Конспект уроку Населення Землі. Умови життя на Землі. Кирпа О.М.

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

Тема: Населення Землі. Умови життя на Землі.

Мета: ознайомити учнів з чисельністю населення світу й України; сформувати уявлення про людські раси, їх зовнішні ознаки; розвивати пізнавальний інтерес; домогтися усвідомлення причин різного заселення людьми земної кулі; виховувати повагу до представників усіх рас

Обладнання: малюнки із зображенням людей різних рас, мультимедійна презентація, таблички з чисельністю населення Землі, України.

                                                         ХІД   УРОКУ

І. Організація класу до уроку

1.1. Привітання

Ось дзвінок нам дав сигнал,

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Урок скоріше починаймо.

ІІ. Актуалізація опорних знань

2.1.Бесіда за спостереженнями дітей

-А розпочнемо нашу роботу під девізом «За одну хвилинку про сьогоднішню днинку».

- Яка зараз пора року? ( Осінь)

- Які місяці осені ви знаєте? ( Вересень, Жовтень, Листопад)

- Який зараз місяць? ( Листопад)

- Чому він так називається? ( В цей період відбувається опадання листя. Стає холодно та коротшає день)

- Допоможе нам записати погоду календар « Хмаринка». Один учень працюватиме біля дошки, а всі інші в зошитах.

- Яке сьогодні число? (20)

- За народним календарем сьогодні відзначаєтьсяФеодора.

Люди казали, що якщо на Федора відлига, чекай морозів.

               Феодор сидить і землю студить.

З Феодора-Студита стає холодно й сердито.

- Як ви його розумієте?

- Яка сьогодні температура повітря?

- Чи є вітер?

- Який він за напрямом? (Західний, Східний, Північний, Південний)

- Який стан неба ви спостерігаєте зараз? ( ясно, хмарно , чи похмуро)

- Чи були сьогодні опади?

- Чи спостерігали ви якісь інші явища?

- Молодці! Ви спостережливі діти!

2.2. Хвилинка милування

-Оскільки скоро вже за вікном буде панувати зима, я пропоную вам пограти в гру. Ви повинні дібрати іменники, які характерні для зими. Розпочнемо з опадів, я почну, далі ланцюжком кожен відповідає. Моє слово – сніг.

-А нагадайте, будь ласка, що таке іменник?

-Молодці, далі пригадаємо зимові свята.(Новий Рік, Різдво, Андрія,   Старий новий рік..)

-Ви всі чудово справились із завданням, тому ми продовжуємо працювати далі.

2.3Фронтальне опитування

— Які умови потрібні для існування живих організмів?

— Що отримує людина від природи?

— Чи знаєте ви, де й коли з’явилася перша людина?

— Поміркуйте, які умови люди обирали для проживання?

— Чи змінюється кількість людей на нашій планеті?

— Як ви вважаєте, скільки людей живе на Землі?

ІII. Повідомлення теми і мети уроку

3.1. Демонстрація ілюстрації

     -Діти, а що ви бачите на цій ілюстрації?

     -На вашу думку, що хотів передати автор цієї ілюстрації?

3.2. Повідомлення теми, завдань уроку

— Сьогодні на уроці ми зясуємо, скільки людей мешкає на Землі, як вони розселилися. Дізнаєтесь які бувають раси людей і чим вони відрізняються. Це необхіднобхідно знати кожній людині, щоб поважати історію, культуру, традиції людей інших рас, враховуючи їх звичаї під час подорожей країнами світу.

ІV. Засвоєння нових знань, умінь, навичок

4.1.Розповідь учителя

   Сьогодні люди заселяють майже всю територію планети. Неосвоєних земель на ній майже не залишилося. Проте так було не завжди.

Деякі вчені вважають, що це сталося одночасно в різних кінцях земної кулі, інші (і це переважна версія) — що в одному місці, а потім люди поступово заселили Землю. Цих людей, що жили у пізньому палеоліті і мали сучасний вигляд, називають кроманьйонцями та вважають предками європейців.

У них була пряма хода, рука придбала можливість здійснювати точні і спритні рухи, виготовляти складні знаряддя праці та за їх допомогою будувати житло.

Людина навчилася не просто носити шкури тварин, але шити з них одяг, захищаючись від холоду і паразитів.

До цього виду людей належимо і ми з вами, і наша видова назва Ното sapiens, тобто людина розумна.

Коли ж з’явилися перші люди? Останні археологічні знахідки говорять, що перші предки людини виникли близько 2,6 млн років тому. Порівняно з віком нашої планети, це зовсім малий відрізок часу. Якщо всю історію Землі вкласти в один рік, людина виникла наприкінці останньої доби цього року. Людина сучасного типу з’явилася ще пізніше: лише 40-50 тис. років тому.

Через суворі умови життя чисельність населення спочатку зростала дуже повільно. Середня тривалість життя наших далеких предків становила 20 років, лише дехто з них доживав до 50 років. Основною причиною цього була значна залежність первісної людини від природних негараздів. Лютували голод, епідемії хвороб, стихійні лиха, небезпеку становили хижі тварини. Крім того численні війни забирали життя людей.

15 тис. років тому на всій планеті жило лише 3 млн чол., майже стільки, скільки зараз у Києві. На початку нашої ери, за різними оцінками, в світі налічувалося 200-250 млн чол., що втричі менше за сучасне населення Європи. За часів існування Київської Русі в світі проживало близько 350 млн чол. А всього 350 років тому населення Землі ледь сягало 550 млн чол.

Як визначають, скільки нині людей на Землі? Для визначення кількості населення окремої країни проводять переписи. Станом на 1 січня 2014 року на земній кулі чисельність населення досягла 7,2 млрд осіб., зокрема чисельність населення України станом на 1 січня 2014 р. складала 42 млн 6тис. осіб. Чисельність населення змінювалась у різні часи по-різному.

Таким чином, близько 15-10 тис. років тому людина розселилася по всім освоєним нині територіям, але дуже нерівномірно. Які причини зумовили нерівномірне розміщення населення? На це вплинули природні, історичні та економічні чинники.

— Чи заселена Антарктида? Чому? (Міркування учнів.)

— Де у світі найбільша кількість населення? (У Євразії)

4.2. Робота за підручником

-А зараз розгорніть свої підручники на сторінках 41-43 .Зверніть увагу на статтю. Опрацюйте її. Підготуйте розповідь про раси людей. Будьте готові відповідати на додаткові запитання.

4.3.Робота в парах

-Розгляньте діаграму на с. 42. Попрацюйте в парах і підготуйте розповіть про ту інформацію, яка вказана в цій діаграмі.

Фізкультхвилинка(відеоролик)

VІ. Узагальнення і систематизація отриманих знань

5.1. Узагальнююча бесіда

Чому в одних районах Землі проживає дуже багато людей, а в інших — навпаки, дуже мало?

— Від чого залежав вибір місця проживання давніми людьми?

— Яким чином люди пристосовувалися до різних природних умов, розселяючись земною кулею?

— Які причини призводять до зменшення кількості населення?

Висновки

Отже, первісні люди спершу жили там, де умови існування були найсприятливішими. У пошуках їжі вони згодом розселилися по всіх материках. Немає постійного населення лише на материку Антарктида. Чисельність населення на планеті Земля постійно зростає. Важливо раціонально використовувати природні багатства і дбати про навколишнє середовище для наступних поколінь.

 

5.2. Робота в зошитах

А зараз розгорніть свої робочі зошити на с.20. Виконаємо перше завдання.

-                     Нам потрібно продовжити речення.

Перші люди, на думку вчених, з'явились в Африці.

Чисельність людства збільшувалась поступово.

Люди шукали нові території для полювання та збирання їстівних рослин.

різні риси зовнішності сформувалися завдяки кліматичним умовам.

Чисельність людей Землі постійно змінюється.

 

5.3. Гра «Вірю – не вірю»

   -А зараз ми ще пограємо в гру. Я буду зачитувати твердження. Якщо ви з ним погоджуєтесь, то говорите вірю, якщо не погоджуєтесь – не вірю. Кричати не потрібно.

• Через несприятливі природні умови територій люди слабо освоювали їх.

• Чим краще освоєна територія, розвинена транспортна мережа, промисловість, тим більшою є чисельність населення.

• Зростання населення Землі пояснюється низьким рівнем розвитку медицини.

• Дуже багато людей народжувалося під час війн.

• Людство розміщується на планеті нерівномірно.

• Південна Америка — найменший материк.

• Південна Америка — найвіддаленіший від інших населених материків куточок Землі.

VІІІ. Домашнє завдання

- Вдома опрацюєте статтю «Заселення людиною Землі», розгляните всі малюнки, діаграми, закінчите роботу в зошиті. Розгорніть щоденники і запишіть домашнє завдання: С.41-43, с.20(зош.)

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

-А зараз ми пограємо в гру, яка має назву «5 речень». Кожен має сформувати 5 речень про те, що нового сьогодні дізнався.

-Хто задоволений сьогоднішньою роботою на уроці? Підійміть руки.

Я теж задоволена вашою роботою на уроці. Молодці! На цьому наш урок     закінчено. Підніміться всі! До побачення!