Урок з природознавства на тему "Риби"
Урок з природознавства: Риби
Мета : познайомити учнів з різноманітністю риб, особливостями будови; розвивати пізнавальну активність учнів, спостережливість, увагу; виховувати почуття відповідальності і бережного відношення до світу природи, розуміння своєї значимості у вирішення екологічної проблеми.
Обладнання: підручник, презентація, індивідуальні картки.
Хід уроку
І. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань
1.Бесіда
- Який розділ розпочали вивчати на попередніх уроках?
- Доведіть, що тварини належать до живої природи.
— Назвіть істотні ознаки комах.
— Які частини тіла є в комах?
— Якою їжею живляться комахи?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ і МЕТИ УРОКУ
- Уважно роздивіться картинку, можливо вас щось здивувало? (гриби зайві)
- А чому вони опинились на морському дні? (Бо це ребус)
- Правильно. І якщо ви його розгадаєте ви дізнаєтесь тему сьогоднішнього уроку.
- Отже тема сьогоднішнього уроку «Риби»
- Сьогодні ми вирушаємо у підводну експедицію на ботискафі. Для спостереження за рибами, вивчення їх будови та визначення характерних ознак.
- А що ви очікуєте від уроку?
- Вирушаємо…. (Відео про підводний світ)
ІV Вивчення нового матеріалу
- Ви зустріли морських жителів, а чи всі вони є рибами? Щоб точніше відповісти на це запитання треба ознайомитися з будовою риби.
(Будова риби)
- Тіло риби вкрите лускою
- Риба має хвостовий плавець
- Голову, на якій розташовані зябра, вкриті зябровою кришкою
- Спинний плавець
- Та бічні плавці
- А за що відповідає кожна ця частина тіла риби?
- Характерні ознаки
- Зябра, які розташовані на голові під зябровою кришкою, служать для дихання. А хто знає, який орган відповідає у людини за дихання? Легені
- Хвостовий плавець слугує рибі кермом, щоб коли вона пливе могла повертати.
- Як я вже сказала тіло риби вкрите лускою, вона росте протягом усього її життя, якщо їжі достатньо – луска росте швидко, якщо ні , ріст сповільнюється. Так на лусці утворюються річні кільця, по них можна підрахувати вік риби.
- Бічні плавці утримують рибу на воді, врівноважують тіло риби, що вона не потанула.
- Де можуть жити риби? ( слайд прісноводні-море-акваріум)
- Якщо рибка живе у ставку, річці, озері її називають прісноводна або річна (карась, щука, сом, карп)
- Якщо рибка живе в морі – це морські риби (комбала, акула, скат, риба-меч)
- Риба, яка живе в акваріумі – акваріумна рибка(золота рибка, гуппі, меченосець, телескоп)
- Ви роздивилися сьогодні багато рибок, всі вони різні за формою, розміром, кольором. Як вважаєте, від чого залежить форма риби? Так від способу життя.
- Якщо риба живе на самому дні, її тіло сплюснуте, якщо в товщі води-тіло видовжене (слайд морське дно)
- Також назва риби, досить часто відповідає їх зовнішності (цікаві риби)
- Рухаються риби зграйками або поодиноко (слайд)
- У кого є вдома акваріум? Чи усіх рибок можна тримати в одному акваріумі. Ні. Бо одні рибки можуть зїсти інших. Так, таких риб називають тваринноїдні або хижі(щука, акула, сом, судак) слайд
- А риби, які харчуються тільки рослинами називаються рослинноїдні (чевнонопірка, товстолоб) лайд
- Є риби, як рослинноїдні так і тваринноїдні – всеїдні (карась, платва, карп)
- Як багато ви сьогодні дізналися про риб. А яке значення мають риби?
- Поїдаючи рослини, тим самим вони очищують морське дно, також вони є кормом для риб і людей.
- Ви трохи втомились тому пропоную вам трохи відпочити
- Фізкультхвилинка
- Відпочили, а тепер перевіримо , наскільки ви уважні були під час уроку
- V Узагальнення матеріалу
- 1. Підписати з яких частин складається риба
- 2.Назвати прісноводних, морських та акваріумних рибок
- 3. Відгадати кросворд
- Хвилинка-цікавинка
- 4. Китова акула
- 5. Сама маленька риба-
- VI.Підсумок уроку
- Звичайно це тільки частина інформації, яку ви довідалися про риб, якщо ви зацікавились, то можна ознайомитися про топ самих гарних риб, риби, які занесені до Червоної книги, риби-лікарі. Всю цю цікаву інформацію ви можете знайти в бібліотеці або в интернеті.
- Чи сподобався урок?
- Що саме сподобалось?
- Дякуємо за урок!!