Урок з природознавства на тему "Риби"

Posted in Статті до розділу методична скарбничка

Урок з природознавства: Риби

Мета : познайомити учнів з різноманітністю риб, особливостями будови; розвивати пізнавальну активність учнів, спостережливість, увагу; виховувати почуття відповідальності і бережного відношення до світу природи, розуміння своєї значимості у вирішення екологічної проблеми.
Обладнання: підручник, презентація, індивідуальні картки.

Хід уроку

І. Організація класу

II. Актуалізація опорних знань

1.Бесіда

- Який розділ розпочали вивчати на попередніх уроках?

- Доведіть, що тварини належать до живої природи.

— Назвіть істотні ознаки комах.

— Які частини тіла є в комах?

— Якою їжею живляться комахи?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ і МЕТИ УРОКУ

-         Уважно роздивіться картинку, можливо вас щось здивувало? (гриби зайві)

-         А чому вони опинились на морському дні? (Бо це ребус)

-         Правильно. І якщо ви його розгадаєте ви дізнаєтесь тему сьогоднішнього уроку.

-         Отже тема сьогоднішнього уроку «Риби»

-         Сьогодні ми вирушаємо у підводну експедицію на ботискафі. Для спостереження за рибами, вивчення їх будови та визначення характерних ознак.

-         А що ви очікуєте від уроку?

-         Вирушаємо…. (Відео про підводний світ)

ІV Вивчення нового матеріалу

-         Ви зустріли морських жителів, а чи всі вони є рибами? Щоб точніше відповісти на це запитання треба ознайомитися з будовою риби.

(Будова риби)

-         Тіло риби вкрите лускою

-         Риба має хвостовий плавець

-         Голову, на якій розташовані зябра, вкриті зябровою кришкою

-         Спинний плавець

-         Та бічні плавці

-         А за що відповідає кожна ця частина тіла риби?

-         Характерні ознаки

-         Зябра, які розташовані на голові під зябровою кришкою, служать для дихання. А хто знає, який орган відповідає у людини за дихання? Легені

-         Хвостовий плавець слугує рибі кермом, щоб коли вона пливе могла повертати.

-         Як я вже сказала тіло риби вкрите лускою, вона росте протягом усього її життя, якщо їжі достатньо – луска росте швидко, якщо ні , ріст сповільнюється. Так на лусці утворюються річні кільця, по них можна підрахувати вік риби.

-         Бічні плавці утримують рибу на воді, врівноважують тіло риби, що вона не потанула.

-         Де можуть жити риби? ( слайд прісноводні-море-акваріум)

-         Якщо рибка живе у ставку, річці, озері її називають прісноводна або річна (карась, щука, сом, карп)

-         Якщо рибка живе в морі – це морські риби (комбала, акула, скат, риба-меч)

-         Риба, яка живе в акваріумі – акваріумна рибка(золота рибка, гуппі, меченосець, телескоп)

-         Ви роздивилися сьогодні багато рибок, всі вони різні за формою, розміром, кольором. Як вважаєте, від чого залежить форма риби? Так від способу життя.

-         Якщо риба живе на самому дні, її тіло сплюснуте, якщо в товщі води-тіло видовжене (слайд морське дно)

-         Також назва риби, досить часто відповідає їх зовнішності (цікаві риби)

-         Рухаються риби зграйками або поодиноко (слайд)

-         У кого є вдома акваріум? Чи усіх рибок можна тримати в одному акваріумі. Ні. Бо одні рибки можуть зїсти інших. Так, таких риб називають тваринноїдні або хижі(щука, акула, сом, судак) слайд

-         А риби, які харчуються тільки рослинами називаються рослинноїдні (чевнонопірка, товстолоб) лайд

-         Є риби, як рослинноїдні так і тваринноїдні – всеїдні (карась, платва, карп)

-         Як багато ви сьогодні дізналися про риб. А яке значення мають риби?

-         Поїдаючи рослини, тим самим вони очищують морське дно, також вони є кормом для риб і людей.

-         Ви трохи втомились тому пропоную вам трохи відпочити

-         Фізкультхвилинка

-         Відпочили, а тепер перевіримо , наскільки ви уважні були під час уроку

-         V Узагальнення матеріалу

-         1. Підписати з яких частин складається риба

-         2.Назвати прісноводних, морських та акваріумних рибок

-         3. Відгадати кросворд

-         Хвилинка-цікавинка

-         4. Китова акула

-         5. Сама маленька риба-

-         VI.Підсумок уроку

-         Звичайно це тільки частина інформації, яку ви довідалися про риб, якщо ви зацікавились, то можна ознайомитися про топ самих гарних риб, риби, які занесені до Червоної книги, риби-лікарі. Всю цю цікаву інформацію ви можете знайти в бібліотеці або в интернеті.

-         Чи сподобався урок?

-         Що саме сподобалось?

-         Дякуємо за урок!!