Грайтесь так, щоб усім було весело. В. Сухомлинський «Про що думала Марійка».
Тема: Грайтесь так, щоб усім було весело. В. Сухомлинський «Про що думала
Марійка».
Мета: удосконалювати техніку свідомого виразного читання прозових творів;
вчити переказувати близько до тексту, знаходити в тексті зміну
душевного стану героя, формулювати оцінні судження; збагачувати
словниковий запас учнів; виховувати бажання співчувати друзям та
радіти за них.
Обладнання: таблиці
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація початку уроку
Вже дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
То ж і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо!
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка д/з
Робота в парах
Гра «Обличчям до обличчя»
2. Мовленнєва розминка
1. Робота над чистомовкою
Ра-ра-ра — у дворі весела гра.
Ру-ру-ру — ми продовжуємо гру.
Ло-ло-ло — все навкруг розцвіло.
Лі-лі-лі — кури ходять по землі.
2. Читайте, думайте, доповнюйте!
Росте — дерево, дитина,. (кущ, квітка, саджанець).
Пливе — пароплав, човен,. (качка, хмара,риба, пліт, кит).
Висить — рушник, картина,. (портрет, павутиння, лампочка, яблуко).
Хрумтить — морква, огірок,. (цукор, капуста, сухар).
Дзижчить — комар, муха,. (оса, бджола, джміль).
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми продовжимо працювати з новим «Оповідання про світ дитинства» і знайомитись з творчістю В.О. Сухомлинського.
Що ж таке оповідання? Чим оповідання відрізняється від вірша?
— Оповідання — це розповідний, прозовий твір, у якому розповідається, оповідається про різні події, вчинки з життя людей, тварин. На відміну від віршів, слова в оповіданні не римуються.
Що з минулого уроку, ви запам’ятали про життя і творчість В.Сухомлинського?
1. Біографічна довідка
— Василь Олександрович Сухомлинський — видатний український педагог, письменник і публіцист.
Народився 28 вересня 1918 р. в селі Василівка Онуфріївського району Кіровоградської області ) у незаможній селянській родині. Батько столяр. Мати —вела домашнє господарство, ткала полотно, фарбувала його і шила одяг не лише для своєї сім'ї, а й односельцям. Гарно вишивала. Багато уваги приділяла вихованню дітей: Івана, Василя, Сергія, Меланії. Вчила добра, чесності, людяності. Довгими зимовими вечорами за прядивом чи шитвом розповідала дітям казки, цікаві історії, читала книжки.
У 1926-1933 рр. В. О. Сухомлинський навчався у Василівській семирічній школі, де був одним з кращих учнів. Вчився добре, старанно, любив читати, гарно малював. Щоб зібрати гроші на книги, фарби, зошити, разом з однолітками та братами ходив на Новий рік посівати та щедрувати, а літом працював у колгоспі. У дитячому садку, який діяв у колгоспі на період літніх канікул, йому доручали бути помічником вихователя. Він доглядав малюків, розповідав їм казки, читав книжки, проводив веселі ігри. Тому і вибір професії був не випадковий. Багато років був директором і вчителем Павлиської школи.
2. Фізкультхвилинка
3. Робота над лічилкою
Я жмурюсь, заплющу очі,
Всі ховайтесь, хто де хоче!
Вмить розбіглась дітвора — йти шукать мені пора.
Більш не буду я чекать:
Раз, два, три — іду шукать.
Раз — за Петра.
Два — за Дмитра.
Три — за Тетянку.
Чотири — за Оксанку.
Я усіх уже знайшов,
Сам ховатися пішов.
В.Гринько
— Яка гра згадується у лічилці?
— Сьогодні ми прочитаємо оповідання про те, як діти грали у цю чудову гру.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Опрацювання оповідання Василя Сухомлинського «Про що думала Марійка»
1)Робота над заголовком оповідання.
— Прочитайте заголовок. Пофантазуйте! Про що може думати дівчинка під час гри?
Вправа «Мікрофон»
Учні по черзі висловлюють свої припущення.
2) Читання оповідання вчителем.
— Чи справдилися ваші припущення?
— Про що насправді думала Марійка?
3) Читання тексту учнями. Гра «Квіточка».
Читає учень, на парту якого впала квіточка.
— Який настрій був у Марійки в кінці оповідання?
4) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
— Хто грався у піжмурки?
— Прочитайте опис гри.
— Де заховалася Марійка?
— Хто шукав дітей?
— Що робили діти, коли їх знаходили?
— Чому сумувала Марійка? Прочитайте, про що вона думала?
— Чи справді Микола не шукав Марійку? Прочитайте.
— Де поділися сумні думки дівчинки?
— Із чим порівнює автор думки Марійки?
6) Вправи для розвитку техніки читання.
Гра «Слідопити»
Учитель читає початок речення, решта учнів мають відшукати його кінцівку і прочитати.
Гра «Хто що робить?» (запис на дошці)
Лариса злетіли, полетіли
Птахи шукає, знайшов
Миколка скрикнула, засміялася,побігла
Петрик заховалася
Марійка скрикнув, засміявся, побіг
Робота в групах.
— Знайдіть у тексті по п’ять слів:
1-ша група — назв предметів;
2-га група — назв ознак предмета;
3-тя група — назв дій предмета.
7) Розвиток мовлення.
— Чи знайомі вам почуття, які переживала Марійка?
— Якою ви собі уявляєте Марійку? Скільки їй років?
8) Робота в парах
Дайте відповіді на запитання (тести)
V. Підсумок уроку
— Чи сподобався вам урок?
— Коли ви співчували Марійці?
— Коли раділи за неї?
— Чого нас учить це оповідання?