Статті до розділу методична скарбничка

Конспект уроку Населення Землі. Умови життя на Землі. Кирпа О.М.

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

Тема: Населення Землі. Умови життя на Землі.

Мета: ознайомити учнів з чисельністю населення світу й України; сформувати уявлення про людські раси, їх зовнішні ознаки; розвивати пізнавальний інтерес; домогтися усвідомлення причин різного заселення людьми земної кулі; виховувати повагу до представників усіх рас

Обладнання: малюнки із зображенням людей різних рас, мультимедійна презентація, таблички з чисельністю населення Землі, України.

                                                         ХІД   УРОКУ

І. Організація класу до уроку

1.1. Привітання

Ось дзвінок нам дав сигнал,

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Урок скоріше починаймо.

ІІ. Актуалізація опорних знань

2.1.Бесіда за спостереженнями дітей

-А розпочнемо нашу роботу під девізом «За одну хвилинку про сьогоднішню днинку».

- Яка зараз пора року? ( Осінь)

- Які місяці осені ви знаєте? ( Вересень, Жовтень, Листопад)

- Який зараз місяць? ( Листопад)

- Чому він так називається? ( В цей період відбувається опадання листя. Стає холодно та коротшає день)

- Допоможе нам записати погоду календар « Хмаринка». Один учень працюватиме біля дошки, а всі інші в зошитах.

- Яке сьогодні число? (20)

- За народним календарем сьогодні відзначаєтьсяФеодора.

Люди казали, що якщо на Федора відлига, чекай морозів.

               Феодор сидить і землю студить.

З Феодора-Студита стає холодно й сердито.

- Як ви його розумієте?

- Яка сьогодні температура повітря?

- Чи є вітер?

- Який він за напрямом? (Західний, Східний, Північний, Південний)

- Який стан неба ви спостерігаєте зараз? ( ясно, хмарно , чи похмуро)

- Чи були сьогодні опади?

- Чи спостерігали ви якісь інші явища?

- Молодці! Ви спостережливі діти!

2.2. Хвилинка милування

-Оскільки скоро вже за вікном буде панувати зима, я пропоную вам пограти в гру. Ви повинні дібрати іменники, які характерні для зими. Розпочнемо з опадів, я почну, далі ланцюжком кожен відповідає. Моє слово – сніг.

-А нагадайте, будь ласка, що таке іменник?

-Молодці, далі пригадаємо зимові свята.(Новий Рік, Різдво, Андрія,   Старий новий рік..)

-Ви всі чудово справились із завданням, тому ми продовжуємо працювати далі.

2.3Фронтальне опитування

— Які умови потрібні для існування живих організмів?

— Що отримує людина від природи?

— Чи знаєте ви, де й коли з’явилася перша людина?

— Поміркуйте, які умови люди обирали для проживання?

— Чи змінюється кількість людей на нашій планеті?

— Як ви вважаєте, скільки людей живе на Землі?

ІII. Повідомлення теми і мети уроку

3.1. Демонстрація ілюстрації

     -Діти, а що ви бачите на цій ілюстрації?

     -На вашу думку, що хотів передати автор цієї ілюстрації?

3.2. Повідомлення теми, завдань уроку

— Сьогодні на уроці ми зясуємо, скільки людей мешкає на Землі, як вони розселилися. Дізнаєтесь які бувають раси людей і чим вони відрізняються. Це необхіднобхідно знати кожній людині, щоб поважати історію, культуру, традиції людей інших рас, враховуючи їх звичаї під час подорожей країнами світу.

ІV. Засвоєння нових знань, умінь, навичок

4.1.Розповідь учителя

   Сьогодні люди заселяють майже всю територію планети. Неосвоєних земель на ній майже не залишилося. Проте так було не завжди.

Деякі вчені вважають, що це сталося одночасно в різних кінцях земної кулі, інші (і це переважна версія) — що в одному місці, а потім люди поступово заселили Землю. Цих людей, що жили у пізньому палеоліті і мали сучасний вигляд, називають кроманьйонцями та вважають предками європейців.

У них була пряма хода, рука придбала можливість здійснювати точні і спритні рухи, виготовляти складні знаряддя праці та за їх допомогою будувати житло.

Людина навчилася не просто носити шкури тварин, але шити з них одяг, захищаючись від холоду і паразитів.

До цього виду людей належимо і ми з вами, і наша видова назва Ното sapiens, тобто людина розумна.

Коли ж з’явилися перші люди? Останні археологічні знахідки говорять, що перші предки людини виникли близько 2,6 млн років тому. Порівняно з віком нашої планети, це зовсім малий відрізок часу. Якщо всю історію Землі вкласти в один рік, людина виникла наприкінці останньої доби цього року. Людина сучасного типу з’явилася ще пізніше: лише 40-50 тис. років тому.

Через суворі умови життя чисельність населення спочатку зростала дуже повільно. Середня тривалість життя наших далеких предків становила 20 років, лише дехто з них доживав до 50 років. Основною причиною цього була значна залежність первісної людини від природних негараздів. Лютували голод, епідемії хвороб, стихійні лиха, небезпеку становили хижі тварини. Крім того численні війни забирали життя людей.

15 тис. років тому на всій планеті жило лише 3 млн чол., майже стільки, скільки зараз у Києві. На початку нашої ери, за різними оцінками, в світі налічувалося 200-250 млн чол., що втричі менше за сучасне населення Європи. За часів існування Київської Русі в світі проживало близько 350 млн чол. А всього 350 років тому населення Землі ледь сягало 550 млн чол.

Як визначають, скільки нині людей на Землі? Для визначення кількості населення окремої країни проводять переписи. Станом на 1 січня 2014 року на земній кулі чисельність населення досягла 7,2 млрд осіб., зокрема чисельність населення України станом на 1 січня 2014 р. складала 42 млн 6тис. осіб. Чисельність населення змінювалась у різні часи по-різному.

Таким чином, близько 15-10 тис. років тому людина розселилася по всім освоєним нині територіям, але дуже нерівномірно. Які причини зумовили нерівномірне розміщення населення? На це вплинули природні, історичні та економічні чинники.

— Чи заселена Антарктида? Чому? (Міркування учнів.)

— Де у світі найбільша кількість населення? (У Євразії)

4.2. Робота за підручником

-А зараз розгорніть свої підручники на сторінках 41-43 .Зверніть увагу на статтю. Опрацюйте її. Підготуйте розповідь про раси людей. Будьте готові відповідати на додаткові запитання.

4.3.Робота в парах

-Розгляньте діаграму на с. 42. Попрацюйте в парах і підготуйте розповіть про ту інформацію, яка вказана в цій діаграмі.

Фізкультхвилинка(відеоролик)

VІ. Узагальнення і систематизація отриманих знань

5.1. Узагальнююча бесіда

Чому в одних районах Землі проживає дуже багато людей, а в інших — навпаки, дуже мало?

— Від чого залежав вибір місця проживання давніми людьми?

— Яким чином люди пристосовувалися до різних природних умов, розселяючись земною кулею?

— Які причини призводять до зменшення кількості населення?

Висновки

Отже, первісні люди спершу жили там, де умови існування були найсприятливішими. У пошуках їжі вони згодом розселилися по всіх материках. Немає постійного населення лише на материку Антарктида. Чисельність населення на планеті Земля постійно зростає. Важливо раціонально використовувати природні багатства і дбати про навколишнє середовище для наступних поколінь.

 

5.2. Робота в зошитах

А зараз розгорніть свої робочі зошити на с.20. Виконаємо перше завдання.

-                     Нам потрібно продовжити речення.

Перші люди, на думку вчених, з'явились в Африці.

Чисельність людства збільшувалась поступово.

Люди шукали нові території для полювання та збирання їстівних рослин.

різні риси зовнішності сформувалися завдяки кліматичним умовам.

Чисельність людей Землі постійно змінюється.

 

5.3. Гра «Вірю – не вірю»

   -А зараз ми ще пограємо в гру. Я буду зачитувати твердження. Якщо ви з ним погоджуєтесь, то говорите вірю, якщо не погоджуєтесь – не вірю. Кричати не потрібно.

• Через несприятливі природні умови територій люди слабо освоювали їх.

• Чим краще освоєна територія, розвинена транспортна мережа, промисловість, тим більшою є чисельність населення.

• Зростання населення Землі пояснюється низьким рівнем розвитку медицини.

• Дуже багато людей народжувалося під час війн.

• Людство розміщується на планеті нерівномірно.

• Південна Америка — найменший материк.

• Південна Америка — найвіддаленіший від інших населених материків куточок Землі.

VІІІ. Домашнє завдання

- Вдома опрацюєте статтю «Заселення людиною Землі», розгляните всі малюнки, діаграми, закінчите роботу в зошиті. Розгорніть щоденники і запишіть домашнє завдання: С.41-43, с.20(зош.)

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

-А зараз ми пограємо в гру, яка має назву «5 речень». Кожен має сформувати 5 речень про те, що нового сьогодні дізнався.

-Хто задоволений сьогоднішньою роботою на уроці? Підійміть руки.

Я теж задоволена вашою роботою на уроці. Молодці! На цьому наш урок     закінчено. Підніміться всі! До побачення!

Конспект уроку Віднімання виду 65-20. Складання та розв’язування задач. Мої герої. Росчислав Т.В.

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

Комбінований урок математики і предмета «Я досліджую світ»

в 2-Г класі (вчитель Росчислав Тетяна Вікторівна)

 

Віднімання виду 65-20. Складання та розв’язування задач. Мої герої.

 

Мета: вдосконалювати навички віднімання чисел; вдосконалювати навички розв"язування задач; виробляти культуру математичних записів; розвивати уміння грамотно, логічно, повно відповідати на запитання, аргументувати свої дії; розвивати мислення, пам"ять, творчу активність учнів; виховувати патріотичність, доброзичливість, уважність, самостійність, інтерес до минулого і сьогодення України; створити мотивацію до подальшого вивчення предметів.

Обладнання. Цеглинки Лего. Танграм. Інтерактивна дошка.

І. Орг момент (слайд 1)

Пролунав дзвінок

Починається урок

Посміхняться один одному, а тепер гостям, які до нас завітали на урок.

ІІ. АОЗ

Розпочинаємо урок без зупинки з каліграфічної хвилинки.

Для того, щоб дізнатися, яку цифру ми будемо писати, давайте згадаємо, які є державні символи є в Україні. (слайд 2). Скільки їх? Ви напевно здогадалися, що сьогодні ми будемо писати з вами цифру 3 (слайд 3)

Написали цифру 3

- До якого розряду відноситься цифра 3?

- Утворіть з цією цифрою розряд десятків.

Дякую!

А зараз математичний диктант, але від буде сьогодні незвичайний, а пов’язаний з Україною

Я читаю речення, а ви уважно слухаєте і записуєте тільки цифри, які ви почули.

У нас в Україні є 2 моря: Чорне і Азовське, а також більше 30 озер.

В Україні проживає понад 42 мільйони людей.

В містах проживає понад 68 % населення, а в селищах майже 32% .

В нашій країні проживають люди різних національностей, але найбільше українців -77% .

14 жовтня в Україні відзначають свято Пресятої Богородиці і День українського козацтва.

(слайд 4)

- Давайте перевіримо цифри , які ви записали.

Яка з цих цифр найбільша, а яка найменша.?

- Розташуйте записані цифри в порядку зростання. І прочитайте слово яке утворилсь.

Патріот- це людина , яка любить свою Батьківщину, віддана своєму народові.

Усний рахунок (приклади квіти) (слайд 5) – віночок на дошці

Ми з вами не лише, назвали цифри, але і дізнались цікаву інформацію про Україну.

Наша країна красива, яскрава, квітуча…. У нас є не личають ше державні символи, а й національні. І це квіти.

Я пропоную вам сплести віночок, а кожна його квітка буде вам винагородою за правильне розв’язання математичних виразів

Ромашка – символ добра та здоров’я

Мак зберігає думки

Чорнобривці – символ вірності та краси

Барвінок – символ життя

Мальва – символ любові до Батьківщини та рідної землі

Волошки – символ вірності

Конвалія - символ ніжності

Соняшник – символ Сонця

 

Результат вінок, який на українчки. (слайд 6)

- А хто такі українці? (Це нація)

Давайте згадаємо останній математичний вираз

(Слайд 7) 65+20

Давайте згадаємо який спосіб ми застосували , щоб знайти відповідь

А зараз зверніть увагу на новий вираз

65-20

Що у них спільного? Чим вони відрізняються? (гіпотеза)

Як же розв’язати цей приклад?

Сьогодні на уроці ми з вами навчимося віднімати двоцифрові числа та правильно знаходити значення подібних виразів (слайд 8)

ІІІ опрацювання матеріалу

Проведемо дослідження і щоб вам було цікаво , ми вирушаємо у подорож. (слайд 9).

Перше місто, в яке ми з вами потрапляємо, це столиця нашої країни (слайд 10). Яке це місто?

У цьому місті жив до 2018 року відомий український політик, письменник - Левко Григорович Лук"яненко. Саме він написав текст "Акту проголошення незалежності України"

А ось і юний Киянин, який нам допоможе. (слайд 11) (пояснення вчителя)

Давайте з вами з’ясуємо, чи всі зрозуміли, як це розв’язувати. Ми їдемо до Запоріжжя – міста козаків.

Богдан Хмельницький - гетьман Заорізького, ще 400 років тому намагався розбудувати незалежну українську державу. На грошових купюрах, побудованих пам"ятниках увіковічено пам"ять Б.Хмельницького.

Козаки завжди все робили гуртом, і тому вони вам задали завдання, які ви також маєте зробити в групах, як маленькі козачата. (слайд 12)

Об’єднайтесь в групи. Порахуйте приклади № 303 з використанням цеглинок Лего. Рахуючи приклади виповинні з відповідей побудувати вежу відповідно до кольору цеглинок. (Кольори на екрані)

Перевірка.

А тепер ми з вами опинились у найвеселішому місті нашої країни – Одесі., де ми з вами і відпочинимо. (слайд 13)

(фізкультхвилинка)

Наступна наша зупинка – мальовничі Карпати(слайд 14 ). Не забувайте, що у горах треба бути уважними і обережними, щоб не трапилось лихо, як з хлопчиком , що зламав ногу , катаючись на лижах і тепер тимчасово не ходить до школи. Відкрийте підручник на сторінці 52 і познайомимось з нашими героями (вправа 304). (робота з підручником)

Чуєте гомін? Це Сорочинський ярмарок під Полтавою, куди ми з вами і потрапили (слайд 15) Тут купують та продають свійських тварин та птахів

(вправа 305) (слайд 16)

- Сформулюйте два питання до задачі, використовуючи цифри подані у таблиці, так щоб задача розв"язувалась на дві дії.

- Робота біля дошки.

Музей- це заклад, який збирає , вивчає пам"ятки історії. Пам"ятник - це споруда, яка увіковічує пам"ять. Рахуючи приклади ви довідаєтесьпро музеї і пам"ятники , які є в Україні. Це тільки частина, їх набагато більше.

(Закріплення. Усний рахунок.) (Слайд 17)

Наша подорож добігає кінця і ми повертаємося додому. Як називається наше місто? (Кропивницький) (Слайд 18)

Знайти дорогу додому нам допоможе тваринка, яку можна зустріти повсюди в Україні.

Ця панянка золота

Має довгого хвоста

Вовка-братика сестричка

Знають всі, що це …… (слайд19) (червона книга)

Танграм по групам

Дякую, я дуже задоволена вашою роботою .

- Які фігури ви використовували?(трикутник, чотирикутник)

- Яку назву мають ці фігури?(многокутники)

IV рефлксія «Все в твоїх руках»

Я дізнався….

Мені сподобалось….

Я навчився…..

Ми робили……

Мені було складно…..

Vдомашнє завдання (слайд 20)

Для закріплення я пропоную вам зробити вдома вправу 307,308 сторінка 53

Прийміть на прощання мої найкращі побажання

Хай вам сонечко сміється і наука хай дається

Конспект уроку Особливості природи Індійського океану.

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

ТЕМА: Особливості природи Індійського океану.

МЕТА:   розширити знання учнів про Світовий океан; ознайомити з особливостями            

               природи Індійського океану; вчити дітей працювати з географічною    

               картою; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою

               думку, працювати колективно, узгоджено в групах, парах та індивідуально;

               розвивати пам'ять, увагу, мислення; збагачувати словниковий запас учнів  

               новими словами та термінами; пробуджувати пізнавальний інтерес;

               виховувати спостережливість, захопленість неповторністю й величчю    

               природи.

ОБЛАДНАННЯ : фізична карта півкуль, малюнки тварин та рослин океанів, карти

                для груп, роздатковий матеріал для групової роботи, відеофільм для  

               показу, картка самооцінки учня на уроці.

ТИП УРОКУ: комбінований

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

                           Ви почули всі дзвінок?

                           Він покликав на урок!

У народі кажуть: «Добрий гість – дому радість!» Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Тож поверніться до гостей, привітайтесь.

А тепер тихенько поверніться,

один одному всміхніться,

на урок старання не забудьте взяти,

сядьте всі рівненько – будемо починати.

Вправа «Очікування»

¾   Що ви очікуєте від уроку?

На цьому уроці я з'ясую…

Цей урок навчить мене…

Після уроку я зможу…

II. ПІДСУМОК ФЕНОЛОГІЧНИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ.

¾   Яка пора року зараз господарює?

¾   Як називається місяць?

¾   У народі його звали: хмурень, стужайло, мостовик.

Слово синоптика.

     Сьогодні 7 грудня. День … (сонячний, ясний, похмурий, хмарний). Вітер північний, помірний. Опадів немає. (Опади у вигляді снігу). Температура повітря

– 9 С0, - 10 С0 .

¾   Які прикмети притаманні цьому місяцю ви знаєте?

vГрудень рік кінчає, а зиму починає.

vЯкщо грудень сніжний, то літо дощове.

vЯкщо грудень морозний, то літо спекотне.

vСонце в грудні світить та не гріє.

vГрудень холодний та сніжний – хліб буде буйний та пишний.

У грудні багато християнських свят. Одне із них День Катерини.

День святої Катерини є святом дівочої долі. Саме сьомого грудня дівчата

ворожать і закликають долю. Ранком, ще до схід сонця, дівчата ідуть у садочок і зрізують по гілочці вишеньки. Ставлять її у воду і чекають свята Меланки. В разі, якщо до цього дня вишня зацвіте, то й доля дівчини буде цвісти. Засохне гілочка — не буде весілля у цьому році.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

Географічна розминка.

¾   Що таке материк?

¾   Скільки є материків? (6).

¾   Назвіть їх. (Євразія, Африка, Австралія, Північна Америка, Південна Америка, Антарктида).

¾   Покажіть їх на карті.

¾   На які частини поділяється Світовий океан?

¾   Покажіть на карті.

¾   Розташуйте океани за їх розмірами (на дошці)


Індійський                                        1. Тихий

Північний Льодовитий                    2. Атлантичний

Тихий                                               3. Індійський

                   Атлантичний                                   4. Північний Льодовитий

¾   Що ви знаєте про тваринний світ Атлантичного океану?

¾   Що називають Арктикою?

¾   Чим Північний Льодовитий океан відрізняється від інших?

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

¾   Сьогодні на уроці ми дізнаємося про особливості природи Індійського океану. Завдання уроку:

  • Вчитися працювати з картою
  • Вести дослідження
  • Дізнатися про особливості природи Індійського океану
  • Розвивати пізнавальні інтереси
  • Виховувати бережливе ставлення до природи

V. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя.

Індійським океан нарекли за назвою величезної, казково багатої країни Індії, береги якої він омиває. А сама Індія дістала таку назву від річки Інд, що протікає «країною індів». Така назва океану вперше з’явилася на португальській карті 1490 р. До цього океан називали Великою затокою, Індійським Червоним морем, Південним морем.

2. Робота з картою півкуль. Робота в парах.

¾   У яких півкулях розташований Індійський океан?

   — Назвіть материки, які омиваються водами Індійського океану.

   — Чому на півночі Індійського океану завжди тепло, а на півдні завжди холодно?

Висновок: Індійський океан розміщується між Африкою, Азією, Австралією і Антарктидою. На відміну від Тихого і Атлантичного, він лежить переважно у Південній півкулі. Індійський океан широко сполучається з Тихим і Атлантичним. Але він не має зв’язку з Північним Льодовитим океаном – доступ до нього заступає Євразія. Індійський океан є третім за величиною океаном Землі і най тепліший.

2. Продовження розповіді вчителя.

                Води Індійського океану є середовищем існування різноманітних рослин і тварин. Бурі, зелені та червоні водорості облямовують береги материків і островів, утворюючи підводні луки.

                У водах океану поширені різні види риб.У відкритому океані живуть акули і летючі риби.Поблизу коралових рифів мешкають каракатиці і кальмари, лангусти і креветки, морські зірки і морські їжаки. Морські змії, які живляться рибою, дуже отруйні. Є гігантські черепахи та дельфіни. У помірних і приполярних широтах поблизу Антарктиди багато китів і тюленів.

(показ ілюстрацій)

3. Перегляд відеофільму.

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. 1.Робота з підручником

Робота в групах

¾   Прочитайте у підручнику статтю про Індійський океан і підготуйте

повідомлення за темами

1 група «Океанологи» - Про рослинний і тваринний світ Індійського океану.

2 група «Біологи» - Про Рибальство в Індійському океані.

3 група   «Екологи» - Про господарську діяльність в Індійському океані.

4 група   «Дослідники» - Про природні багатства Індійського океану.

ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА

1, 2 – всі пірнають,

3, 4 – виринають,

5, 6 – на воді кріпнуть крильця молоді.

Покупались у воді, як дельфіни – пустуни,

Над водою політали, наче риби – літуни,

7, 8 – що є сили всі до берега приплили

9, 10 – своє тіло обсушили і за парти тихо сіли.

  1. 2.Виконання завдання на картках.

Робота в групах

Визначте характеристики даного океану. З’єднайте лініями.

  1. 3.Вправа «Займи позицію»

Кожна група займає свою позицію з питання:

¾   Що дає людям Світовий океан?

1 група «Океанологи»

Світовий океан зігріває планету. У холодну пору року океан поступово віддає тепло, яке ввібрав і утримав влітку.

2 група «Біологи»

Світовий океан годує населення планети цінним м’ясом риби. З водорості виготовляють мармелад, цукерки, солодощі. А ще в аптеці продається морська сіль, отже, океан лікує.

3 група   «Екологи»

Світовий океан збагачує повітря киснем, адже в них росте багато зелених водоростей.

4 група   «Дослідники»

Із дна морів та океанів добувають нафту, газ, олово, залізні та мідні руди.

Територією океанів та морів проходять транспортні шляхи.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

¾   Що нового ви дізналися на уроці?

¾   Чого навчилися?

¾   Що вам найбільше запам’яталося?

¾   Що вам сподобалось?

¾   Оцініть свою роботу на уроці.

(Картка самооцінки учня)

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Прочитати в підручнику статтю, с. 52-55
  2. Для допитливих:   «Чому вода в океані солона?»

                                «Корали – істоти чи рослини?»