Активні та пасивні дієприкметники

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

Тема:   Активні та пасивні дієприкметники. Творення активних і пасивних                            дієприкметників теперішнього та минулого часу.

Мета:   поглибити знання учнів про дієприкметник, пояснити відмінності між  

активними та пасивними дієприкметниками, формувати вміння розрізняти їх, утворювати активні й пасивні дієприкметники теперішнього та минулого часу; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, творчі вміння використовувати дієприкметники у власних висловлюваннях; виховувати позитивне ставлення до української мови та народної культури, викликати інтерес до навчання, стимулювати бажання досліджувати мовні явища.

Цілі уроку:

Учні знатимуть: значення дієприкметника, його морфологічні ознаки; відмінність дієприкметника від прикметника та дієслова; відмінність активних і пасивних дієприкметників.

Учні вмітимуть: визначати стан дієприкметників; утворювати активні й пасивні дієприкметники; пояснювати зміни приголосних при творенні дієприкметників; добирати паралельні форми пасивних дієприкметників від певних дієслів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: комп’ютер, презентація, учнівські проекти.                            

Епіграф:

                                             Казки, розказані бабусею,

                                            Пісні, наспівані матусею,

                                             І загадки, й прислів’я –

                                             Все живе в мені

                                               І розквіта в душі, мов квіти.

                                                             С. Травнева

                                                       Хід уроку

І. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Учитель:         Любі діти, у наш клас

                        Завітали гості щирі.

                           Привітайте в добрий час

                           Гостей посмішкою й миром.

Учениця:        Всіх гостей ми привітаймо,

                           Щастя й долі побажаймо.

                           Українська традиція є недарма:

                           Гречно вітатись завжди з усіма.

                           Добрий день вам, люди добрі,

                           Будьте ви завжди здорові.

                           Раді вам, що прийшли,

                           Дякуєм красненько!

                           Ось яка чарівна мова радує серденько.

                           Ми запрошуємо вас

                           У наш дружний 7 клас!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогоднішній наш урок проходить на початку зими, тому свої очікування від уроку напишіть, будь ласка, на паперових сніжинках, які лежать у вас на партах, і прикріпіть їх до нашого символічного дерева.

(Очікування: здобути нові знання, збагатити словниковий запас, навчитися знаходити дієприкметники, вміти розрізняти активні та пасивні дієприкметники, вміти використовувати дієприкметники у мовленні, отримати гарну оцінку, почути щось нове, дізнатися про щось цікаве, відкрити для себе щось нове)                          

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Гра «Відірви пелюстку».

   - Яка форма дієслова називається дієприкметником?

   - Які спільні морфологічні ознаки має дієприкметник із дієсловом?

   - Назвіть ознаки прикметника у дієприкметнику.

   - Яку синтаксичну роль виконує дієприкметник?

IV. Оголошення теми й мети уроку.

     Діти , сьогодні ми з вами продовжимо своє знайомство із дієприкметником, тому тема нашого уроку « Активні й пасивні дієприкметники. Творення активних і пасивних дієприкметників теперішнього та минулого часу».                                 (Слайд 1)

Розгорніть свої зошити і запишіть сьогоднішню дату і тему уроку.                                                                                                  

(Слайд 2)

     Сьогодні на уроці ми поглибимо знання про дієприкметник, навчимося пояснювати відмінності між активними та пасивними дієприкметниками, розрізняти їх, утворювати активні й пасивні дієприкметники теперішнього та минулого часу; використовувати дієприкметники у власних висловлюваннях.      

(Слайд 3)

Отже, перед нами таке завдання:                                                        

                   Не просто слухати, а чути.

                    Не просто дивитися, а бачити.

                   Не просто відповідати, а міркувати.

                   Дружно і плідно працювати.

Епіграфом нашого уроку будуть слова Світлани Травневої                                          

( Слайд 4)

               Епіграф:

                                             Казки, розказані бабусею,

                                             Пісні, наспівані матусею,

                                             І загадки, й прислів’я –

                                            Все живе в мені

                                               І розквіта в душі, мов квіти.

                                                             С. Травнева

-         Як ви розумієте зміст цих слів? Що автор хотіла нам сказати ними?

- Знайдіть у епіграфі дієприкметники. На яку ознаку вони вказують?

V. Пояснення нового матеріалу.

(Слайд 5)                               Активні дієприкметники                          

     Називають ознаку предмета за дією, яку він сам виконує.

                                                     Міркуй!                          

Зів’яле листя. Листя ( що зробило?) – зів’яло (саме), тому (яке воно?) зів’яле.

     Отже, цей дієприкметник вказує на ознаку предмета за дією, зумовлену дією самого предмета.

( Слайд 6)                                       Пасивні дієприкметники

Називають ознаку предмета за дією, яку виконує над ним інший предмет.

                                                  Міркуй!

Зірваний листок. Листок ( який?)- зірваний     кимось.

   Отже, цей дієприкметник вказує на ознаку предмета за дією, яку виконує над ним   інший предмет.

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

(Слайд 7) Спишіть, визначте стан дієприкметників. Свою думку обґрунтуйте.

Почорнілий, темніючий, зів’ялий, жовтіючий, змокрілий, зірваний, захмарений, в’янучий, змерзлий, пломеніючий.

       ( перевірка виконаного завдання)

(Слайд 8)

     Активні дієприкметники теперішнього часу бувають лише недоконаного виду і творяться від основи дієслова теперішнього часу недоконаного виду за допомогою суфіксів –уч, -юч, -ач, -яч.   Наприклад : в’януть - в’янучий, жовтіють - жовтіючий, лежать – лежачий, свистять - свистячий.  

Подивіться, як утворюються активні дієприкметники минулого часу.                      

(Слайд 9)

     Активні дієприкметники минулого часу бувають лише доконаного видую Вони творяться від основи інфінітива дієслів доконаного виду за допомогою суфікса - л-.

Наприклад: посивіти - посивілий, Змокріти – змокрілий, промокнути - промоклий( суфікс –ну- найчастіше випадає).

( Слайд 10)  

     Діти, зверніть увагу! В українській мові є кілька активних дієприкметників минулого часу, утворених за допомогою суфікса –ш-

Перемігший, допомігший, помігший.

   ( Слайд 11)

Активні дієприкметники запишіть у дві колонки: теперішнього та минулого часу, позначте суфікси.

     Змарнілий, згасаючий, пожовклий, змерзлий, жовтіючий, опалий, темніючий, в’янучий, дозрілий.

( перевірка виконаного завдання)

       Діти, запам’ятайте, що активні дієприкметники в українській мові творяться не від усіх дієслів і вживаються (особливо дієприкметники недоконаного виду) дуже рідко. Утворюються такі дієприкметники переважно від дієслів, пов’язаних із явищами природи ( зеленіючий, згасаючий). Інші ж замінюються описовою формою.

(Слайд 12)

                                                   Міркуйте!

Поважаючий себе – людина, що себе поважає.

Бажаючий – той, хто бажає ( охочий).

Хвилюючі слова – слова, що хвилюють

-         Скажіть, будь ласка, які синоніми можна дібрати до слова хвилюючий, щоб його замінити ( бентежний, зворушливий, збудливий …)

Наступне наше завдання – виправити граматичні помилки.

(Слайд 13)                               Я редактор.

Запишіть речення, виправте граматичні помилки.

Під вечір осінній парк сповнюється поспішаючими додому людьми.

Останнім часом зросла кількість бажаючих збирати гриби.

Особливо захоплююча мандрівка в осінній ліс.

-         А зараз розглянемо, як творяться пасивні дієприкметники.

(Слайд 14)

     Пасивні дієприкметники бувають лише минулого часу. Вони утворюються від основи інфінітива перехідних дієслів за допомогою суфіксів –н-, -ен-, -т-.

Зірвати – зірваний, здійснити – здійснений, терти – тертий.

При творенні пасивних дієприкметників відбувається чергування приголосних звуків. (пекти – печений, скосити – скошений, узгодити – узгоджений)

(Слайд 15)

Від поданих дієслів утворіть пасивні дієприкметники. Позначте суфікси, вибір аргументуйте.

Полоти, кинути, замкнути, пороти.

                                         Зверни увагу!

Полоти – полений, полотий.            

Кинути – кинений, кинутий.

Замкнути – замкнений, замкнутий.

Пороти – порений, поротий.

Якщо в дієслові є буквосполучення – оро-, -оло- або суфікс –ну-, то дієприкметники мають паралельні форми.

-         Як використовуються активні та пасивні дієприкметники у мовленні,зокрема в усній народній творчості, досліджували наші мовознавці. Вони підготували міні-проект.

(Слайд 16)                             «Народ скаже, як зав’яже»

       Ми досліджували, як використовуються дієприкметники у прислів’ях, приказках. Слід зазначити, що найбільше дієприкметників ужито в прислів’ях і приказках, пов’язаних із діяльністю людини, зокрема з її повсякденним життям.

                                     Пригадай!

       Прислів’я – влучний образний вислів, часто ритмічний за будовою, що у стислій формі узагальнює різні явища життя.

       Приказка – стислий народний крилатий вислів близький до прислів’я, але без властивого йому повчального характеру.

( Слайд 17)

Досліджуючи прислів’я і приказки, ми дійшли висновку: найчастіше вживаються пасивні дієприкметники.

Згаяного часу і конем не наздоженеш.

Пролиту воду назад не збереш.

Сказаного й сокирою не вирубаєш.

Під лежачий камінь вода не тече.

Зароблений сухар краще краденого бублика.

Не діли шкуру невбитого ведмедя.                                  

-         Як використовуються активні та пасивні дієприкметники у фольклорі ми з вами дослідили, тож тепер перед вами стоїть завдання: скласти зв’язне висловлювання у художньому стилі.

(Слайд 18)                           Хвилини творчості.

Напишіть твір-мініатюру за картиною « Пропливає осінь на хмаринці сірій». Використайте активні та пасивні дієприкметники.

VII. Підсумок уроку.

   Погляньте на свої кленові листочки. Чи справдилися ваші очікування?

Що найбільше сподобалося?

Незакінчене речення «Чудово було б, якби…».

VІII. Оцінювання.

IX. Домашнє завдання.

Опрацювати теоретичний матеріал підручника,

Обов’язкове: закінчити твір-мініатюру, виписати із календарно-обрядових пісень 5 речень із дієприкметниками, вказати їх стан, позначити суфікси.

За бажанням: підготувати проект «Дієприкметник у народних загадках».