Статті до розділу методична скарбничка

Конспект уроку Турнір знавців української літератури для 5 класів Крупченко М.В.

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

Турнір знавців української літератури для 5 класів           Вчитель: Крупченко М.В.

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з української літератури, зокрема зміст прочитаних творів, відомості про їх авторів, теорію літератури; розвивати логічне мислення, слухову і зорову пам’ять, увагу, комунікативну компетентність; виховувати інтерес до вивчення рідної літератури.

 

Тип заходу: перевірка знань, умінь та навичок


Обладнання:
картки з уривками, мультимедійний проектор, комп’ютер.

                                                                                    Епіграф:

                                                                                                                        Без пристрасті до книжки людині

                                                                                                                              недоступна культура сучасного світу,

інтелектуальне та емоційне вдосконалення.

В.О. Сухомлинський 

Перебіг турніру

Вступне слово вчителя.

Шановні п’ятикласники! Я рада вітати вас на Турнірі знавців української літератури!

У змаганнях братимуть участь дві команди, які повинні продемонструвати нам свої знання з літератури, довести свою першість та здобути право називатися знавцями української літератури.

Представлення журі.

Перед початком гри дозвольте представити вам членів журі, які визначать переможця турніру.

1.Конкурс «Візитка»

Учні представляють свою команду, оголошують її назву, девіз, емблему.

Конкурс оцінюється за 12 бальною системою.

2.Конкурс «Далі - далі»

Завдання: за 1 хвилину дати якомога більше правильних відповідей.

Кожна правильна відповідь – 1 бал.

Запитання для першої команди

1.Як ще називають усну народну творчість?(Фольклор)

2.Зіставлення двох предметів чи явищ за спільними ознаками.(Порівняння)

3.Закінчить прислів’я: «Без труда…»(Нема плода)

4.Хто автор цих поетичних рядків та яка його назва:

За сонцем хмаронька пливе,

Червоні поли розстилає

І сонце спатоньки зове

У синє море: покриває…(Т.Шевченко «За сонцем хмаронька пливе»)

5.Співзвучне закінчення рядків.(Рима)

6.Що значить вислів «жити, з правдою не розминаючись»? (Жити чесно)

7.На які три групи поділяються казки? (Про тварин, героїко-фантастичні, побутові)

8.Що таке ідея твору? (Те головне, що хотів сказати автор)

9.Кого з українських письменників називають Кобзарем? (Т.Шевченка)

10.Як називається цей художній засіб: «Розстелилось поле, вкрите снігом, мов білою скатертиною»? (Порівняння)

11.Якого кольору був фарбований лис?(Синього)

12.Стислий і влучний народний вислів з висновком повчального характеру.(Прислів’я)

Запитання для другої команди

1.Людина, яка пише художні твори? (Письменник)

2.Усне народне оповідання, що розповідає про вигадані або фантастичні події.(Казка)

3.Закінчіть прислів’я: «Праця чоловіка годує, а лінь...»(лінь марнує)

4.Хто автор цих поетичних рядків та яка його назва:

Поклала мати коло хати

Маленьких діточок своїх;

Сама заснула коло їх…(Т.Шевченко «Садок вишневий коло хати»

5.Що таке портрет?(Опис людини)

6.Як називають казки, складені письменником? (Літературні)

7.Що таке тема твору?(Те про, що розповідається у творі)

8.Що таке епітет?(Художнє означення)

9.Як називається цей художній засіб: «Люблять люди…і свій духмяний хліб ясний, і рідне слово красне»?(Епітет)

10.Зображення в художньому творі картин природи. (Пейзаж)

11.Як звали фарбованого лиса?(Микита)

12.Невеликий за розміром твір, в якому в прихованій формі описується предмет чи явище. (Загадка)

Рекламна пауза

Хочеш дізнатись чимало нового?

Вивчити вірша, з англійської слово?

Вчасно урок підготуй, не забудь –

Це найлегший до знань твоїх путь!

Виконуй домашні завдання, отримуй високі оцінки

– і задоволення від навчання гарантовано!

3.Конкурс «Відгадай загадку»

Завдання: : протягом 5 секунд команда знаходить відповідь, яка оцінюється одним балом.

Загадки для першої команди:

1. Стоїть корито,
Повне води налите.
(Озеро)
2. Він скрізь: у полі і в саду,
Лиш в дім не попаде.
І я тоді лиш з дому йду,
Коли вже він не йде.
(Дощ)
3.У лісі зростав,
У столяра побував,
В кімнаті оселився,
Полотном укрився.
(Стіл)


4. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. (Книга). 
5. Чорний Іванчик, дерев'яна сорочка, де носом поведе, замітку кладе. (Олівець). 
6. Що іде, не рухаючись із місця? (Час). 


Загадки для другої команди:

1. До дітей на кожне свято
Просять в гості завітати,
Бо солодкий і смачний.
Здогадались: хто такий?
(Торт)
2. Книжечки маленькі,
Аркуші біленькі.
В них ми вчимося писати,
І складати, й віднімати.
(Зошит)
3. Він жовтенький і сипучий,
У дворі лежить у кучі.
Якщо хочеш – можеш брати
І фортецю будувати.
Тільки воду мусиш мати.
(Пісок)

4. Мовчить, а сто дурнів навчить (Книга). 
5. Не вмію читати, а весь вік пишу (Перо і чорнило). 
6. Біжить, біжить, не оглядається (Час).

4.Конкурс «Впізнай героя твору»

Завдання: командам зачитується портретна з твору – потрібно першим відгадати персонажа.

Кожна правильна відповідь – 1 бал.

1. «…одну ногу вбула в драний черевик, а друга боса. Тоді піймала горобця. Взяла гринджоли, запрягла в них цапа. От узяла зайця під руку, одну ногу поставилана санчата, а другою по шляху ступає…(Мудра дівчина).

2. «Якийсь дивний і страшний звір, синій-синій, з препоганим запахом, покритий не то лускою, не то їжаковими колючками, а хвіст у нього – не хвіст, а щось таке величезне, а важке, мов довбня, і також колюче.» (Лис Микита).

3. «Він приходив кожний вечір –

     Хай чи дощ іде, чи сніг –

     До голодної малечі

     І усім приносив сміх.» (Дядько Лоскотон).

4. «З густого листя висунулася голова. Її прикрашав шкіряний капелюшок з півнячою пір’їною збоку…Ніс набік скривлений, губи перекошені. Навіть ямочка на підборідді не на своєму місці, а майже біля вуха» (Недоладько).

5. «А найменший - щось страшне!

Вже з трьох літ боров мене!

…А сердитий!..Тільки слово –

І скипів, і вже готово!

Що підвернеться під руку,

Все потрощить, як макуху!» (Микита Кожум’яка)

6. «…Раптом ні з того ні з сього загуділа на всю долину…Гуділа й гуділа. Тато з головою пірнув під капот. Нарешті гудіння пр ипинилося, але він продовжував копатися…» (Машка)

7. «До Тронної зали зайшов чоловічок, якого вона колись не домалювала у своєму альбомі! Тоді вона стерла йому обличчя гумкою, бо воно здалося їй жорстоким і злим. А інше так і не намалювала…» (Перший Недорадник).

8. «…А бур’яни неходимі…Залізе – до вечора не вибереться…І мандрує мала людина по світу з ранку до вечора, дива всякі на ньому споглядає, розуму набирається. Вийде з бур’янів на поле як Камелюк із лісу…» (Тарас Шевченко)

9. «Так хотілося йому

Царським затем стати,

Що ні разу в ту зиму

Не лягав і спати.

Все ходив, усе він слухав

І нарешті все рознюхав» (Капітан Макака).

10.«Кругленький, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких тонув мало не по пояс…Він, мабуть, також був здивований, що оцей могутній звір лежить на землі…Тримав у руці рушницю, але з таким виглядом ніби збирався від когось захищатись». (Дядько Шпичак)

Рекламна пауза

Коли ви їсте борщ або суп, ваш шлунок наповнений слабо.

Жуйте сало з часником, і тоді ви відчуєте, що наїлись.

Натурпродукти. Ваше здоров’я і довголіття.

5. «Конкурс капітанів»
Завдання: необхідно продовжити прислів'я.

Кожна правильна відповідь – 1 бал.

Запитання капітанові першої команди 
1. Хліб наснажує тіло, а книга ... (розум). 
2. Книгу читай, розуму …(набирай). 
3. Кому книга — розвага, а кому ... (навчання). 

4.В домі без книги, якбез … (вікон, темно).

5.Людина без книги, як риба без … (води).


Запитання капітанові другої команди 
1. Будеш книги читати, будеш все … (знати).
2. Книга корисна, коли її … (читати). 
3. Хто книгу читає, в того розум … (прибавляє).

4.Дім без книги – деньбез … (сонця).

5. Гарна книга научить, а погана … (намучить).

6.Конкурс «Театральна імпровізація».

Завдання: кожній команді дається уривок з певного твору, а учні повинні інсценізувати його.Час на підготовку до 10 хв. Максимальна кількість балів – 12 б.

А поки команди готуються проводиться конкурс з глядачами.

Загадки-запитання, загадки-жарти для болільників.
1. Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи). 
2. На небі одно, на землі нема, у баби двоє, у дівки нема. (Літера „Б"). 
3. Коли дурень розумний? (Коли мовчить). 
4. Що в хаті щодня цілують? (Чашку). 
5. Що це за гість, що сам себе їсть? (Свічка). 
6. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві). 
7. У якому місяці люди найменше хліба їдять? (У лютому). 
8. Що в людині найбистріше? (Думка). 
9. Що за трава, що й сліпий знає? (Кропива.) 
10. На що борошно в млині падає? (На купку). 
11. Що посеред землі стоїть? (Літера „М"). 
12. Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів? (Три).

Підведення підсумків змагання. Заключне слово вчителя.

Конспект уроку Таблиця множення числа 5 і ділення на 5. Спрощення виразів й обчислення їх значення. Задачі на знаходження частини від числа. Шумак Н.Г.

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

3-А клас                                                                                 Шумак Н.Г.

 

Урок 23                       МАТЕМАТИКА                                 01.10.2020 р.

Таблиця множення числа 5 і ділення на 5. Спрощення виразів й обчислення їх значення. Задачі на знаходження частини від числа.

                                                                                                                                                 № 213 – 224

Мета: вчити застосовувати знання учнів про табличку множення і ділення на 5 на практиці; спрощувати вирази і обчислювати їх значення; розв¢язувати задачі на знаходження частини від числа; розвивати логічне мислення учнів шляхом формування прийомів розумових дій; виховувати доброзичливість, уважність, самостійність, інтерес до математики; створити мотивацію до подальшого вивчення предмета.

Обладнання: мультимедійний комплект, LEGO, відповіді для роботи з LEGO.

Хід уроку

І. ОК (організація класу)

Слайд 2. Створення позитивного психологічного клімату класу.

Слайд 3. Перевірка домашнього завдання.

№ 211- *Як ви знаходили четверту частину від числа?

             *Чому дорівнює четверта частина від числа 4?

№ 212- *Як ви дізналися, скільки саджанців купили?

             *   А посадили?

             *Прочитайте відповідь задачі.

- Що ми вивчили на минулому уроці?

 

ІІ. АОЗ (актуалізація опорних знань)

-         Робота в парах – 1 в. розказує таблицю множення на 4;

-                                      2 в. розказує таблицю ділення на 4;

-         Музична таблиця множення – 4(з екрана звучить під музику приклад на множення на 4, а діти співають відповідь)

Усний рахунок – перевірка таблиці множення і ділення за допомогою LEGO

-         4 х 4                          32 : 4

-         9 х 4                           24 : 4

-         7 х 4                           четверта частина від числа 20

6 16 8
36 5 28

(На дошці прикріплена кольорова таблиця з цифрами. Вчитель називає приклад, а діти за допомогою LEGO показують відповідь).

ІІІ. МНД (мотивація навчальної діяльності і оголошення теми і мети уроку)

Слайд 1.

ІV. Робота над темою уроку

  1. 1.Хвилинка каліграфії.

Слайд 5. Повторюємо, як правильно писати цифру 5, оскільки сьогодні будемо вивчати таблицю множення числа 5 і ділення на 5.

  1. 2.Підготовча робота

а) Спрости вирази та обчисли їх значення - № 213

(усно з поясненням, потім письмово у зошитах)

Слайд 6 – перевірка

б) Обчисли добутки. Склади рівності за зразком - № 214

(1ст. – пояснити, 2, 3ст. – з коментуванням, 4 і 5ст. – самостійно)

Слайд 8. – перевірка – ЗНАЙТИ ПОМИЛКУ НА ЕКРАНІ

 

Слайд 17. Гімнастика для очей.

 

  1. 3.ВНМ (вивчення нового матеріалу)

Слайд 10. Робота в підручнику ст. 35 215 (усно)

Слайд 11. Поясни як утворилися таблиці множення числа 5 і ділення на 5 –

№ 216.

Слайд 12. Поясни за якою властивістю укладено таблицю ділення.

(прочитати таблицю ділення, підказка на перший час – під дошкою)

  1. 4.Закріплення нового матеріалу

№ 217 – письмово - збільш у 5 разів кожне число.

-         Що означає збільшити у декілька разів?

Слайд 13. Перевірте, чи немає на екрані помилки

Слайд 14. Прочитай частини. Що означає п¢ята частина числа?

№ 218 – письмово

Слайд 15. Перевірка

№ 219  - робота з іменованими числами - усно

Слайд 16. Перевірка

           № 220 - самостійна робота

Слайд 18. Перевірка

Слайд 23. Фізкультхвилинка.

№ 221 – розв’яжіть задачу - усно

Слайд 19.

Слайд 20. Перевірка

№ 222 - розв¢яжіть задачу

Слайд 21. Умова

     Підручник – *прочитати умову

-                          *прочитати запитання

-                          *аналіз задачі

-                          *письмове розв’язування

-                          *вираз

Слайд 22. Перевірка

Слайд 24. Робота з геометричним матеріалом.

-         Яка частина кожної фігури зафарбована?

V.Домашнє завдання

Слайд 26. № 223, 224.

VI.Підсумок

-         Що ми вивчали нового на уроці?

-         Для чого нам це потрібно? Де ми зможемо застосувати ці знання?

-         Що найбільше сподобалось?

VII.Рефлексія

Давайте утворимо дерево зростання за допомогою LEGO.

(Діти за допомогою 3 кольорів показують: дуже сподобалось, сподобалось, не сподобалось і пояснюють)

Конспект уроку Написання чоловічих і жіночих імен по батькові, прізвищ. Демешко К.С.

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

Урок 38, 10-А клас, українська мова

Тема. Написання чоловічих і жіночих імен по батькові, прізвищ.

Мета: поглибити знання учнів про творення та правопис чоловічих і жіночих імен по батькові, прізвищ; вдосконалювати правописні вміння здобувачів освіти; розвивати логічне мислення, увагу, комунікативні навички; формувати інтерес до лінгвістичних явищ.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Обладнання:таблиця «Відмінювання імен по батькові», картки для індивідуальної роботи, таблиця для заповнення «Морфологічний розбір іменників».

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. 1.Перевірка домашнього завдання
  2. Словниковий диктант із завданням

Запишіть слова та сполучення слів під диктовку, поясніть орфограми. Зробіть фонетичний розбір останнього слова

Авіамоторобудування, водогрязелікування, біло-чорно-вишневі смуги, часопис «Березіль», криголам «Арктика», шестисотий «Мерседес», телепередача «Говорить Україна», воєнно-морська база США Перл-Харбор, Національний університет «Києво-Могилянська академія», член-кореспондент газети «Чернігівський вісник», Сергіїв журнал «Скарби літератури», учитель-методист Чайкинського НВК, викладач кафедри гуманітарних наук СумДУ, Генеральний секретар ООН, Республіканське виробниче об’єднання «Поліграфкнига», завод «Транссигнал», мало-помалу, з роду в рід, опівночі, дипкур’єр, хтозна перед ким, мецо-сопрано, сорокап’ятирічний генерал-майор, псевдо-Нерон, Чорнобильська АЕС, видроока економша, суперавіалайнер.

  1. III. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ УРОКУ
  • Визначити тему уроку зможемо відгадавши його загадку:
  • А відгадайте-но: що я таке?
  • Всі хочуть, як народиться дитина,
  • Щоб я було красиве і дзвінке,
  • Бо носить все життя мене людина.
  • А як ви думаєте, що ми будемо вивчати про імена?

Отож, запишімо тему уроку: Написання чоловічих і жіночих імен по батькові, прізвищ (слайд 1,2)

  1. IV. Мотивація навчальної діяльності

Проблемне питання

  • Навіщо ж вивчати цю тему?
  • Чи є вона, на вашу думку, важливою?
  • Коли у своєму житті ви зможете використати знання, здобуті на цьому уроці? (слайд 3)

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО

  1. 1.Лінгвістичне спостереження

Що ж ім’я по батькові означає? Звідки воно береться?

Проаналізуйте, від яких імен та яким чином утворилися дані імена по батькові та зробіть висновки.   (слайд 4) 

Степанович ← Степан    

Якович ← Яків    

Артемівна ← Артем

Олексійович ← Олексій    

Ілліч ← Ілля  

Валеріївна ← Валерій

Коментар учителя (слайд 5,6,7)

Чоловічі імена по батькові творять додаванням до основ власних імен суфікса -ович-: Михайло — Михайлович, Василь — Васильович, Юрій — Юрійович, Георгій — Георгійович, Ігор — Ігорович.

Кілька чоловічих імен по батькові творяться за допомогою суфікса -ич: Лука — Лукич, Сава — Савич, Кузьма — Кузьмич, Хома — Хомич, Яків — Якович, Ілля — Ілліч. Як виняток, в імені Григорій при творенні імені по батькові випадає ій — Григорович, а до основи імені Микола додається ай — Миколайович.

Жіночі імена по батькові творяться додаванням до основ власних імен суфікса -івн(а): Михайло — Михайлівна, Юрій — Юріївна (Юрій+івна), Георгій — Георгіївна, Ілля — Іллівна.

З відхиленням від цього правила творяться лише такі імена по батькові: Яків — Яківна, Григорій — Григорівна, Микола — Миколаївна (І. Ющук).

2. Розгляньте таблицю «Відмінювання імен по батькові». Зробіть висновок, за яким принципом відмінюються чоловічі та жіночі імена по батькові.

Відмінювання імен по батькові

Відмінки Чоловіче ім’я по батькові Жіноче ім’я по батькові
Н. Григорович Григорівна
Р. Григоровича Григорівни
Д. Григоровичеві, -у Григорівні
З. Григоровича Григорівну
О. Григоровичем Григорівною
М. (при) Григоровичеві, -у (при) Григорівні
Кл. ф. Григоровичу Григорівно

Коментар учителя. Імена по батькові відмінюються, як іменники певної відміни і групи: чоловічі — як іменники ІІ відміни мішаної групи; жіночі — як іменники І відміни твердої групи (І. Ющук).

VI. Виконання практичних завдань

  1. 1.Творче конструювання

Від поданих імен утворіть чоловічі та жіночі імена по батькові. Поясніть їх правопис, позначте суфікси

Роман, Борис, Тарас, Олексій, Аркадій, Макар, Вадим, Святослав, Руслан, Віталій, Роман, Сергій, Богдан, Матвій, Гаврило, Дем’ян, Вілен, Лук’ян, Силантій, Корній, Марат.

  1. 2.Спостереження над мовою

Прочитайте по батькові. Чи всі вони утворені правильно? Утворіть та запишіть жіночі імена по батькові

Вікторович, Антонович, Федорович, Макарович, Дорошович, Лазарович, Васильович, Юрійович, Анатольович, Йонович, Минович, Силович, Євгенійович, Григорійович.

Довідка: існують форми Анатольович (від Анатоль) і Анатолійович (від Анатолій), Йонович (Йона), Минович (Мина), Силович (Сила), Євгенійович (Євгеній), Євгенович (Євген).

Жіночі імена по батькові: Анатолівна, Анатоліївна, Йонівна, Минівна, Силівна, Євгеніївна і Євгенівна.

Як виняток, при творенні імені по батькові від Григорій відпадає -ій:Григорович, Григорівна.

  1. 3.Орфографічний практикум (слайд 8)

Знайдіть помилки в іменах, іменах по батькові, прізвищах, виправте їх. Запишіть правильні варіанти власних назв.

Сергій Андрієвич Дьяченко, Ігор Іванович Бурьян, Іна Семенівна Харьківська, Ольга Григоріївна Петрук, Ольга Євгеніївна Данкеєва, Нікіта Вікторович Твєрдохлєб.

  1. 4.Робота з підручником

Вправа 85 (усно)

5.Гра «Ланцюжок» (слайд 9)

Для утворення імен по батькові нам необхідні чоловічі імена.

Пропоную зібрати їх у ході гри «Ланцюжок».  

Початкове ім’я - Остап. Кожне наступне починається тією літерою, якою закінчується попереднє. (Підбираємо ще 5 імен)

Від імен утворіть чоловічі та жіночі імена по батькові і запишіть у зошити. 

 

VII. Підсумок уроку

Виконання тестів онлайн за посиланням (підготовка до ЗНО) Тренувальні тести (svitslova.com)

 

V. Домашнє завдання

1. Для всіх: слайд 10, вправа 89

2. Випереджальне завдання (5 учням):

Опрацюйте правила написання та прізвищ і похідних від них прикметників. Випишіть власні назви, написання яких для вас є важким (у написанні яких ви могли б допустити помилки).

(до речі, за новим правописом закінчення -ой залишили тільки в прізвищі Толстой, решта має закінчення -ий – Сєдий, Польовий, Донський)
3. Апостроф пишеться після губних, задньоязикових і р перед я, ю, е, ї – Аляб'єв, Ареф'ев, Водоп'янов, В'яльцева, Григор'єв, Захар'їн, Лук'янов, Прокоф'єв, Рум'янцев, Юр'єв.. Перед йо апостроф не пишеться – Воробйов, Соловйов.
4. Коли я, ю означають сполучення пом'якшеного приголосного з а, у, то апостроф перед ними не пишеться – Бядуля, Пясецький, Рюмін.
5. Знак м'якшення (ь) пишеться в прізвищах після м'яких приголосних д, т, з, с, ц, л, н перед я, ю, є, ї – Дьяконов, Панкратьєв, Третьяков, Полозьєв, Саласьєв, Ульянов, Ільюшин, Ананьїн.