Аналіз роботи МО вчителів початкових класів за 2023-2024 н.р.
Аналіз роботи МО вчителів початкових класів за 2023-2024 н.р.
Сучасна школа в умовах модернізації освіти потребує «нового» типу вчителя, який творчо думає, володіє сучасними методами і технологіями освіти, прийомами психолого-педагогічної діагностики, способами самостійного конструювання педагогічного процесу в умовах конкретної практичної діяльності, умінням прогнозувати свій кінцевий результат. Педагогічний колектив ШМО вчителів початкових класів – це група однодумців, кожен з яких зберігає кращі педагогічні традиції і в той же час реалізує інноваційні напрями своєї діяльності, прагнучи до творчості, пошуку нових підходів до навчання та виховання молодших школярів.
КЗ «Академічна гімназія» Кропивницької міської ради другий рік працює над новою методичною проблемою: «Створення інноваційного освітнього простору на основі педагогіки партнерства та принципу дитиноцентризму», методична проблема МО, визначена на наступні 5 років «Сприяння розвитку та формуванню творчої особистості в умовах НУШ через застосування інноваційних освітніх технологій».
Основними завданнями методичної роботи є:
1. Удосконалення технологій проведення сучасного уроку, організаціїосвітньої діяльності здобувачів освіти в умовах НУШ, з метою забезпечення найбільш високих результатів у реалізації і в досягненні нових освітніх цілей.
2. Створення умов для розвитку навчально-дослідницької діяльності, STEMосвітиздобувачів освіти, підвищення рівня мотивації їх до навчання.
3. Активізація роботи педагогів, щодо постійного розвитку професійних компетентностей, удосконалення й поширення власного педагогічного досвіду.
Форми, методи, прийоми роботи, науковий підхід в організації ШМО були:
1) проведення нетрадиційних форм засідань;
2) здійснення моніторингів викладання предметів;
3) підготовка і проведення предметних тижнів та тижнів STEM;
4) робота вчителів над проблемними питаннями самоосвіти;
5) організація та проведення компетентнісних відкритих уроків;
6) аналіз досвіду участі молодших здобувачів освіти в олімпіадах, інтелектуальних та творчих конкурсах;
7) забезпечення рівних умов доступу обдарованих та учнів з особливими освітніми потребами до саморозвитку й спрямовування їх на результат.
Протягом року вчителі ШМО кафедри початкових класів проводили цілеспрямовану роботу з реалізації завдань по удосконаленню фахової майстерності та готовності до запровадження в освітній процес стандартів нового покоління:
1. Впровадження сучасних технологій, спрямованих на розвиток ключових компетенцій молодших школярів.
2. В організації освітнього процесу орієнтація на особистісно-орієнтований та діяльнісний підхід з пріоритетом на збереження здоров'я учнів.
3. Продовжили роботу з реалізації наступності між початковою школою та дошкільним навчальним закладом, забезпечення наступності при переході дитини з початкової в середню ланку школи.
4. Забезпечували розвиток в учнів самостійного критичного та креативного мислення, навичок інтерактивного здобування знань.
5. Продовжили систематизувати банк педагогічних ідей, поповнювали його матеріалами щодо впровадження в освітній процес здоров'я збережувальних та інформаційних технологій, технологій партнерства, які дозволяють реалізовувати особистісно – діяльнісний підхід до кожного учня.
6. Продовжили вивчати, узагальнювати та поширювати досвід роботи колег з реалізації власних методичних проблем.
Колектив вчителів кафедри початкових класів НУШ Академічної гімназії успішно вирішує поставлені завдання.
«Ми не можемо змінити напрям вітру, але завжди маємо змогу підняти вітрила», - за таким меседжем провели осінні канікули креативні учителі початкових класів. Протягом тижня, під час якого учні відпочивали, педагоги продовжували працювати над модернізацією освітнього простору.
Учителі впевнені, що вплив середовища на розвиток особистості дуже великий, тому ще влітку подбали, щоб дітей зустріли оновлені класні кімнати. Велику увагу приділяли створенню осередків, можливості трансформації простору для організації групової та індивідуальної діяльності школярів.
Методична робота в 2023-2024 н.р. здійснювалася переважно в нетрадиційній формі, зокрема у формі методичних лекторіїв, тренінгів, круглих столів, педагогічних гостин, методичного марафону, аукціону методичних ідей, семінарів-практикумів тощо, що сприяло розкриттю педагогічної майстерності кожного педагога.
Згідно з планом роботи МО початкових класів у І семестрі відбулося 3 засідання.
На 1 засіданні в серпні 2023 року з питання « Організаційно - методичні аспекти освітньої діяльності в НУШ на 2023/2024 навчальний рік, проведеного у формі педагогічного кола, було обговорено заходи з реалізації методичної проблеми МО та поставлені завдання на рік, опрацьовано нормативно-правові документи, розглянуто методичні рекомендації щодо проведення Першого уроку-2023-2024 н.р; проаналізовано навчальні програми, нові підручники-посібники, погоджено календарні планування на 2023-2024 навчальний рік та практично ознайомлено із психологічними вправами в освітньому процесі.
У жовтні місяці у формі педагогічних посиденьок було проведено ІІ засідання з теми:«Освітнє середовище як чинник розвитку особистості учня», на якому розширено знання педагогів щодо запровадження НУШ
(освітнє середовище, інтегроване навчання, осередки, LEGO); обговорено питання «Особливості організації освітнього процесу в інклюзивному середовищі», «Інтеграція та інтегроване навчання в умовах НУШ».
По взаємообміну досвідом було проведено майстер-клас “Ранкові зустрічі”, обговорено питання проведення в школі І етапу олімпіад з математики та української мови серед учнів 3-4 класів до дня української писемності.
З метою піднесення престижу української мови, виховання у молодого покоління українців поваги до свого народу, рідної мови і традицій, виявлення творчо обдарованої молоді, розвитку її потенціалу, підвищення рівня загальної мовної культури в листопаді місяці була проведена Декада української писемності та мови, під час якої вчителями кафедри були проведені інформаційні хвилинки, мовознавчі квести,мовні конкурси тощо.
Членами МО в самоосвітній роботі було опрацьовано «Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів в НУШ» та питання сертифікації вчителів.
В грудні місяці було проведено ІІІ засідання з теми «Діяльнісний підхід до навчання – запорука успіху НУШ». Було опрацьовано питання: «Інтеграція змісту кількох навчальних предметів навколо природничої теми в початкових класах», «Розвиток критичного і креативного мислення молодших школярів в НУШ», «Розвиток пізнавальної активності здобувачів освіти на уроках інтегрованого курсу «ЯДС», « Розвиток навчального співробітництва на уроках в початковій школі за системою розвивального навчання», «Ігрова діяльність учнів в НУШ як засіб активізації навчально-пізнавальної діяльності».
В самоосвітній роботі вчителі- члени МО опрацювали:
- рекомендації «Як створити і провести квест-урок»:
https://naurok.com.ua/post/navchalniy-kvest-navchati-shukati-grati;
- вебінар «Методика створення та проведення навчальних квестів»:
https://naurok.com.ua/webinar/metodika-stvorennya-ta- provedennya-navchalnih-kvestiv;
- статтю «Інтегровані уроки : від теорії до практики»:
https://naurok.com.ua/post/integrovani-uroki-vid-teori-do-praktiki.
Участь вчителів кафедри в навчанні “Наздоженемо: курс з подолання освітніх втрат”;
“Наздоженемо: практичні аспекти подолання освітніх втрат у початковій школі” -14.12.2023 та 28.12. 2023 р., 14 учасників отримало сертифікати.
В ІІ семестрі було проведено 3 засідання методичного об’єднання:
- в лютому 2024 р. у формі педагогічних гостин опрацювали тему «Творчі проекти - засіб виховання соціально активної особистості», на якому вчителі розкрили питання : «Сучасні інноваційні технології у процесі навчання математики для початкової школи в умовах НУШ», проведено методичний лекторій «Нестандартні форми навчання – особливість Нової української школи».Вчителі взяли активну участь в тренінгу “Педагогіка партнерства як продуктивна форма взаємодії вчителя та учнів” та аукціоні методичних ідей.
- В квітні опрацювали тему «Формування компетентностей учнів в освітньому процесі», «Дистанційна та змішана форми навчання у початковій школі».
Інтерактивні форми організації навчальної діяльності молодших школярів на уроках навчання грамоти, математики:
- кейс-технологія;
- “перевернуте навчання”;
- педагогічна технологія STEM як засіб реформування освітньої системи України;
- критичне мислення молодших школярів на уроках математики;
- математичні поняття і закономірності в проєктній діяльності;
- формування в учнів навичок здорового способу життя.
Також цікаво пройшов практикум з питань: “Гра по-новому – навчання по-іншому з LEGO ”Метод компетентнісного навчання “Шість цеглинок” та «Секрети цікавого навчання».
- В травні-червні 2024 р. вчителі Резніченко Н.В. , Кирпа О.М. успішно пройшли тренінгове навчання та підвищили кваліфікацію за темою курсу «Дізнайся: про дистанційне та змішане навчання», отримали сертифікати.
- В червні місяці на засіданні підвели підсумки навчального року, опрацювали нові документи щодо заповнення шкільної документації , проаналізували роботу за рік та узгодили перспективний план роботи м/о на 2024/2025 навчальний рік; у формі цифрового калейдоскопу, було опрацьовано «Електронні освітні ресурси для Нової української школи» (доповідач Снєгова О.В.), на методичному лекторії опрацювали тему «Форми та методи подання освітніх втрат та матеріалу курсу дистанційного та змішаного навчання»( доповідач Резніченко Н.В.); під час практичного заняття колеги обмінялися досвідом роботи з теми « Інструменти для зворотнього зв’язку під час дистанційного навчання» (доповідач Кирпа О.М.), Протасова О.Ю. познайомила колег із практичними інструментами з теми «Домашні завдання та уроки онлайн – нові цифрові інструменти для ефективного управління навчанням», вчитель Антанесян А.С. презентувала розроблену пам’ятку «Навчаю дистанційно!».
На засіданнях МО протягом навчального року вчителі розглядали і затверджували тексти контрольних робіт, аналізували результати і пропонували шляхи подолання труднощів та освітніх втрат в навчанні молодших школярів з навчальних предметів. Вчителі постійно демонструють у своїй педагогічній діяльності різноманітність форм методичної роботи та навичок володіння ІКТ: власних електронних продуктів – досвіду роботи, розробок уроків, демонстраційного матеріалу, використання готової електронної продукції в освітньому процесі.
Відповідно до поставлених на рік завдань, вчителі початкових класів протягом року брали активну участь в роботі МО та в супутніх заходах щодо підвищення свого фахового рівня: розробляли ігровий інструментарій до Першого уроку ( Резніченко Н.В., Фіалковська Я.П.), онлайн уроки, тестові завдання з навчальних предметів на різних навчальних платформах, готувалидоповіді, міні-презентації до уроків та творчі звіти з досвіду роботи, брали участь в інтернет-конференціях, писали доповіді , дописи й творчі роботи ( Протасова О.Ю.), проводили відкриті уроки, виховні заходи, старанно виконували свої доручення.
Протягом року всі вчителі підвищили свій фаховий рівень успішно пройшовши курс з подолання освітніх втрат.
В травні місяці вчителі початкових класів взяли активну участь в тренінгу підтримки стабільного стану за допомогою арттерапевтичних засобів, проведеному спеціалістами Кропивницького центру психологічної допомоги «Ресурс».
Серед шляхів підвищення фахової майстерності педагогів найдієвішими є самонавчання та курсова перепідготовка.
В умовах військового часу, всі вчителі початкових класів працювали над самоосвітою дистанційно,користуючись різними освітніми платформами та вебсайтами.Активно брали участь у вебінарах, відеоконференціях, тренінгах та практичних семінарах, підвищували всій фаховий рівень під час навчання на різних освітніх платформах.
Так, педагоги обирали навчання ,відповідно до плану-графіку КОІППО, обирали семінари і тренінги для навчання на різних платформах, отримували сертифікати.
Так в серпні 2023 року до початку навчання вчителі Резніченко Н.В. та Фіалковська Я. П. стали учасниками спільноти «Перший урок-2023-2024», матеріали та ігровий контент було опубліковано в методичному посібнику та на сайті КОІППО.
В грудні 2023 року вчителі Резніченко Н.В., Снєгова О.В. взяли участь у Всеукраїнському челенджі “Інтегративний підхід в освіті: актуальність, сутність, досвід впровадження” та обговоренні доопрацьованих за рік навчальних посібників для НУШ, було надано пропозиції колегам щодо покращення навчального контенту й вибору навчальних посібників.
В січні 2024 року вчитель Протасова О.Ю. взяла участь в інтерактивному вернісажі педагогічних знахідок “Цифрова трансформація освітнього процесу: сучасна реальність НУШ”, її стаття надрукована у збірку наукових праць Міжнародної науково-практичної конференції “Інноваційні освітні технології в системі неперервної освіти: від дошкільної до освіти дорослих ( вітчизняний та світовий досвід упровадження)
В березні 2024 року вчитель Резніченко Н.В. стала учасником Всеукраїнського онлайн-вебінару “Початкова освіта як старт життєвого успіху», успішно опанувала програму вебінару для практичного застосування в роботі.
Крім того, вчителі початкових класів Резніченко Н.В., Кирпа О.М. підвищили кваліфікацію, пройшовши курс за темою «Дізнайся про дистанційне та змішане навчання», отримали сертифікати.
За наслідками атестації в цьому навчальному році вчителю РезніченкоН.В. підтверджено вищу кваліфікаційну категорію та звання «старший вчитель»; вчителю Клюй І.С. – підтверджено категорію «спеціаліст вищої категорії»; вчителю Городецькій О.Л. – підтверджено категорію «спеціаліст І категорії; вчителю Протасовій О.Ю. встановлено категорію «спеціаліст І категорії», вчителю Дабич А.В. за наслідками успішного проходження сертифікації вчителів позачергово встановлено категорію «спеціаліст ІІ категорії».
Незважаючи на всі труднощі часу, вчителі підтримують інтереси в розвітку своїх учнів, сприяють успішній підготовці й участі в різноманітних творчих конкурсах та онлайн-олімпіадах.
В цьому навчальному році учні 4-х класів ( вчителі Попова Ж.В., Клюй І. С.) взяли участь в онлайн -олімпіадах “На урок” з математики, в конкурсі з української мови ім.П.Яцика, за результатами якого учениця 4-Б класу Гайванович Дар’я посіла 2 місце, крім того, отримували знання та сертифікати в розвивальних навчальних центрах онлайн.
Так, в листопаді 2023 року учениця 4-Б класу ( вч. Попова Ж.В.) стала лауреатом конкурсу “Люблю Польщу”, до 105-ї річниці Незалежності Польщі.та отримала відзнаку в номінації «Фортепіано».
В січні 2024 року учениця 4-Б класу Березій Ірина стала лауреатом VIII Всеукраїнського фестивалю-конкурсу української академічної музики “Класик-проєкт”, присвяченого до дня пам'яті Юлія Мейтуса та отримала відзнаку як лауреат ІІІ ступеня за власний музичний твір.
15-17 травня 2024учень 3-Б класу Абдулаєв Аслан ( вч. Снєгова О.В.) взяв участь у Всеукраїнському конкурсі з технічного моделювання та отримав диплом учасника
Проведення цих конкурсів для дітей є гарною можливістю перевірити свої здібності, знання, вміння, розвинути власні інтереси та уподобання, сприяють підвищенню загального рівня розвитку й результатів навчання.
Нажаль, через військовий стан в країні не відбулися в цьому році конкурси з математики «Кенгуру», природничий конкурс «Колосок», мовознавчий конкурс «Соняшник» тощо.
Як і раніше, перед вчителями початкових класів стоятимуть завдання: бути готовими за будь яких умов орієнтувати кожен навчальний предмет на пошук свого місця у розвитку особистості молодшого школяра, формування у нього провідної навчальної діяльності, вміння і бажання вчитися, щоб кожен зміг без перешкод продовжити свою освіту в основній школі та адаптуватися у житті.
Засідання МО здійснювалися згідно плану роботи МО. План роботи на рік реалізований в повному обсязі. Підвищується ступінь зацікавленості учнів, що беруть участь в олімпіадах різного рівня, методична робота з самоосвіти і підвищення професійної майстерності.
В цілому робота методичного об'єднання вчителів початкових класів за рік може бути визнана задовільною. Рівень кваліфікації педагогів МО відповідає пред'явленим вимогам і підвищується з кожним роком.
Завдання методичного об’єднання вчителів початкових класів на 2024-2025 н.р.:
1. Забезпечувати умови для успішного впровадження Концепції Нової української школи, Державного стандарту початкової освіти на засадах компетентнісного підходу.
2. Продовжувати впровадження особистісно-орієнтованого та діяльнісного підходів , сучасні інноваційні педагогічні технології, інформаційно-комунікативні засоби навчання в освітній процес.
3. Сприяти створенню гуманного соціокультурного середовища для самовираження, самоактуалізації, самоствердження та самореалізації кожного вчителя, його повноцінного професійного розвитку й особистісного самостановлення.
4.Формувати єдиний освітньо-методичний простір для професійного зростання педагогів.
5. Забезпечувати соціально-психологічну підтримку батьків та учнів у військовий час, здійснювати контроль за дотриманням помірного навантаження та допомоги батьків в процесі навчання онлайн.
Завдання членам методичного об’єднання:
· систематично опрацьовувати документи щодо організації навчання в НУШ, працювати над вдосконаленням методичної роботи з питаньпідвищення професійної майстерності;
· удосконалювати прийоми і методи дистанційного навчання, дбати про оформлення освітнього середовища ;
· опрацьовувати нові документи, методичні рекомендації у військовий період, слідкувати за новинками методичної літератури, впроваджувати їх в освітній процес;
· займатися самоосвітою.
Керівник МО Резніченко Н.В.