АНАЛІЗ ПІДСУМКІВ ЗМІСТУ, ДОСЯГНУТИХ РЕЗУЛЬТАТІВ, НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДИТЯЧОГО ЮНАЦЬКОГО ЦЕНТРУ «СУЗІР’Я» ЗА 2019 – 2020 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

Posted in ДЮЦ "Сузір'я"

АНАЛІЗ

ПІДСУМКІВ ЗМІСТУ, ДОСЯГНУТИХ РЕЗУЛЬТАТІВ, НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ДИТЯЧОГО   ЮНАЦЬКОГО ЦЕНТРУ «СУЗІР’Я»

ЗА 2019 – 2020 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

 

 

Діяльність центру дитячої юнацької творчості «Сузір̕я» у 2019-2020 навчальному році була спрямована на здійснення навчання та виховання учнів 20 школи у позаурочний час. Основні завдання щодо розвитку центру на 2019 -2020 навчальний рік включали наступні питання:

дотримання нормативно-правової бази;

забезпечення доступності позашкільної освіти;

кадрове забезпечення;

забезпечення підготовки та перепідготовки педагогічних працівників;

зміцнення матеріально-технічної бази.

У своїй діяльності колектив закладу спирається на: основні положення Конституції України, Закони України “Про освіту”, “Про позашкільну освіту», нормативні акти Президента України, Кабінету Міністрів України, накази Міністерства освіти і науки України, внутрішні нормативні документи, що регламентували діяльність закладу в 2019-2020 навчальному році:

-         Положення про дитячий юнацький центр «Сузір’я» комунального закладу «Навчально-виховне обєднання «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів № 20 – дитячий юнацький центр «Сузір’я» затверджений рішенням педагогічної ради НВО № 20 (протокол № 1 від   28 серпня 2010 року),

-         Правила внутрішнього трудового розпорядку на 2019-2020 навчальний рік, річний план роботи ДЮЦу,

-         навчальний план.

В центрі діють :

батьківські активи гуртків;

мала педагогічна рада (протягом навчального року проведено 2 засідання  педагогічної ради);

художня рада   (протягом навчального року проведено 9 засідань художньої ради);

методичне    обєднання керівників гуртків (протягом навчального року проведено 5 засідань).

У структурі центу дитячої юнацької творчості «Сузір̕я» у 2019-2020 навчальному році функціонувало 13 навчальних груп, 5 гуртків, в яких займалося 227 дітей НВО № 20 віком від 6 до 16 років. З них: 191 дітей молодшого шкільного віку, 30 учнів середнього шкільного віку, 6 учнів старшого шкільного віку.

Заклад працював за зручним для дітей розкладом. Для навчального процесу було задіяно 3 навчальних кабінети та 2 зали для занять хореографією.

Центр здійснював навчально-виховний процес за  державними та адаптованими  програмами у 5 гуртках:

гурток «Колектив естрадної пісні» - керівник Дрезналь І.Г.,

гурток «Ансамбль бандуристів» - керівник Ігнатенко Н.С.,

гурток сучасного танцю «Dansmix»- керівник Бабенко О.О.,

вокальний ансамбль, фольклорний гурток - керівник Мамченко Г.С.

Протягом року в цкнтрі навчалося 163 дівчинки та 64 хлопця.

За соціальним станом :

дітей сиріт - 1, дітей позбавлених батьківського піклування - 1, дітей з інвалідністю - 4, дітей з багатодітних родин - 12, дітей, які проживають у неблагодійній сім'ї-2, батьки яких загинули, постраждали або є учасн иками АТО – 31 дітей.

Навчально-виховний процес у ДЮЦ протягом навчального року здійснювався диференційовано (відповідно до віку, індивідуальних можливостей, інтересів, нахилів, здібностей, стану здоров’я вихованців) з використанням різних організаційних форм роботи: групові заняття, індивідуальне заняття, конкурси, вікторини, екскурсії, практична робота, виступи, виставки, репетиційні збори тощо. У канікулярні, святкові та вихідні дні Центр працював за окремими планами, затвердженими директором закладу. В цей період з вихованцями гуртків проводиться суспільно-корисна та організаційно-масова робота: ігрові програми, екскурсії, репетиції. Протягом 2019-2020 навчального року в закладі було затверджено плани роботи на період осінніх та зимових канікул. Взгалі, масовими заходами в канікулярний час було охоплено 150 вихованців ДЮЦ - учнів школи. Відповідно до Положення закладу, заняття розпочалися 1 вересня 2019 року, завершилися 31 травня 2020 року. З 1 вересня почали працювати гуртки основного рівня, з 15 вересня - гуртки початкового рівня 1 року навчання. Зарахування вихованців до гуртків здійснювалось наказом директора по закладу на підставі заяви батьків або осіб, які їх замінюють, на без конкурсній основі. До заяв батьків, діти яких відвідували хореографічні гуртки, додавалися овідки про консультацію з лікарем щодо відсутності протипоказань до занять.

Управління дитячим юнаьким центром здійснюється згідно плану роботи закладу на навчальний рік, навчального плану, плану внутрішнього контролю, календарних планів керівників гуртків. Така система планування, що відпрацьована і заснована на взаємодії всіх ланок, підрозділів та учасників освітнього процесу, забезпечує координацію їх діяльності, єдність вимог, контроль та взаємоконтроль в процесі роботи, сприяє досягненню ефективності та вдосконаленню освітнього процесу й забезпечує планомірний розвиток закладу позашкільної освіти. У центрі в наявності усі нормативно-правові документи, що регламентують діяльність закладу позашкільної освіти.

Протягом навчального року мною, як завідувачим центру:

здійснювалося керівництво роботи колективу;

забезпечувався раціональний добір і розстановка кадрів;

створювалися належні умови для підвищення фахового рівня працівників;

здійснювалося розподілення педагогічного навантаження педагогічних працівників за погодженням з профспілковим комітетом;

створювалися належні умови для здобуття вихованцями позашкільної освіти;

здійснювався контроль за виконанням наказів та разпоряджень директора школи;

проводилася контрольно-аналітична робота;

надавалася методичні рекомендації керівникам гуртків;

здійснювався внутрішній контроль за роботою педагогів;

формувався сприятливий соціально-психологічний клімат у педагогічному колективі.

Найважливішим питанням внутрішнього контролю позашкільного закладу є збереження контингенту дітей. Це питання постійно аналізувалось на оперативних та інструктивних нарадах, які проводилися один раз на тиждень. В закладі налагоджено щоденний контроль за наповненням гуртків. Освітній процес в центрі здійснювався відповідно до індивідуальних можливостей, інтересів, нахилів та здібностей вихованців, з використанням різних організаційних форм роботи за дворівневою системою. Відповідно до рівня класифікації визначено мета і перспективи діяльності гуртків, груп, їх чисельний склад, обирається програма. Так, на щотижневі нараді було винесено 30 питань, серед яких: стан навчально-виховного процесу в гуртках різних напрямків, питання методичного супроводу НВП, забезпечення охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладі, організація роботи з попередження дитячого дорожньо-транспортного травматизму, співпраця з ЗНЗ та громадкістю, стан ведення документації керівників гуртків, ефективність та результативність роботи гуртків, рівень укомплектованості та наповнюваності груп гуртків, збереження контингенту вихованців, кадрове забезпечення закладу, організація змістовного дозвілля вихованців ДЮЦ під час канікул, реалізація самоосвітньої діяльності керівників гуртків. Переважаючими видами контролю були поточний, діагностичний, підсумковий, оглядовий та тематичний. Результати контролю узагальнювались у формі інформацій, довідок, наказів та доводилися до відома колективу на нарадах, педагогічних радах, методичному об’єднанні керівників гуртків.

Художньо-естетичне виховання є одним із традиційних напрямів роботи центру, що передбачає послідовну освітню діяльність, спрямовану на формування у дітей естетичного ставлення до життя, сприймання й розуміння прекрасного в мистецтві, природі, взаєминах людей, розвиток художніх потреб і здатності до художньої творчості. Актуальність роботи за цим напрямом зумовлена попитом на естетичне виховання підростаючого покоління, розвиток у дітей і підлітків художньо-естетичного смаку, формування в них профільної творчої компетентності (вокальної, хореографічної, театральної тощо).

У 2019-2020 навчальному році навчально-виховна робота була спрямована на практичне впровадження інноваційних технологій навчання, пошук ефективних шляхів підвищення якості позашкільної освіти, розвиток творчого потенціалу педагогів та вихованців гуртків.

Протягом навчального року учасники освітнього процесу взяли участь у 26 масових заходах.

Приємно спостерігати, що в цьому році значно зросла кількість внутрішніх заходів, в яких взяли участь наші вихованці. Під час проведення вищезгаданих заходів слід відзначити професійну роботу молодого культорганізатора Саєнко К.В.

Серед внутрішніх заходів, які були проведенні в 2019-2020 році, особливо хочеться зазначити: Концерт до Дня вчителя, «Свято вишиванки» - захід для учнів 2 класів, привітання дітей початкової школи «Святий Миколай у гості завітав», новорічний концерт та привітання-анімація з Новим роком для учнів початкової школи», концерт до 8 Березня, святкові ранки до 8 Березня.

Ці заходи проводилися з ініціативи керівників гуртків з метою популяризації роботи закладу, підтримки юних талантів та продемонстрували високий рівень професіоналізму педагогів-позашкільників.

Кращі вихованці центру стали учасниками міських заходів: концертної програми до Дня захісника Вітчизни (міськвиконком), бібліотечного фестивалю «Свято книги на Дворцовій», концерту для учасників обласного конкурсу «Джерело творчості», семінаруОІППЩ імені В.О. Сухомлинського.

Штатний розпис ДЮЦ в 2019-2020 навчальному році включав: 1 ставку завідувача, 0,5 ставки акомпаніатора, 0,5 ставки культорганізатора, 3,5 ставки керівниківгуртків.

На початку навчального року були складані тарифікаційні списки, в яких фіксувався: освітній рівень педагогічного працівника, стаж роботи, тарифікаційний розряд, тижневе навантаження. Протягом навчального року у списки внсені зміни щодо тижневого навантаження, підвищення тарифного розряду, встановлення надбавки за вислугу років, підвищення освітнього рівня педагога.
     Методичне об’єднання є організаційною формою групової науково-методичної роботи в системі підвищення кваліфікації педагогічних кадрів. Метою діяльності методичного об’єднання керівників гуртків є підвищення професійної компетентності, розвиток творчого потенціалу педагогів, забезпечення якості освітнього процесу. Протягом навчального року педагогічний колектив працював над реалізацією проблемного питання «Формування і реалізація компетентнісного підходу в навчально–виховній діяльності».

Засідання відбувались у формі семінарів-практикумів, звітів-презентацій, дискусійних платформ тощо, де розглядались питання щодо вдосконалення методичного забезпечення занять, рейтингова оцінка ефективності роботи гуртків, технології психолого-педагогічної підтримки дитини у вихованні, впровадження інноваційних технологій навчання, психолого-педагогічних аспектів освітнього процесу у позашкіллі, самоосвіти, презентації передового педагогічного досвіду роботи тощо. У 2019 -2020 навчальному році у центрві були проведені методичні об’єднання керівників гуртків за темами:

1.«Проведення установчого методичного тижня (складання плану роботи МО, графіка відкритих занять керівників гуртків, оформлення папок контрольних примірників навчально-методичної документації)».

2. «Звіт про виконання плану роботи за минулий навчальний рік та обговорення плану роботи МО на поточний навчальний рік».

3.«Компетентнісний підхід у позашкільній освіті: стан і тенденції реалізації».

4. «Розвиток творчої компетентності вихованців засобами художньо-естетичного виховання» (онлайн засідання з використанням платформи Z00M).

5. «Підсумки роботи над науково-методичною проблемою та визначення перспектив подальшого вдосконалення діяльності педагогічного колективу» .

Керівники також творчо підійшли до проведення запланованих відкритих занять за напрямами роботи. Серед нетрадиційних форм роботи можна відмітити:

Майстер-класи на теми: «Формування загальнокультурної компетентності на заняттях вокального гуртка» (Дрезналь І.Г.). «Розвиток мистецьких компетентностей на заняттях з бандури» (Ігенатенко Н.С.).

Заняття–подорожі: «Формування і розвиток комунікативної компетентності молодших школярів на заняттях гуртка бандуристів.» (Ігеатенко Н.С.),   «Маршируємо, співаємо, танцюємо»   (Дрезнпль І.Г.).

Заняття з елементами тренінгу: «Виконання партерної гімнастики через образну систему мислення» , «Розвиток творчої компетентності за допомогою елементів та комбінацій системи класичного танцю» (Бабенко О.О.).

Арт-квест на тему: «День доброти» (Саєнко К.В.).

Заняття –вистава: «Шляхи формування комунікативної компетентності молодших школярів на заняттях вокального гуртка» (Мамченко Г.С.).

Головні зусилля методичної роботи було зосереджено на наданні реальної, дієвої допомоги педагогічним працівникам у підвищенні їхньої професійної майстерності, створенні творчої атмосфери, морально-психологічного клімату, який би сприяв пошуку кращих технологій педагогічної праці, ефективному втіленню інновацій.

Підвищення кваліфікації педагогів здійснювалось різними засобами: самоосвіта за обраними темами, участь у міських та обласних методичних заходах, які були обрані залежно від рівня педагогічної майстерності, інтересів та напрямків роботи ( майстер-клас з проблеми: «Продуктивне навчання як шлях формування ключових компетенцій учнів засобами інтелектуальних ігор, семінарів: «Використання креативного менеджменту у роботі керівника закладу як запорука створення позитивного іміджу сучасного закладу позашкільної освіти»,  «Технологія методичного супроводу професійного розвитку педагога закладу позашкільної освіти», «Формування зацікавленості учнів у відродженні національної культури»), курси підвищення кваліфікації при ОІППО імені В.О. Сухомлинського (Дрезналь І.Г., Ігнатенко Н.С.), атестація керівників гуртків (Дрезналь І.Г. та Ігнатенко Н.С. (за результатами аттестації педагогічних працівників визнано   такими, що відповідають займаній посаді), отримання повної вищої освіти ( Саєнко К.В, Мамченко Г.С.).

Вимушене дистанційне навчання поставило керівників гуртків перед непростими викликами: як організувати навчання дітей в умовах карантину, коли керівник не може бути поруч.

Вміти ефективно працювати на відстані, добре розумітися на технологіях та бути медіаграмотним — надважливі навички 21 століття. Під час карантину перед нами постало випробування, як відпрацювати ці навички разом з вихованцями в реальному часі під час дистанційного навчання.

Щоб вихованці гуртків мали змогу спілкуватись з керівниками — а це дуже важливо, 1-2 рази на тиждень керівники гуртків робили прямі трансляції занять на YouTube-каналі. Активно працювали з вихованцями на платформах Google Glassroom, Вайбер, ZOOM. Для вихованців були підготовлені і викладені у мережу вікторини, фізкультхвилинки, анімації.

Керівники гуртків Бабенко О.О., Ігнатенко Н.С., Мамченко Г.С. взяли участь у загальноукраїнському проекті «Заклади позашкільної освіти. Дистанційна робота». Бабенко О.О.була запрошена для участі у 2 онлайн семінарах інститута імені М.П. Драгоманова.

Важливим завданням педагогічного колективу було широке залучення батьків до співпраці щодо активної участі у житті гуртків та позашкільного закладу.

В закладі напрацьований позитивний досвід щодо організації роботи з батьками. З ними на протязі навчального року проводиться відповідна робота щодо реалізації спільної мети – забезпечення всебічного і гармонійного розвитку особистості дитини. Учити дитину бачити і відчувати людей – це одна з найскладніших речей у важкій справі виховання людини. Батьківська любов повинна бути такою, щоб у дитини пробуджувалася чуйність серця до навколишнього світу, до всього, що створює людина, що служить людині, і, насамперед, до самої людини. Заходи різного спрямування з залученням батьків, вчителів та дітей дають змогу цікаво і змістовно проводити своє дозвілля, наповнювати своє життя яскравими подіями, новими знайомствами і теплим, дружнім спілкуванням.

Аналіз навчально-виховної роботи дає зробити висновок, що робота педагогічного колективу закладу в цілому була стабільною. Проте у наступному навчальному році варто продовжувати працювати над активізацією ініціативи керівників гуртків у розповсюдженні свого педагогічного досвіду шляхом публікацій у фахових виданнях та Інтернет-ресурсах, підняти рівень науково-методичних розробок, покращити організацію науково-дослідницької роботи.

Сучасний процес інформатизації освіти потребує впровадження інформаційних технологій у навчання та виховання, а також в управління навчальним закладом.

Наші плани на майбутнє:

• збереження мережі гуртків з метою створення додаткових можливостей для духовного, інтелектуального і фізичного розвитку вихованців;

• осучаснення навчального процесу;

• зміцнення матеріальної бази;

• відродження мережі гуртків науково-технічного напрямку відповідно до потреб та інтересів школярів;

• перехід від роботи в гуртках до роботи в студіях;

• співпраця позашкільного закладу з громадськими та науковими установами.