаційних потреб користувачів. Це сприяє якісному забезпеченню школярів потрібною їм інформацією. Під час опитування передбачаю проведення анкетування, бесід з учнями. Ці форми дають можливість постійного контакту зі споживачами інформації. У процесі спостереження виявляю найсуттєвіші аспекти, що характеризують особливості запитів користувачів. Аналіз читацьких формулярів допомагає виявити найбільш популярні серед учнів видання та актуальну для них тематику. Завдяки цьому планую поповнення бібліотечного фонду літературою, яка користується найбільшим попитом. Аналіз усних і письмових заявок передбачає вивчення запитів на тематичний пошук матеріалів. Він, як і аналіз читацьких формулярів, дозволяє визначити, які джерела користуються найбільшим попитом. Це дає можливість укладати рекомендовані списки літератури з актуальних тем, виділяти у фонді необхідні видання, організовувати тематичні виставки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота шкільної бібліотеки – надзвичайно багатогранна

 

Шкільна бібліотека у 2019/2020 навчальному році забезпечувала потреби навчально-виховного процесу в усіх його ланках, надаючи систематичну, цілеспрямовану допомогу учням, вчителям та адміністрації щоб бути ефективною, ця робота носила систематичний, оперативний, випереджаючий характер.

Були визначені конкретні форми інформування кожної категорії читачів з урахуванням їхніх потреб.

Діяльність шкільної бібліотеки у 2019/2020 навчальному році була спрямована на виховання в учнів інформаційної культури, любові до книги, культури читання, вміння користуватись бібліотекою, а також на забезпечення різноманітного змісту навчального процесу, всебічне сприяння підвищенню методичної майстерності вчителів шляхом популяризації педагогічної літератури та інформації про неї

Систематично, у процесі надходження нової літератури, поповнювались постійно діючі книжкові виставки: «У світі цікавого», «Ми і сьогодення», «Світ фантастики та пригод», «Книжкові новинки», «У світі казок», «Правова культура», «Квітне мова - наша рідна», «Абонемент в країну здоров'я», «Нововведені твори до діючих програм» тощо.

Бібліотека готувала різноманітні бібліографічні довідки, вела їх облік. Багато довідок носили фактичний та тематичний характер, наприклад: «Обережно діти!», про видатних українських та зарубіжних письменників: Костенко Л., Шевченко Т.Г., Малишко А., Куліш М .Стус В., Забіла Н., до святкування з Дня Перемоги, Дня української писемності та мови, вшанування Небесної сотні та ін..

До святкових дат та урочистих подій були постійно організовані протягом 2019/2020 років виставки, наприклад: «1 вересня – День Знань». «Україна – свята і єдина!», «Стежинами визволителів», «Козацькому роду нема переводу», «Плекатимеш мову – цвістимуть сади», «Людина починається з добра», «Малишко А. - соловейко України”, «Твої права та обов’язки», «22 січня – День Соборності України», «Шевченківські пам’ятні дні», «Чорні крила Чорнобиля», «Бережіть світлу пам’ять», «Герої Небесної сотні». Усього протягом кожного навчального року було оформлено 29 яскравих книжкових виставок.

Інформаційну роботу також здійснюю і в формі огляду літератури, як художньої, так і науково-популярної. Бібліографічні огляди проводжу систематично, один раз в місяць. Бібліографічний огляд передбачає характеристику творів, об’єднаних за загальним принципом. В оглядах, якщо вони проводяться для старшокласників, педагогів чи батьків, важливо не тільки характеризувати книги, але і оцінити.

Ефективною формою бібліографічного інформування виявилась презентація нових подарованих читачами книг. Її доповнювали міні-виставками, іграми, конкурсами ілюстраціями.

Доброю формою донесення інформації до читача являються тематичні папки – досьє. В них ми зібрали вирізки із газет, журналів та інших друкованих джерел. Серед тем маємо такі: “Наш друг - книга”, “Українські свята та обряди”, “Історія та сучасність України”, “Легенди рідного краю ” та інші.

В інформаційній роботі практикую дні інформації, на яких рекомендую читачам літературу, що поступила в бібліотеку. Добре, якщо вони проводяться систематично, включаючи організацію виставок літератури, причому не тільки книг, але періодичних видань, матеріалів, проведених бесід, оглядів літератури.

Не менш значне місце в інформаційній роботі займає «Тиждень дитячої та юнацької книги», святкування якого в березні стало в нашій школі доброю традицією. У цей період у школі проходять літературні ранки, бібліотечні уроки, турніри кмітливих, конкурси дитячих малюнків, ігри.

Вихованню почуття патріотизму, любові до рідної землі, гідності, духовності дитини допомогло використання краєзнавчих матеріалів. Загальновідомо, що краєзнавча інформація є важливим джерелом формування національної свідомості, самосвідомості, виховання патріотичних почуттів, допитливості. З огляду на це зростає роль краєзнавства, яке стає одним із провідних напрямів роботи шкільної бібліотеки.

У популяризації основ бібліотечно-бібліографічних знань використовувалися найрізноманітніші методи: бесіди, лекції, практичні заняття, повідомлення учнів, різні види змагань, конкурсів.

На бібліотечно-бібліографічних уроках діти вчаться користуватися книгою та каталогами і опановували навички спілкування. Постійно з року в рік проводяться уроки з таких тем: свято «Посвячення в читачі», «Структура книги», «Вибір книг у бібліотеці», «»Що ми знаємо про книгу і бібліотеку?» , «Книга та її основні елементи», «Вибір книг у бібліотеці» , «Щоденник читача», «Довідкова література для молодших школярів», «Історія створення книги», «Книги які знають усе» , «Цікава бібліографія», «Відгук про книгу», презентації: «Подорож по бібліомісту» (1 кл.), «Книги – морська глибина» (2 кл.), «Історія створення книги» (4-6 кл.), «Структура книги» (5 кл.).

Впродовж 2019/2020 років перед бібліотекою та вчителями, було поставлено спільне завдання: навчити учнів уміло використовувати найрізноманітніші джерела інформації для задоволення їхніх освітніх потреб. Особливо складно прищеплювати школярам навички користування довідковою літературою. Тому вчителі-предметники активно сприяли формуванню цих навичок: завдання з будь-якого предмета подавались так, що учні були змушені звертатися до словників і довідників. Пробудженню інтересу до довідкової та науково-популярної літератури сприяло використання таких форм позакласної роботи, як олімпіади, тематичні вечори, участь у конкурсах «Левенятко», «Кенгуру».

Таким чином, дії бібліотекаря та всього педагогічного колективу дали певні результати. Майже всі учні школи вільно орієнтуються у книжковому фонді бібліотеки відповідно до їх вікової групи; вони мають первинні знання про книгу, бібліографію, бібліотеку від загального ознайомлення з бібліотекою до знання змісту окремих розділів книжкового фонду і вибору книг, використання каталогів і картотек.

Маркетингова діяльність здійснює аналіз ресурсного потенціалу бібліотеки, його відповідність потребам учням: постійно проводяться міні-опитування «Ваш вибір» , рейтинг періодичних видань. Постійно діє інформаційна скринька «Ваші пропозиції, побажання, зауваження». Відбуваються при бібліотеці рекламні акції, інформування, запрошення на різноманітні заходи.

Відбулась певна реконструкція інформаційних зон бібліотеки, а саме, оформлення інформаційного куточка «Поспішайте прочитати», оформлення тематичної полички «Бестселери наших читачів», «Улюблений автор читачів», «Відкриваємо нові імена».

Велику увагу в школі приділяємо наочній агітації. Яскраво, естетично оформлено бібліотечний стенд «Живи, підручнику мій!», книжкові виставки «Книга дякує», «Книга скаржиться», «Такою мене зробили діти», «Такими ми стали, коли в надійні руки потрапили». Вони закликають учнів ставитися до книжки, як до друга, наставника, вчителя, допомагають виховувати у них любов і повагу до тих, хто створює духовне багатство.

Інформаційна робота: 2019 2020
-          дні інформації 4 4
-          тематичні тижні 4 4
-          заходи з формування інформаційної культури 11 14
-          інші заходи 31 9
Виставкова діяльність:  
-          виставки нових надходжень 2 1
-          тематичні виставки 18 -
-          постійно діючі 7 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІННОВАЦІЙНІ БІБЛІОТЕЧНІ ЗАХОДИ В РОБОТІ БІБЛІОТЕКИ

ЯК  СКЛАДОВА ПІДВИЩЕННЯ

РІВНЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ УЧНІВ

 

Значним досягненням в період 2019/2020 років стало введення в бібліотечну роботу інноваційних заходів, які сприяють підвищенню рівня інформаційної культури учнів.

Сьогодні в Україні йде процес нової системи освіти та виховання, зорієнтованої на входження у світовий освітній простір. Зміни ціннісних орієнтирів шкільної освіти вимагають перебудови усіх складових компонентів сучасної школи. Серед них шкільна бібліотека як обов’язковий структурний підрозділ загальноосвітнього навчального закладу займає особливе місце .

Основною метою інноваційної освіти є формування і розвиток інноваційної здатності людини. Саме з творчим застосування знань, розвитком креативного мислення, усвідомлення логіки дії, моральною відповідальністю за свої вчинки, пов’язують перспективи людського існування. Звідси випливає одне з основних завдань бібліотеки – навчити вчитися, тобто створити систему самосвідомості навчання, вбудовану в сам процес навчання. Таким чином, кредо нашої бібліотеки – від освіти на все життя до освіти через усе життя.

Інноваційні технології проникають у кожну форму роботи бібліотеки нашої школи, щоб підготувати учнів до життя в інформаційному суспільстві. Нетрадиційні форми роботи сприяють неформальному спілкуванню читачів, цікавому проведенню вільного часу.

На протязі 2019-2020 років для школярів молодших класів пропонувалися такі заходи як «Літературна гра» з різними етапами: «Впізнай героя», «Хто автор телеграми», «Подорож у світ казок», літературні вікторини. Завдяки грі школярі долучаються до книги, вчаться співпереживати разом із літературними героями, пізнають моральні цінності, набувають певного етичного досвіду, розвивають ерудицію.

Діапазон пізнання книги учнями значно розширюється: школярі навчаються систематичній праці з книгою, вмінню чітко формулювати читацький запит, вільно орієнтуватися в різноманітних джерелах інформації, прилучатись до довідкової, енциклопедичної літератури. З цією метою проводжу «Літературні кругозори», пізнавальні ігри, експрес – подорожі, прес – діалоги, турніри ораторів, поетичні вітальні.

Ефективними технологіями популяризації літератури стали презентації книг, мандрівки літературними стежками видатних письменників, книжкові огляди, різноманітні конкурси, тематичні дискусії, години спілкування з поезією, мистецтвом, музикою, прес – конференції за формою ділових та рольових ігор.

Комп’ютерні технології в своїй діяльності використовую для:  

 

  • підготовки документації і звітності по роботі;
  • створення електронних баз даних;
  • ефективного обслуговування читачів;
  • організації естетичного оформлення бібліотеки та наочної популяризації літератури (комп’ютерний дизайн книжкових виставок, інформаційних стендів, календарів пам’ятних та літературних дат, тематичних полиць);
  • підготовки презентацій, проведення масових заходів з читачами; підготовки інформаційних джерел щодо популяризації бібліотечного фонду та реклами бібліотеки (інформаційні бюлетені, буклети, рекомендаційні списки та огляди літератури, експрес інформації, пам’ятки та інше).

 

МАСОВІ ТА ГРУПОВІ ФОРМИ РОБОТИ

ШКІЛЬНОЇ БІБЛІОТЕКИ

 

В період 2019/2020 років значно покращили свою діяльність масові форми роботи шкільної бібліотеки.

Особливо популярні у нашій бібліотеці стали масові заходи. Адже масовий захід – це і реклама книги та бібліотеки, і виховання учнів(залежно від теми), і навчання (декламаторського мистецтва, поведінки на сцені), і розвиток (інтелектуальних здібностей, пам’яті, уваги та уяви), і взаємозв’язок (учень – бібліотекар – учитель - книга). За період роботи в бібліотеці було проведено чимало заходів різної тематики. Звичайно працюю з групою дітей, які залюбки допомагають у бібліотеці. Кращими активістами, як правило є учні 5 – 8 класів. З активом бібліотеки легко і просто працювати. Вони допомагають в оформлені книжково-ілюстративних виставок, розробці завдань до конкурсів, турнірів, написанні сценаріїв, працюють в «Книжковій лікарні» та беруть участь у підготовці майже всіх заходів, які проводяться в школі. Завдяки роботі в бібліотеці, зростає рейтинг класу, учні якого зазвичай є активістами не тільки бібліотеки, а й школи. Навчившись працювати на сцені, діти стають ведучими різних шкільних і сільських свят.

Ефективними технологіями масової роботи   бібліотеки стали книжкові полиці, виставки, огляди літератури, цикли читань, обговорення книг, літературні ігри , розвиток інтелектуальних здібностей, пам’яті, уваги та уяви.

В нашій бібліотеці постійно проводяться:

  • відкритий мікрофон: «У світі цікавих новин»;
  • коло спілкування: «Нині Меланії, завтра Василя»;
  • інформаційно – пізнавальна година : «У мові моїй краса й неповторність»;
  • Лесині читання;
  • хвилинка духовності: «Стрітення Господнє»;
  • вікторина «Тарасовими шляхами»;
  • тематичний діалог з учнями 6 класу: «Добро починається з тебе»;
  • година спілкування: « Україна – незалежна держава»;
  • урок – реквієм, присвячений голодомору «Пам’ятаймо минуле заради майбутнього» та інші.

Такі форми роботи надзвичайно результативні. Намагаюся проводити масових заходів як найбільше, адже це подобається дітям.

Ефективним щодо інформування учнів та популяризації літератури, до видатних дат історії, державних свят, предметних і тематичних тижнів є різноманітні книжкові виставки різнопланової тематики, що охоплює всі напрямки навчально-виховної роботи. Книжкова виставка – поширена у шкільній бібліотеці технологія масової роботи з читачами. Вона покликана пробуджувати в читачів інтерес до літератури, а також розкривати книжкові фонди бібліотеки.

РОБОТА ШКІЛЬНОЇ БІБЛІОТЕКИ НА ЧАС КАРАНТИНУ                                                              

     Карантин – не тільки час для самоізоляції, але і час для підвищення кваліфікації, застосування інноваційних форм роботи. Бібліотечні установи закрилися на карантин, але стали від того не менш важливими та потрібними. Бібліотеки пропонують користувачам в умовах карантину скористатися доступом до бібліотечних онлайн-ресурсів та отримати онлайн-послуги.

   Бібліотека надає можливі довідкові та інформаційні послуги дистанційно.

         Незважаючи на карантин, шкільна бібліотека організувала свою діяльність, а саме:

1. Участь в навчально-практичних онлайн-семінарах та вебінарах :

-   4 травня  10:00 «Трансформація шкільної бібліотеки в інформаційно-бібліотечний центр» на платформі Zoom.

-      14 травня 10:00 «Медіакомпетентності шкільного бібліотекаря: фактчекінг в період інфодемії» на платформі Zoom.

-      15 травня 10:00 «Медіакомпетентності шкільного бібліотекаря: фактчекінг в період інфодемії» на платформі Zoom. Виконання домашнього завдання: презентація-антистрес «Позитив життя або кіт проти COVID» Тести. (Сертифікат 4 години.)

-      27 травня 10.00 «Організація краєзнавчої роботи шкільного бібліотекаря з використанням тематичних ресурсів віддаленого доступу» на платформі Zoom.

-      28 травня 11.00 Вебінар-консультація. Тема «Забезпечення підручниками на 2020-2021 н.р.».

     2. Надала інформацію до методичного кабінету:                                                          

- Інвентарізація про забезпечення підручниками на 2019-2020 н.р. щодо контингенту здобувачів освіти 1-11 класи у програмі Excel;

- Інформація про забезпечення підручниками на 2020-2021 н.р. у процентному співвідношенні щодо контингенту здобувачів освіти 1-11 класи у програмі Excel;

     3. Робота з регламентуючою документацією та фондом :

-      провела разом з класними керівниками повернення фондових підручників, а саме 9-х та 11-го класів. Дотримуючись рекомендації щодо виходу бібліотек для дітей із карантину;

-      проводиться робота з фондом, а саме вилучення морально застарілої та фізично зношеної художньої літератури та ін.примірників, підготовка актів на списання;

-      проводиться аналіз за читацькими формулярами по виявленню боржників бібліотеки;

-      постійно ведеться санітарно-гігієнічна обробка дезінфікуючими засобами приміщень бібліотек, книжкових стелажів, полиць тощо

4. Здійснювала:

1. Підготовчу роботу з таблицями щодо надання інформації фактичної потреби забезпечення підручниками учнів та учителів закладів загальної середньої освіти на 2020-2021 н.р .

2. Пошукову роботу в мережі Інтернет та підбір матеріалу для вчителів-предметників щодо дистанційного навчання здобувачів освіти та інші методичні матеріали (розробки уроків, презентацій, рекомендацій проведення інтерактивних батьківських зборів тощо.) Персональна розсилка в соцмережах.

3. Пошуково-аналітичну роботу над створенням річного плану бібліотеки на 2020-2021 н/р. у контексті НУШ та з урахуванням сучасних освітніх тенденцій: визначення стратегії напрямків роботи - трансформація шкільної бібліотеки в інформаційно-бібліотечний центр. Та в умовах пандемії.

4. Самоосвітню роботу:

-      створення авторського Проєкту "Трансформація шкільної бібліотеки в шкільний бібліотечно-інформаційний центр, як сучасну модель закладу освіти". (На виконання щодо завдань проведення онлайн-семінару ХАНО).

-      продовжую роботу над авторською Програмою "Гірлянда читання - сам прочитай, іншому передай "

-      опрацювання методичних рекомендацій щодо виходу бібліотек для дітей із карантину: бібліотека в період та після пандемії, громадська безпека; дезінфекція бібліотечного фонду;

Онлайн-конференція «Бібліотеки в умовах пандемії COVID-19»https://www.youtube.com/watch?v=sqqThc5hzxw                                                                                              УБА Українська бібліотечна асоціація.

-      Вебінар «Облік та каталогізація електронних книжок» за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=nVQ7qbqrYII                                                                                                 УБА Українська бібліотечна асоціація

-      Вебінар «Управління конфліктами у бібліотеках»https://www.youtube.com/watch?v=DmEC3-VF9gQУБА Українська бібліотечна асоціація.

  

5. Публікації бібліотечних уроків, виховних заходів та досягнення на освітянських сайтах за посиланням:                                                                                                          Всеосвіта - https://vseosvita.ua/user/id383304
На Урок - https://naurok.com.ua/biblioteka/moe

 

ВИСНОВОК

 

Сьогодні шкільна бібліотека є структурним підрозділом школи, призначення якого не тільки збирати і зберігати, але й виробляти та поширювати інформацію. Інформаційна функція бібліотеки набуває сьогодні нового аспекту, оскільки не тільки сама бібліотека перетворюється на сучасне інформаційне середовище, але й допомагає стати таким і навчальному в цілому для ефективного досягнення загальної мети – всебічного розвитку дитини як особистості та її адаптації в соціумі шляхом інтенсивного інформаційного насичення. У зв’язку з цим цілком зрозумілим є той факт, що шкільна бібліотека повинна йти в руслі тих змін, що відбуваються в країні, плекати новий образ бібліотеки, допомагати користувачам творити новий світ.

Намагаюся перетворити шкільну бібліотеку в дійсно інформаційний, культурний, освітній центр, де б учні, вчителі мали можливість підвищити свій культурний рівень, поглибити і розширити знання.

Висока якість освіти неможлива без високого рівня інформаційної культури як учнів, так і вчителів. Повнота та оперативність інформаційного забезпечення запитів всіх учасників навчально-виховного процесу можуть бути досягнуті за умови інтенсивного використання як паперових носіїв інформації, так і електронних, що розповсюджуються на компакт – дисках та шляхом онлайнового доступу комп’ютерними мережами до баз даних видавництв та інформаційних центрів не тільки України, але й світу.